Concerta?

Moderator: Peetra

Concerta?

Oläst inläggav Tossan » 25 maj 2009, 20:03

Finns här nån som vill dela med sig erfarenheter av Concerta-medicinen? Hur gamla är ert barn, hurdan dos får det, har det haft positiva effekter, biverkningar? Vil höra allt!
Bild

Bild

Bild

Blogg: http://snigelnharald.blogspot.com/ - lämna gärna ett litet spår efter er om ni besöker den!
Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Concerta?

Oläst inläggav Tossan » 29 jun 2009, 10:43

Ingen här vars barn får Concerta?? Jag som trodde adhd o andra bokstavskombinationer var vanliga nuförtiden... :shock:
Bild

Bild

Bild

Blogg: http://snigelnharald.blogspot.com/ - lämna gärna ett litet spår efter er om ni besöker den!
Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Cassandra » 29 jun 2009, 18:25

Prova googla på "Concerta och biverkningar", kanske du hittar något på rikssvenska sidor? Är det medicin som ordineras i samband med ADHD?
Cassandra

Oläst inläggav Tossan » 30 jun 2009, 08:04

Jo, nå det har jag ju nog. Men det sku vara kivogare att hitta nån här att utbyta tankar med tänkte jag. Jo, medicinen är för koncentartionssvårigheter, sociala beteendestörningar, impulskontroll osv, och används ofta för adhd-patienter.
Bild

Bild

Bild

Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Kulta » 13 jul 2009, 11:56

Då i tiderna då jag jobbade med sånt så hörde jag enbart positiva grejer om Concerta. Föräldrarna sa att biverkningarna visserligen kunde kännas lite konstiga i början men att det var en verklig livräddare för barnen. Alla nämnde inte ens biverkningar, men kort och gott kan konstateras att i det stora hela njöt både barnen och föräldrarna av den hjälp Concerta gav. Hoppas detta nu var till nån liten nytta fast inlägget kanske var lite OT :blink:
01/10

09/12
Kulta
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vanja » 07 sep 2009, 22:11

Man kan minimera koncentrationssvårigheterna och hyperaktiviteten ganska mycket genom att följa dessa råd: (och därmed kanske t.o.m. kunna undvika medicinering!)

Kosten:
- Eliminera spannmål och socker ur maten.
- Ersätt läsk, fruktjuice och pastöriserad mjölk med rent vatten.
- Öka Omega-3-intaget genom att äta fiskleverolja eller Omega-3 kosttillskott varje dag.
- Minimera användandet av nästan alla vegetabiliska oljor. De är fulladdade med omega-6 och stör förhållandet mellan omega-6:3.

Dessutom:
- Det är vanligt att dessa barn har brist på magnesium och kalcium. Magnesiumbrist märks t.ex. om barnet är extra kittligt, har svårt att fokusera, väter sängen (över 5 års ålder) eller är tokig i choklad. Man kan även få sendrag eller kramp.
OBS! Undvik de billiga tabletterna som ofta innehåller magnesium oxid och är de minst nyttiga...! Kelasin är ett mycket bra märke, även om de är lite svårsvalda.
OBS! Sängvätning kan också bero på kvarliggande reflexer som ännu inte integrerats! Detta kan tränas bort med enkla övningar och "ruskningar"!
- Om barnet haft mycket öroninflammationer som litet har man ännu en orsak att lämna bort mjölk och mejeriprodukter!
- Om barnet har svårt att minnas sina drömmar kan B6-vitamin vara på sin plats.
- Om barnet har mörka cirklar under ögonen beror det på att barnet äter något som han/hon är känslig mot. Det kan t.ex. vara mjölk (-vanligast), vete, majs, choklad, ägg, citrusfrukter... Ofta deras favoritmat. :roll:
- Om barnet har eksem eller torr och flagig hud, kan man ge essentiella fettsyror.
- Om barnet har skrovlig hud på låren eller bakpå överarmarna kan detta bero på A-vitaminbrist.
- Om barnet har vita prickar på naglarna kan detta bero på zinkbrist.

Leken:
- Gungande är bra! Eller andra former av lek som stimulerar balanssinnet. Det är det sinnet som märker gravitation och rörelse.
- Lek med bollar och klättring! Eller andra typer av lek som stimulerar muskel-ledsinnet. Det är det sinne som säger oss i vilket läge våra kroppsdelar befinner sig och hjälper oss avgöra hur mycket kraft som behövs för att lyfta t.ex. ett mjölkpaket. (Vi har väl alla lyft ett nästan tomt mjölkpaket vi trodde var fullt och sett hur det gått... )
- Massage, mjuk eller hård beroende på vad barnet gillar. Eller andra lekar som stimulerar känselsinnet.

Hoppas dessa punkter kan hjälpa nåns barn därute! :tumme:
Lycka till!
Användarvisningsbild
vanja

Oläst inläggav Arcticwolf » 21 sep 2009, 08:34

vanja skrev:OBS! Sängvätning kan också bero på kvarliggande reflexer som ännu inte integrerats! Detta kan tränas bort med enkla övningar och "ruskningar"!

