Autism, utredning?

Moderator: Peetra

Autism, utredning?

Oläst inläggav anonym » 18 aug 2012, 12:40

Jag har börjat misstänka att allting inte står helt rätt till med vårt barn och det finns många tecken som lutar mot att det kunde vara frågan om autism. Nu undrar jag hur jag skall gå tillväga för att få igång en undersökning. Vi har en tid till en talterapeut nu på hösten. Är det hon som eventuellt skickar oss vidare på andra undersökningar eller skall jag vara i kontakt med rådgivningen? Jag har inte ett så stort förtroende för vår rådgivningstant, men talterapeuten verkade bra då vi talade i telefon. Hur ser utredningen ut då man misstänker autism? Vem gör den och hur länge tar det innan man får klarhet i saken?

Jag skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa lite i den här frågan. Om du har ett barn med autism: vilka tecken fick dig att reagera på att barnet var annorlunda?

Min son är 2,5 år gammal. Han har ett väldigt litet ordförråd, han reagerar sällan på sitt namn, han kallar inte oss föräldrar för någonting, han försöker inte kommunicera, han tar bara kontakt då han vill ha någonting, han har aldrig pekat, han leker väldigt lite, han mest bara radar olika saker, han leker aldrig med mjuka föremål, ute vill han mest gå omkring eller åka buss, helst vill han bara gå till samma ställen. Och så känner jag som mamma att allting kanske inte är som det borde.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Autism, utredning?

Oläst inläggav Sweetwillow » 22 aug 2012, 08:27

Vi var med vår 5-åring nyligen till psykolog.
Vid fyra års granskningen märktes det att han har lite gestaltningsvårigheter och rådgivnings läkaren skrev remiss till psykolog. Eftersom vi föräldrar kännde att det var vi ville vänta och se hur han utvecklas, så väntade vi tills våren med att söka hjälp. På våren bad vi specialbarnträdgårdsläraren vid dagis att göra några tester och hon rekommenderade också psykolog. Psykologen gjorde sen mera ingående tester (2-3X45min sessioner) och skrev en utredning utgående från resultaten och vad hon tyckte var hans starka sifor och vad som han behöver hjälp med, och vi skall ännu via neruolog och ögonläkare för att kolla att det inte är något på tok från den sidan.

Nu mistänks det ju inte autism, men antar att det är ganska likadan procedur som gäller. Via rådgivningsläkaren får ni remiss vidare. :kram:
Och de behöver ju inte heller vara autism ditt barn har, det finns ju en hel del andra diagnoser också - vi har i släkten t.ex. dyspraxi och dysfasi.
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav anonym » 27 aug 2012, 09:34

Tack Sweetwillow! Vi håller tummarna för att det inte är autism.

Vi träffade rådgivningspsykologen och hon höll med om att allting kanske inte är helt som det skall. Nu skall vi till talterapeuten och om hon också är orolig för pojkens utveckling skriver hon en remiss till neurologiska undersökningar.

Vet någon hur dessa neurologiska undersökningar går till? Även om det kanske inte går så långt vill jag gärna vara lite förberedd.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav mam07 » 05 sep 2012, 03:17

Finns flera familjer med barn med autism i Bamsegruppens facebook grupp. Om du önskar komma med där, skriv till: info@bamsegruppen.org eller om du bara vill hålla kontakt privat med ngn så kan jag fråga ngn av dem om deras kontaktuppgifter.

Mvh
Monica
mam07

Oläst inläggav porimamma » 18 sep 2012, 09:25

Hej!

Vår autismutredning var helt okej. Det tog sammanlagt fyra dagar, dock ej fullspäckade.

Vårt barn var hos läkare, psykolog, talterapeut och "toimintaterapeutti" (tycker att den benämningen är mer beskrivande än ergoterapeut) och jag diskuterade även med socialarbetare. Jag var med på allt, besvarade frågor och fyllde i diagnostiserande frågeformulär. Därtill hade vårt barn s.k. egen sjuksköterska som observerade aktiviteterna på avdelningen, dvs. hur lekande, mat, ritande, sociala situationer förlöpte.

Jättetrevliga människor, som verkligen lyssnade på båda barn och förälder. Visst var det pirrigt att gå dit, men man får så mycket i och med diagnosen- barnet är ju detsamma med eller utan diagnos, men det är en stor skillnad i hur vardagen förlöper.
porimamma

Oläst inläggav anonym » 04 okt 2012, 20:55

Tack Porimamma! Nu vet jag lite mera.

Monica, jag mailar dig.

h. TS
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Återgå till Barn med särskilda behov