Halvtid på dagis?

Moderator: Peetra

Halvtid på dagis?

Oläst inläggav Tossan » 15 dec 2008, 10:42

Hur klarar ni er ekonomiskt, ni som har barn med särskilda behov som inte kan/får gå heltid på dagis? Får ni stöd från Kela? Vilka då?
Detta är nämligen aktuellt för oss, och jag oroar mig hur allt ska gå ihop... :ledsen:
Bild

Bild

Bild

Blogg: http://snigelnharald.blogspot.com/ - lämna gärna ett litet spår efter er om ni besöker den!
Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Halvtid på dagis?

Oläst inläggav fia4 » 15 dec 2008, 17:11

Hej,nu förstår jag inte exakt vad du menar för alla barn har rätt till heldagsplats även barn med specialbehov,man kan få avgiftfri dagvård för sitt barn pga.att det behöver dagvård för rehabiliteringssyfte.
Vet inte vad ni har för handikapp men det finns en hel del understöd att få men det har inget med dagis att göra.
fia4

Oläst inläggav Tossan » 16 dec 2008, 09:56

Jag förstod det som så att om ett barn är så sjukt att det inte klarar av att gå på dagis, så då måste man sköta det hemma? Visserligen är inte Simeon på det sättet sjuk, men psykiatern menade att det skulle vara enormt mycket bättre för honom att gå halvdag - därför försöker jag nu utreda möjligheterna vad gäller det ekonomiska.
Bild

Bild

Bild

Blogg: http://snigelnharald.blogspot.com/ - lämna gärna ett litet spår efter er om ni besöker den!
Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav fia4 » 16 dec 2008, 11:32

OK,vet inte om ni har rätt till assistent åt ert barn,om ni har så kunde man ju tänka sig att assistenten går hem till er efter halvadagen med barnet. Tycker att du skall fråga socialarbetaren i din stad.
fia4

Oläst inläggav Tossan » 16 dec 2008, 13:18

Nix, ingen assistent - han hade tidigare, alltsom allt 4 olika, allt från 18-åriga civare till 40-åriga ekonomer, men pga skitlön så stannade ingen av dem längre än några månader. Och eftersom Simeon har känslomässiga/psykiska problem så har det konstaterats vara en dålig lösning för honom att ha assistent. Dels är de inte skolade, dels är risken alltför stor att han just hinner fästa sig vid dem och lita på dem, och så sticker de iväg igen... :(
Bild

Bild

Bild

Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Anette » 19 dec 2008, 17:03

Hej! Det beror helt och hållet på er situation och pojkens diagnoser men via kommun man bor i så kan man åtminstone ansöka om stöd för närståendevård om man jobbar deltid/halvtid eller inte jobbar alls och har ett handikappat barn som bor hemma. Det är via kommunens socialvård som man söker stödet. Också via Fpa kan man få olika bidrag om man har ett sjukt/handikappat barn. Hör av dig både till kommunens socialarbetare och till Fpa för att få veta om du/ni har möjlighet att få dessa bidrag och stöd!

Hälsningar,
Anette
Anette

Återgå till Barn med särskilda behov