Nu vill jag veta mera om "ruskningar"? Storasyster, 4 år och 3 mån har nu börjat pissa i sängen på natten. Det har pågått ca 3 månader. Ganska sällan först, men nu har det hänt 3 ggr. på 2 veckor. Jag har ingen aning om vad det beror på, det har inte hänt någonting nytt eller stora förändringar :hm: . Kanske det bara är en utvecklingsfas, som det ofta sägs vara. Men som sagt har jag inte hört om "ruskningar".
Mamma till storasyster -05 och lillebror -07
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lysmasken » 24 sep 2009, 12:42

Jag tycker nog att jag har läst om Concerta på detta forum, men är nu för lat för att använda sökfunktionen :oops:

vanja skrev:Kosten:
- Eliminera spannmål och socker ur maten.
- Ersätt läsk, fruktjuice och pastöriserad mjölk med rent vatten.
- Öka Omega-3-intaget genom att äta fiskleverolja eller Omega-3 kosttillskott varje dag.
- Minimera användandet av nästan alla vegetabiliska oljor. De är fulladdade med omega-6 och stör förhållandet mellan omega-6:3.

Det andra har vi gjort, men det här var nytt för mig. Men vi har börjat använda mera smör i vår familj :clap: Mjölk kommer vi nog att servera i fortsättningen också.
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav vanja » 24 sep 2009, 14:31

Gillar man mjölk och inte vill sluta dricka den, så kan man också köpa ekologisk mjölk (ohomogeniserad)! :tummenupp:
Eller ännu bättre: köp mjölken direkt från bonden så får ni den både opastöriserad och ohomogeniserad! :clap:
Våra kroppar tål ofta den bättre än den pastöriserade, sönderkluvna mjölken...!
Användarvisningsbild
vanja

Oläst inläggav vanja » 24 sep 2009, 14:34

Ni hittar mera om reflexintegrering och ruskningar på http://www.haraldblomberg.com/.
Ruskningarna är lite svåra att förklara på ett bra sätt såhär i textform... Dessutom har jag inte själv utbildningen utan bara fått lära mig av andra som har utbildningen! Dock har jag sett att de fungerar och hört många solskenshistorier! :tummenupp:

Lycka till! :tumme:
Användarvisningsbild
vanja

Oläst inläggav Spiderwoman » 20 nov 2009, 23:23

Min dotter gick på 4an tror jag när hon började ta Concerta för sin adhd. Började väl då med Concerta 16mg tror jag. NU som 16 åring tar hon Concerta 36mg.
Hennes skolgång förändrades som ett mirakel till det bättre. Nu som tonåring har hon dock börjat ifrågasätta medicinen, tycker att hon känner sig deppad och tråkig av den. Det kan ju stämma, för när hon inte tar den så går hon ju på högvarv och är sprallig :-) För hon blir ju lugn och koncentrerad av den.
Biverkningar? Aptitlöshet, äter dåligt på dagen när den verkar som mest, kan få lätt huvudvärk när medicinen slutar verka där mot kvällen.
Användarvisningsbild
Spiderwoman
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Lysmasken » 29 mar 2012, 19:02

Nedstämdhet o andra dystra tankar är en vanlig biverkning med Concerta. Om det blir allvarligt (räcker att man har misstankar) så är det bäst att fundera på en annan medicin.
Hos oss ledde Concerta till viktnedgång och "frånvarandehet" så vi slutade.. söker ännu efter den perfekta medicinen. Men för många funkar Concerta jättebra!
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav HeidiS » 20 apr 2012, 10:36

Vi har INTE använt Concerta (då vi fick andra stödåtgärder som hjälpte oss över det kaotiska i vår vardag - mest av allt skolan).

I vår bekantskapskrets finns familjer vars barn det har funkat bra med, men också en familj som upphört med medicineringen p.g.a. att sonen fick huvudvärk och illamående. Det är säkert, som med alla preparat, mycket individuellt hur det funkar.

Vi skulle för ca 2 år sen ha skickat iväg vår dotter, då 6 år, på en s.k. anstaltsperiod (eller vad det nu heter), där man på Kårkulla skulle ha provat ut rätt dosering. Jag sa ifrån, eftersom jag visste hur vår dotter reagerar på en sådan situation (KAOS) och ansåg att det är omöjligt att under sådana omständigheter (undantagsläge i allra högsta grad!) kunna värdera hur en medicin fungerar i vår normala vardag. Det kan ju hända att jag har helt fel... men instinkten sa nej. Nu efter att hon börjat i Toppan så har vi inte längre ens övervägt medicinering. Jag vill dock inte underskatta att det hjälper många!

Håller med om att kosten har stor betydelse. Vi håller fortfarande fast vid "normal kost" inklusive mjölk o spannmål, men flickan får fettsyretillskott (Eye-chews kapslar) och kalcium + D vitamin. Brist på kalcium ger brist på magnesium osv - de olika ämnenas samverkan är bra att beakta. Även järn är viktigt att hålla koll på för sådan här typs barn :tummenupp: Alla näringsämnen upptas bäst i sin ursprungliga form - inga syntetiska preparat verkar lika bra som naturliga dvs det vi får i vår mat!
HeidiS

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Barn med särskilda behov