Gravstenar

För oss som har förlorat ett barn.

Moderator: mamma eva

Oläst inläggav Tilde » 13 maj 2008, 09:57

Johns mamma skrev:Men gud va svårt de va att bestämma hur den sku se ut! Bara det VAR efternamnet skulle bli... :roll: Mitt på stenen, eller ska alla namn komma under varandra, när vi har lyktan som blir på ena sidan o.s.v.
Nåja, sist o slutligen spelar ju inte de här heller så stor roll. Stenen kommer att bli fin, hur man än sku ha valt att ha allt på den.

Jo, vi valde att sätta lyktan på hans sida, för han kommer ju vara ensam där nu troligen en längre tid framöver, eller tills nån av oss föräldrar begravs.
Efternamnet kom överst på stenen o hans namn fyller 2 platser på stenen som sagt att alla hans 3 namn e på varann i 2 rader (passade så dåde två första e korta o tredje namnet e långt så deom börja o sluta i rad så att säga) o födelsedatumet på en rad o dödsdatumet under. Satte så för att han har barngrav o vi har "inte planerat att begrava några fler barn", hur hemst det än låter, men det är sanningen.

Hurdan sten valde ni?

O ja, vet nån hur man skulle få ett foto där som håller vatten, som Celinda skrev?
Fast jag vet inte om min man skulle vara så ivrig på den tanken...
Bild
Bild
Mamma till 3 underbara söner födda
2004 2006 2007
Användarvisningsbild
Tilde
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Johns mamma » 13 maj 2008, 12:34

Vi valde en svart sten, "skrovlig" på sidorna (som er, Tilde). Svart o blank framtill. Inbyggd lykta, utan dekoration på glaset o metallbokstäver. Ett metallhjärta i ena hörnet blir de också.
De va inte så här vi planerat det först, men när vi hittade den här stenen visste vi direkt att de va den vi ville ha.

Jo, man blir nog arg när man tänker på vad det kostar att förlora sitt barn!! Men de e ju ändå någo man kanske int vill/kan spara på heller... Som du skrev, Tilde, så kommer ju int de här barnen att kosta oss någo mera i framtiden heller.
Jag blev arg när en släkting tyckte att vi nog kunde köpa en billigare/mindre sten för de ju ändå "bara" en gravsten... De e ju för fan vi som väljer hurudan sten vi vill ha till vår dotters grav o de e ju också vi som betalar den. Släktingen sku knappast tänka o tycka likadant om de sku va fråga om deras barns grav... Man blir bara såååå :evil: :evil: o skitledsen också...
Son född -03, ängladotter -08, son -09 och dotter -11.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tilde » 13 maj 2008, 13:30

Johns mamma skrev:Jag blev arg när en släkting tyckte att vi nog kunde köpa en billigare/mindre sten för de ju ändå "bara" en gravsten... De e ju för fan vi som väljer hurudan sten vi vill ha till vår dotters grav o de e ju också vi som betalar den. Släktingen sku knappast tänka o tycka likadant om de sku va fråga om deras barns grav... Man blir bara såååå :evil: :evil: o skitledsen också...

Fy fan! Säger jag! Men jag e nog så arg annors oxå idag, har varit en verkligt tung i lipig dag, har inte haft så på en längre tid, därför kommer allt på nu som stora hus.

Gravstenen låter fin, speciellt det där hjärtat :) det kunde vi oxå ha lagt...fast jag e nog nöjd med stenen som den är.
Bild
Bild
Mamma till 3 underbara söner födda
2004 2006 2007
Användarvisningsbild
Tilde
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Johns mamma » 13 maj 2008, 14:01

Tilde skrev:Fy fan! Säger jag! Men jag e nog så arg annors oxå idag, har varit en verkligt tung i lipig dag, har inte haft så på en längre tid, därför kommer allt på nu som stora hus.

Gravstenen låter fin, speciellt det där hjärtat :) det kunde vi oxå ha lagt...fast jag e nog nöjd med stenen som den är.

Känner mig likadan... Jobbig dag idag. Ha int fått någo gjort o nu funderar jag på hur jag ska kunna fara o hämta sonen från dagis, utan att behöva bryta ihop...

Hjärtat e jättefint! Jag e glad att vi hitta de, eftersom vi int har nån annan "dekoration" typ kors eller ängel, på stenen.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Gogo » 13 maj 2008, 16:07

Natasha skrev:Ja, det var nog terapi att få göra allt själv. Jag glömde skriva att vi istället för en dödsannons för vår flicka satte födelseannons i tre tidningar. En dödsannons är för den döda själv och de som känner den som dött. Vi ville istället att våra namn skulle stå på annonsen, inte bara mamma och pappa för ingen skulle ha vetat men hon var. Men priset var det som gjorde att vi kom på det här alternativet. 50 euro mot 500 ungefär... Lätt val.

Vi satte en text om att hon dött i annonsen så man skulle förstå det.

Äsch, tänk om jag tänkt på det där med priset (164e för en liten dödsannons...). Jag som så funderade och egentligen skulle ha velat ha en födelseannons, eftersom vi aldrig fick ha någon sån och jag också skulle ha velat uppmärksamma att ha levat, inte bara att han dött.
Gogo
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Celinda » 13 maj 2008, 17:01

Johns mamma skrev;
Jag blev arg när en släkting tyckte att vi nog kunde köpa en billigare/mindre sten för de ju ändå "bara" en gravsten... De e ju för fan vi som väljer hurudan sten vi vill ha till vår dotters grav o de e ju också vi som betalar den. Släktingen sku knappast tänka o tycka likadant om de sku va fråga om deras barns grav... Man blir bara såååå :Evil: :Evil: o skitledsen också...

