Verbal dyspraxi

Moderator: Peetra

Verbal dyspraxi

Oläst inläggav anonym » 17 okt 2007, 08:29

Jag undrar om här finns föräldrar till barn med verbal dyspraxi? Min pojke har försenad talutveckling och har gått på talterapi sedan han var två år. Har nog själv märkt att hans försenade talutveckling inte har något med hans intelligens att göra, utan att han rent fysiskt verkar ha lite svårare att forma ord och att hans tal kanske låter lite annorlunda. Nu är det ju inte ännu undersökt om han har verbal dyspraxi, men talterapeuten trodde att det kan handla om det.

Skulle vara jätte tacksam att höra om andra som har barn med försenad talutveckling/ verbal dyspraxi.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav mamma1 » 04 mar 2008, 21:51

Hej !
Skriver till dig angående att min som har verbal dyspraxi.Vi har nyss fått diagnosen av senaste logopeden vi var till.Våran son är nu 5 1/2 år och redan när han var tre år har jag varit orolig med hans talsvårigheter.Han har en äldre syster och jag kände tidigt att han ej har samma språkutvecklig som hon.Vi har kännt oss ensamma med problemet för vi har ingen i bekantskapskretsen med liknande problem.Så jag vill gärna komma i kontakt med dig.Till hösten börjar han 6 års verksamhet som är en oro för mig som mamma.Är orolig för att han inte ska bli förstådd eller om han skulle bli retad.På dagis fungerar det jättebra,barnen där har lärt sig att förstå hans tal.Han är i övrigt världens goaste kille och är mycket social och drar sig inte undan pga hans tal.Vi tycker att hans tal går frammåt även om det inte går i den takt som man skulle vilja. Just nu mängdtränar vi ord som logopeden bett oss göra.Hör gärna av dig så kan vi kanske skriva eller ev prata vidare.
mamma1

Oläst inläggav mamma82 » 08 mar 2008, 10:21

Hej!

Det är jag som är TS, vad roligt att du svarade :D Min pojke har ju inte ännu undersökts så det är ju inte säkert att det handlar om just verbal dyspraxi, men jag tycker att det passar mycket bra in på honom. Får nästan kalla kårar då jag läser om det för det passar så bra in på honom.. Min pojke är också en glad och gullig pojke som på sitt nya dagis ivrigt deltar i lekar etc. Han förstår dock själv att han talar mindre än andra. Det går långsamt, men hela tiden går talet framåt.. Han kan alla färger, bokstäverna, skulle vilja räkna etc.. Det handlar som du vet alltså inte om intelligens och de flesta barn med verbal dyspraxi lär ju sig att tala till slut.

Jag skriver inte detta som pm eftersom någon annan också kunde ha nytta av dessa:

Läs denna bok om du inte har läst den redan: Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeuden varhaislapsuudessa. (sinkkonen, Aro o.Ketonen, 2004)

http://www.apraxia-kids.org/site/c.chKM ... tent3.aspx

Skicka gärna pm åt mig så kan vi ju utbyta erfarenheter. :D
Pojke 2/05 och flicka 10/07

Are you gonna live your life or Let it slept away,
So busy waiting for tomorrow that you Miss today
There is no re-run, Won't you hear me true,
Sell your dream for no-one
And the world she smiles on you
Användarvisningsbild
mamma82
Guldmedlem

Oläst inläggav mamma82 » 03 maj 2008, 20:10

Mamma1: du skrev att det hade varit problem med att skicka pm. Jag har skickat pm åt dig, så hoppas att det kommit fram.

Användarvisningsbild
mamma82
Guldmedlem

Re: Verbal dyspraxi

Oläst inläggav mamma82 » 25 aug 2008, 21:53

Nu har vår pojke undersökts. Inte av foniater, men talterapeut och barnläkare/neurolog har undersökt honom. Han har försenad talutveckling och verbal dyspraxi trodde de inte att han har. Inget är ju helt uteslutet, men han går framåt i talet hela tiden och har nog stöd i talterapin som han har fått/kommer att få. Den här våren och sommaren har han nog gått jätte mycket framåt i talet, trots att han ju ännu talar mindre och otydligare än många av sina jämnåriga. Det tar lite längre, men jag tror nog att det blir bra med tiden. Jag har fått några pm och det har varit roligt att skrivas me er som pm:at mig. Så värst aktiv är jag kanske inte, men det behöver man ju kanske inte vara heller.

Användarvisningsbild
mamma82
Guldmedlem

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Barn med särskilda behov