Berätta för syskon om änglabarn

För oss som har förlorat ett barn.

Moderator: mamma eva

Berätta för syskon om änglabarn

Oläst inläggav Cornelia » 27 jan 2008, 19:18

Hej på er alla - mammor och pappor till änglabarn.

Jag blir djupt rörd av det ni skriver och tårarna trillar allt som oftast när jag läser om era erfarenheter och om era små änglar...

Jag har själv inte upplevat en sådan enorm tragedi som att förlora ett barn, men min egen syster förolyckades när jag var nyfödd. Mina föräldrar klarade inte av att prata om henne och berätta för mej om min förlorade syster och hela uppväxten upplevde jag ett slags utanförskap. Mina föräldrar, min bror, mina släktingar och de som min familj umgicks med delade något i tyst samförstånd, som jag inte visste så mycket om... Det var svårt! Jag har aldrig behövt tvivla på att jag varit älskad och en del av fmailjen, men den här delen har de inte orkat dela med mej....

När jag vid 19 års ålder flyttade till samma stad som min lilla mormor för att studera - hittade jag plötsligt en trygg och varm människa som jag på något vis "missat" att lära känna. Hon och jag delade många sena kvällar och hon berättade öppet om allt det där som jag undrat över så länge...

Tack vare min kära mormor har jag idag kunnat diskutera med mina föräldrar om min syster och de har klarat av att berätta om sin sorg och hur det var för dem. Jag är evigt tacksam att mormor "lappat igen" det hål som fanns i vår familj.

Jag vill bara ge er detta råd - visa för änglabarnets syskon, att ni sörjer ett barn, berätta om den som inte längre är hos er och låt oss vara delaktiga i det hela.

Många varma kramar till alla er som sörjer era små änglar!
Senast redigerad av Cornelia 08 jun 2008, 09:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Cornelia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Natasha » 28 jan 2008, 00:26

Jag undrar om du är min barndomsväninna... Du skriver fint. Jag brukar faktiskt ganska ofta tänka på min barndomsväninnas syster C som jag aldrig fick träffa (var själv baby då) och speciellt nu när jag är mamma själv känns det så fruktansvärt. Min mamma berättade om henne att hon sagt att hon aldrig ska bli stor.
Jag tänker nog berätta om vårt första barn som dog i magen. Så småningom.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Celinda » 30 jan 2008, 10:30

Vi kommer absolut att berätta om Saga.Det finns ju dessutom massor med bilder på henne runt omkring i hemmet.Här om dagen pekade Esaias på hennes foto och frågade "vem è det?"...Och då sa jag att det är hans stora syster.Det kommer säkert att ta några år innan han förstår men det är självklart för mig att vi kommer att prata om Saga med barnen.Hon är ju en del av vår familj...
Barn: Saga *10.04 2003- +17.07 2005
Storebror 19.10 2005
Lilla syster 26.9 2007
Användarvisningsbild
Celinda
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tilde » 11 mar 2008, 10:22

Vi pratar oxå öppet om Noah åt Kevin. Kevin var ju bara 1,5 år när Noah dog så han minns inte honom men han e väl medveten om att "Noah kommit från mammas mage som oxå han o Theo gjort".

Kevin brukar ibland fråga om Noah redan vaknat och så brukar han säga "mamma, du får inte glömma Noah" eller "när kan vi ta hem honom".
Jag gråter öppet inför våra levande barn när jag får en våg av saknad efter våran lilla ängel, då förklarar jag alltid åt K att det är ingen fara, mamma är bara ledsen för hon har så himla ledsamt efter Noah.
Kevin förstår inte riktit än innebörden med sorg och att det inte är nåt farligt, inte heller förstår han vad döden är och att det är nåt slutligt, för honom e döden ännu en positiv sak, men nån dag förstår han. Men barnen lär sig växa upp med Noah som en familjemedlem vi minns i hjärtat o på foton.
Har även en videokassett bandad av honom men den har jag fortfarande inte funnit kraften att titta på.
Bild
Bild
Mamma till 3 underbara söner födda
2004 2006 2007
Användarvisningsbild
Tilde
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Återgå till Änglabarn