Toppan och Minerva

Moderator: Peetra

Toppan och Minerva

Oläst inläggav anonym » 15 jan 2010, 15:11

Har någon sitt/sina barn på en specialklass på Toppan eller Minerva i Helsingfors? Eller i förskolan? Skulle vara intresserad av all slags information om dessa förskolor och skolor ur föräldrarnas synvinkel. Jag har själv ett barn med specialbehov som antagligen inte kommer att kunna gå i en vanlig skola.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Toppan och Minerva

Oläst inläggav Halle » 06 mar 2010, 21:03

Länge sen du skrivit men måste bara sätta in en kommentar... :)

Just i förrgår råkade min dotter (nu 19 år) kommentera hur bra det var på Toppan då Zachariasskole-eleverna var där tillsammamn med de "vanliga" klaserna. De hade en pojke som var integrerad i deras klass i flera ämnen (han hade Downs)och vad jag förstod tyckte alla det var ok o bra och de hjälpte honom om det behövdes. Hon tyckte nu att då hon jämför med kompisar där vi bor nu, som inte gått i Toppan alltså, så är de mycket räddare för lite annorlunda människor än hon är.

Annars tyckte vi också Toppan var en mysig skola, men det är ju några år sen hon gått där... :mrgreen: Så kan itne uttala mig om nuläget. Minerva har jag kommit i kontakt med lite via det jobb jag hade på den tiden (10 år sedan). Säkert också helt ok skola. Toppan e väl mindre, ligger på ett lite lugnare område och har en trevlig gård med mycket grönt.
Halle
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav anonym » 06 maj 2010, 20:21

Öhh, blandar du nu inte månne Toppan och Minerva gällande omgivningen? Toppan ligger ju rakt vid Topeliusgatan som är jättedammig och trafikerad, medan Minerva ligger uppe på en kulle helt skyddad från tung trafik och har gården som en innergård där inga bilar kan köra förbi.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Halle » 24 maj 2010, 13:14

anonym skrev:Öhh, blandar du nu inte månne Toppan och Minerva gällande omgivningen? Toppan ligger ju rakt vid Topeliusgatan som är jättedammig och trafikerad, medan Minerva ligger uppe på en kulle helt skyddad från tung trafik och har gården som en innergård där inga bilar kan köra förbi.

:lol: :lol:
Nää verkligen inte :) Vet nog var vi gått :lipa: Gatan är trafikerad vid Toppan men gården är (eller var åtm på för 10 år sedan) jätte grön (stora härliga parkträd, gräsmatta coh grusgård), skyddad och härlig. Och större än vid måga andra skolor.

Tycker mig minnas att Minervas gård var mycket mer asfaltig och stenig? Men jag kan minnas fel (har spenderat mer tid inuti än utanför Minerva). Men lite mer avsides från vägen är den ju fstås.
Halle
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav domiño » 08 jul 2010, 20:05

Hej.
Är väljävig eftersom jag jobbat i en av skolorna. Men Minervas gård är asfalt o Toppans gård grön. Trafiken går ju nog längs topeliusgatan men eftersom gården är lägre ner störs man inte alls.
Vilken skola som passar för en viss elev är individuellt! Beroende på vilka svårigheter ditt barn har.
Hopas ni hittar ett bra alternativ, och det kan jag alldeles säkert säga: gå på besök! I båda skolorna är man säkert lika vana att ta emot föräldrar redan långt före skolstarten är aktuell för att bekanta sig och känna sig för.
Lycka till!
domiño

Oläst inläggav HeidiS » 20 apr 2012, 10:15

Det är länge sen början på tråden, men ifall det finns fler föräldrar som är intresserade av ämnet...så vill jag gärna berätta om vår erfarenhet.

Vår dotter började i Toppans förskola, efter att vi i vår hemkommun (som inte är Helsingfors) kämpat med diverse olika dagisplatser där det inte funkade. Vår flicka hade personlig assistent, var i olika grupper (med äldre, yngre eller jämnåriga barn) och ingen lösning var riktigt fungerande. Till vår räddning var det en handikapprådgivare (finskspråkig dessutom) som föreslog Toppan.

Vi gick dit och bekantade oss, och blev genast positivt överraskade över den goda stämning och harmoni som mötte oss. Plötsligt uppfattades inte vårt barn endast som ett problem, utan snarare som en möjlighet.

Efter två år i samarbete med Toppan, kan vi med glädje konstatera att skolan varit en räddning för vår familj.
Vi har äntligen fått det stöd som vi så innerligt hade behövt flere år tidigare.
För två år sedan var vi på gränsen att påbörja medicinering, och det var tal om att flickan skulle bo veckorna på Juniorhemmmet (el motsvarande) för att det var så svårt att klara vardagen här hemma. I dag har vi en duktig liten skolelev som fortfarande kämpar med sina svårigheter, men till största delen klarar av dem, och trivs med livet. Allt det här har en oerhört stor betydelse för hela familjen och vår livskvalitet.

Tack och lov fanns en lösning för oss, och det är skolan. Skolans roll i vårt fall är oersättlig, vårt enda och fungerande stödnätverk finns där.

Med det här inlägget vill jag uppmuntra alla speciabarns mammor och pappor: KÄMPA PÅ!
Stå på er för vad som känns rätt! Fast allt känns hopplöst och man tappar orken ibland, så kan det finnas en lösning.

Det här är inget ställningstagande för eller emot, men jag vill dela med mig av det bästa som hänt oss.
Till skolans personal har vi berättat vad vi tycker och hoppas att det ska uppmuntra dem också.

Skolan är så mycket mer än en skolgård, en byggnad eller ett läge!
Gå och bekanta er med de alternativ ni har, säkert får ni en känsla av vad som kan vara rätt för er del :tummenupp:
HeidiS

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Barn med särskilda behov