Cornelia - vår fina lilla gumma

För oss som har förlorat ett barn.

Moderator: mamma eva

Cornelia - vår fina lilla gumma

Oläst inläggav Johns mamma » 22 mar 2008, 20:50

Den 20.1 2008 föddes världens finaste lilla flicka, vår Cornelia. Hon var 46cm lång och vägde 3195gr. Eftersom hon var lite medtagen efter förlossningen, fick hon ligga i kuvös några timmar för att återhämta sig. Vår lilla gumma fick också ligga och sola sig, då bilirubinvärdet var lite för högt.

Den 22.1 konstateras det att vår fina lilla flicka har lite ofrivilliga ryckningar, kramper, i armarna. Efter ca en vecka får hon diagnosen spädbarns epilepsi. Hon får alltså en diagnos, men det vi inte vet då ännu, är att vi har fått en mycket unik flicka. Efter ytterligare en vecka vet vi att vår älskade dotter har något, som bara en på ca 20 miljoner barn har... Hon har alltså en ytterst ovanlig "sjukdom", som ingen vet så mycket om. Hon får medicin mot ryckningarna, men vi vet inget om hur kramperna kommer att påverka hennes utveckling.

Redan i det här skedet går vår familj igenom en sorts sorg. Vår lilla flicka är inte frisk. Vår son, som är världens stoltaste storebror, förstår inte vad som händer. Men vi älskar vår lilla Cornelia över allt annat och vi älskar varandra. Vi vet att allt kommer att ordna sig, oberoende vad som händer...

Den 4.3 spyr Cornelia ordentligt, när hon sitter i bilstolen. Jag tar upp henne och jag märker att hon inte hostar eller försöker dra efter andan. Hon blir helt blå och slapp. Hon försöker inte dra efter andan en gång, utan hon blir bara slappare och slappare i min famn. Efter bara en liten stund börjar den blåa färgen övergå till en mera gråare, blekare färg. Nu förstår jag att detta är riktigt illa. Ännu då hon var blå kände jag hennes hjärta slå, men nu känns det inte längre.
Min vännina som vi är hos har redan ringt efter ambulansen, vi åker in till sjukhuset. Jag har ringt efter sambon. Allt som händer känns så overkligt. Jag gråter, men jag är konstigt lugn.
Cornelia återupplivs när vi kommit till sjukhuset. Hon var i princip död då vi kom in. Ingen puls och ingen andning. Men efter bara en minut slår hennes hjärta igen och hon har lagts i respirator. Hon andas inte själv.

Vi får beskedet att nu hänger allt på vad som händer de närmaste timmarna. Om Cornelia börjar andas själv snart igen, då kanske hon kan klara sig utan större men. Gör hon inte det, då finns inget att göra. Läkaren är lika förvånad som oss föräldrar att detta har hänt, eftersom hon inte tidigare har visat några tecken på att hon skulle ha problem med andningen. Vi gråter, vi kramas och vi sitter och smeker vår lilla, fina flicka.

Timmarna går och inget händer. Vi vet att vi redan förlorat vår älskade dotter, även om hennes hjärta starkt fortsätter att slå. Kl 08 den 5.3 kopplas hon ur respiratorn. Vi sitter med henne i famnen i ca 19 timmar innan hon inte längre orkar kämpa. Den 6.3 Kl 02.21 drar hon efter sitt sista andetag. Hon är redan klädd i en fin klänning. Vi sitter och gråter, kramar och pussar på vår fina dotter. Allt känns så overkligt. Tårarna verkar ha tagit slut. Vi snusar ännu på vår lilla bebis och undrar om detta är en mardröm vi kommer att vakna upp ur.

Vi älskar dig, gumman! Vi saknar dig så att det gör ont i hela kroppen!
Son född -03, ängladotter -08, son -09 och dotter -11.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Humlan » 22 mar 2008, 20:57

Stora stora styrkekramar till er alla! Tänker på er dagligen och önskar er allt väl!
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Kissemiss » 22 mar 2008, 20:59

Vet inte vad jag ska skriva, alla ord känns så små. Vill ge er en stor kram och krama er jättehårt. Varför ska så mycket i världen vara orättvist? Ska tända ett ljus för lilla Cornelia i kväll.

KRAM!
Kissemiss

Oläst inläggav Mirabel » 22 mar 2008, 21:25

Jag beklagar sorgen. Många styrkekramar till er!
Användarvisningsbild
Mirabel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Peetra » 22 mar 2008, 21:31

(((kram)))

Jag gråter med er. Styrka åt hela er familj. Petra.
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav alva » 22 mar 2008, 21:33

Jag beklagar också. Det är så ledsamt när barn dör. Styrkekramar till Er.
Mamma till två små
alva

Oläst inläggav acasia » 22 mar 2008, 21:39

Ännu en gång: en stor styrkekram! Det gör så ont i mej och tårarna rinner då jag läser hur det lilla livet tog slut :cry: :cry: Jag är ledsen för er skull.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Sunflower » 22 mar 2008, 21:59

Jag sitter också här och gråter. :cry: Är så oändligt ledsen för att ni inte fick behålla er fina lilla flicka hos er. Varma kramar!
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Sahara » 22 mar 2008, 22:13

Jag beklagar sorgen! :( De e så jättelessamt o fel!
Styrkekramar till er alla!
12/04 10/07
Användarvisningsbild
Sahara
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Emily » 22 mar 2008, 22:16

Jag beklagar också sorgen. En stor styrkekram till er alla!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Emily
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Westan » 22 mar 2008, 22:34

Kram!

(,)
[ ]
[ ]
[ ]

Det finns inga ord som räcker till
men i mina tankar och böner är ni hos mig.
Änglason nov. 2005
Passar på att leva livet medan jag väntar på mirakel
Användarvisningsbild
Westan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav fridda » 22 mar 2008, 22:58

:cry: :cry: kramar till er alla i familjen. :cry: :cry:
fridda
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 23 mar 2008, 00:45

Ni är i mina tankar.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav *Älvan* » 23 mar 2008, 09:14

Inga ord tröstar er,inga ord hjälper..Jag vill endå som alla andra säga hur otroligt ledsen jag är för att er lilla flicka fick leva med er en så kort,alldeles för kort tid!! :cry: :cry:
Sänder er i mina tankar styrka att orka med den djupa,djupa sorgen.
Stor kram! :(
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Naya » 23 mar 2008, 10:50

Styrkekramar.
:cry:
Tösen 10/2004
Användarvisningsbild
Naya
Mammapappa-proffs