Rehabiliterande dagvård o lite annat

Moderator: Peetra

Rehabiliterande dagvård o lite annat

Oläst inläggav anne74 » 30 jun 2011, 08:15

Hej!
Har en liten kille (snart 5) med utvecklingsstörning. Han är 7h på dagis, varav 4 räknas som rehabiliterande. Hur är det med er andra, vilka erfarenheter har ni av detta? Dvs har ni fått endast en del av dagen eller hela? Har surfat kring detta och det varierar väldigt beroende på kommun eller stad. Och det är ju orättvist ; (

Märkte också att det varit rätt lugnt här på barn med särskilda behov, men det är ju så, vi är ju inte så många. Vi bor i Vasa och jag söker umgänge åt vår kille. Han är snart 5 och det märks att han mer och mer skulle vilja ha egna vänner. Men då det är lite svårt att hänga med de "normala"... Så, ta gärna kontakt om även du söker "kompis" åt ditt barn. Mer om vårt liv och gossen kan du läsa om på Mamma Annorlundas blogg
anne74

Re: Rehabiliterande dagvård o lite annat

Oläst inläggav mam07 » 01 jul 2011, 18:16

Om du vill diskutera ämnet med andra i liknande situation, kom med på Bamsegruppens diskussionsforum:
http://health.groups.yahoo.com/group/bamsebamse/

Mvh
Monica
mam07

Oläst inläggav anne74 » 02 jul 2011, 21:00

Tack för tipset. Ska kolla in Bamsegruppen ; )
Anne
anne74

Oläst inläggav Mammafant » 22 jul 2011, 21:48

Hej Anne74!

Vi har en liten down flicka på 5 år. Vi får 25 timmar/vecka rehabiliterande dagvård. Har trott att det samma gäller alla i behov av det!?!
Vad tönttigt, det tycks vara som med allt annat- varierar från kommun till kommun... :hm:
Mammafant

Oläst inläggav Gila » 06 aug 2011, 16:05

Hejsan!

Vi har en pojke på just över 3 år med lindrig cp-skada. Har är på dagis 15h/vecka och får det som rehabiliterande dagvård. Men inte har de sagt nå om att det finns nån timgräns för oss vad gäller rehabiliterande dagvård, utan då jag frågade om hur det ligger till så undersökte de hur det vart och sa att vi har rätt till det.Men förstod också på vår neurolog att det är skillnad på kommunerna om de ger eller inte. på vårt beslut står det hänvisat till nån handikapplag om jag minns rätt.

om du vill kontakta mig så skicka gärna som PM. vi bor i österbotten och besöker Tria två gånger per vecka!
Gila

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Barn med särskilda behov