Nej fy f*n för sånna kommentarer att folk bara täx!Precis som med allting annat med begravningen osv så är det ju faktiskt bara man själv(mamman och pappan) som bestämmer.Att sen vara sådär okänslig "bara" en gravsten?!Den graven och gravstenen är ju en väldigt viktig plats efter som det är det enda som finns kvar förutom deras saker.Klart som f*n att gravstenen är viktig och det ska kännas rätt!

Kan inte beskriva vår.Eftersom de flesta som är här ändå vet vem jag är pga av Saga skulle jag gärna sätta en bild av gravstenen här men tyvärr är jag för oteknisk :oops:
Barn: Saga *10.04 2003- +17.07 2005
Storebror 19.10 2005
Lilla syster 26.9 2007
Användarvisningsbild
Celinda
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 27 maj 2008, 21:24

Jag har hört att mina kusiner varit sura på att vår älskade dotter ligger begravd i deras farfars grav. Men jag har förstås inte hört det direkt så jag kan inte vara arg heller, har jag tänkt. Det kan ju vara en missuppfattning som sen förts vidare till mig.

Men om det stämmer är jag nog arg.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

gravar

Oläst inläggav Westan » 22 jul 2008, 17:21

Gogo skrev:Tyvärr så kan inte vi begravas i samma grav, den gravplatsen är nu full, så det är inget vi kan göra.

Måste kommentera eftersom jag jobbar med gravar...
En grav är sällan full. Visseligen - en kistgrav kan återanvändas bara vart 15-25 år (lagen säger att det måste vara minst 15 år sedan förra kistbegravningen men gravgårdarna kan ha egna regler och då gäller de) men om man begraver urnor finns det ingen tid man måste vänta innan man återanvänder graven. I en kistgrav ryms oändligt många urnor. Så om ni kan tänka er kremering finns det inga hinder för att ni inte kunde begravas i samma grav.
Änglason nov. 2005
Passar på att leva livet medan jag väntar på mirakel
Användarvisningsbild
Westan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Gravstenar

Oläst inläggav Westan » 22 jul 2008, 17:27

Jo och sen... Vi strödde askan av vår son i gräsmattan här hemma och planterade en ek ovanpå. (Tusan så vi kämpat för att få eken att växa!) Vi ville inte ha en grav på gravgården som vi sen om tio år inte sköter mera. Nu har vi lillkillen hemma med oss och Akus ek blir ett vårdträd för generationer framåt hoppas vi.
Änglason nov. 2005
Användarvisningsbild
Westan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: gravar

Oläst inläggav Gogo » 22 jul 2008, 18:20

Westan skrev:
Gogo skrev:Tyvärr så kan inte vi begravas i samma grav, den gravplatsen är nu full, så det är inget vi kan göra.

Måste kommentera eftersom jag jobbar med gravar...
En grav är sällan full. Visseligen - en kistgrav kan återanvändas bara vart 15-25 år (lagen säger att det måste vara minst 15 år sedan förra kistbegravningen men gravgårdarna kan ha egna regler och då gäller de) men om man begraver urnor finns det ingen tid man måste vänta innan man återanvänder graven. I en kistgrav ryms oändligt många urnor. Så om ni kan tänka er kremering finns det inga hinder för att ni inte kunde begravas i samma grav.

Tyvärr är kremering inte tillåtet enligt det trossamfund gravgården tillhör.
Mamma till ett kort men klart stjärnskott och en tjock och glad prins
Gogo
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Miko » 22 jul 2008, 20:28

Jag har nu funderat en tid på hur jag skulle skriva dethär och jag hoppas att det är okej att skriva det då det ändå nu är en diskussion här om vad det kostar att förlora ett barn. Jag vet att man får köpa gravstenar direkt från tillverkaren och att det då blir mycket mindre att kosta än om man tar via begravningsbyrån, på marktiden var det frågan om flera tusen mk. Då ska man ju förstås komma ihåg att man måste hämta den själv, själva monteringen hjälper vaktmästaren på gravgården till med, men det kan ju variera förstås.
Miko

Oläst inläggav Gogo » 22 jul 2008, 22:08

Medea skrev:Jag har nu funderat en tid på hur jag skulle skriva dethär och jag hoppas att det är okej att skriva det då det ändå nu är en diskussion här om vad det kostar att förlora ett barn. Jag vet att man får köpa gravstenar direkt från tillverkaren och att det då blir mycket mindre att kosta än om man tar via begravningsbyrån, på marktiden var det frågan om flera tusen mk. Då ska man ju förstås komma ihåg att man måste hämta den själv, själva monteringen hjälper vaktmästaren på gravgården till med, men det kan ju variera förstås.

Jo ALLT blir dyrare via begravningsbyrån. Vår var vänliga nog att till och med påpeka det.
Egentligen behöver man inte en begravningsbyrå, men de är bra att vända sig till om man inte orkar med allt det praktiska själv.
Mamma till ett kort men klart stjärnskott och en tjock och glad prins
Gogo
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: gravar

Oläst inläggav Westan » 23 jul 2008, 21:51

Gogo skrev:Tyvärr är kremering inte tillåtet enligt det trossamfund gravgården tillhör.

Aha! Det förändrar saken!
Änglason nov. 2005
Användarvisningsbild
Westan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Johns mamma » 28 jul 2008, 19:58

De olika stenhuggerierna vi begärde offert ifrån, hade inbakat i priset att få stenen direkt på plats. (transport, montering)
Om några dagar ska vi nu hämta hem vår sten! Kanske vi har den på plats innan veckan e slut.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Föregående

Återgå till Änglabarn