Gravstenar

För oss som har förlorat ett barn.

Moderator: mamma eva

Gravstenar

Oläst inläggav Johns mamma » 07 maj 2008, 13:39

Hur valde ni gravsten åt era änglar? Vad tänkte ni på och vad var viktigt? Hur ser de ut? Har ni enkel grav eller en familjegrav? O kanske en känslig fråga, vad kostade stenen?

Ja, som ni förstår e vi nu mitt inne i denna djungel... Vi vet ganska långt hur vi vill ha stenen men jag vill veta hur ni har valt o tänkt!
Son född -03, ängladotter -08, son -09 och dotter -11.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Gogo » 07 maj 2008, 15:32

Vi har vår lillis i en familjegrav men har också problem. Det är för trångt på stenen för ett nytt namn och vi hade tänkt skruva fast en plakett, men när jag senast såg på stenen tyckte jag att det blir för trångt, att vår plakett skulle se inträngd ut. Så nu funderar vi på en sån där liten fristående platta som man kan placera framför stenen, men den är ju lös och väldigt lätt att föra bort eller krossa. Jag är rädd för huliganer...

Det är hemskt svårt att veta hur man skall göra. Vill ju att det blir "rätt"...
Gogo
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav nbp » 07 maj 2008, 17:00

Vi skaffade rätt nyligen en ny gravsten. Vi valde sist och slutlugen ny sten + ny gemensam bottensten för gamla och nya stenen. Det gick på c. 2000€ om jag kommer rätt ihåg. Sten är dyrt...

Jag hoppas jag aldrig behöver begrava ett barn. Jag skulle dock satsa på en ny stor sten, om det bara finns plats. Även ni kommer att dö någon dag...

Sen finns det riktigt trevliga metalldekorationer (t.ex. fåglar, ekorrar, segelbåtar, blommor, ...) som kan göra stenen lite mera personlig. Eller så kan man gravera nån bild i stenen?
Pytte, pytte litet!
Användarvisningsbild
nbp
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Gogo » 07 maj 2008, 17:05

Knytt skrev:Jag hoppas jag aldrig behöver begrava ett barn. Jag skulle dock satsa på en ny stor sten, om det bara finns plats. Även ni kommer att dö någon dag...

Tyvärr så kan inte vi begravas i samma grav, den gravplatsen är nu full, så det är inget vi kan göra.
Gogo
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 07 maj 2008, 22:09

Att begrava är fruktansvärt dyrt. Vi hade inga extra pengar så vi gjorde en budgetversion som blev fin:

* Byggde själva kistan
* Dekorerade själva inne i kistan (vit dyna med spets osv)
* Köpte urna. Kostar ca 200 euro
* Kremerade henne. Kostar 50 euro.
* Körde själva med urnan upp till Österbotten där hon är begravd
* Behövde inte köpa gravplats då det var en urna och hon fick begravas ovanpå min farfar, alltså officiellt är dom i samma grav.
* Farfar och hans barnbarnsbarn är i en familjegrav så sten fanns färdigt och hennes namn rymdes fint under hans. Kostade ca 250 euro då varje bokstav är ca 10 euro. Vi hade som tur kort namn. (Lite galghumor är alltid bra att ha).
* Vi grävde själva graven och fyllde den själva.
* Vi hade ingen minnesstund. Vi hade begravning i stillhet utan präst eller andra utomstående, bara vi och min familj.
* Totalt kostade det oss 500 euro att vårt barn dog :(
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Katizi » 08 maj 2008, 06:50

Natasha skrev:Att begrava är fruktansvärt dyrt. Vi hade inga extra pengar så vi gjorde en budgetversion som blev fin

Vilken styrka ni hade mitt i all er sorg! Tänk att orka allt detta. Det var väldigt fint gjort och säkert en del av bearbetningen av det som hänt. Verkligen fint!
Tripp2001, Trapp2005 och Trull2008
Användarvisningsbild
Katizi
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Gogo » 08 maj 2008, 10:15

Natasha skrev:
* Totalt kostade det oss 500 euro att vårt barn dog :(

Det där har jag också tänkt på. Att det kostade oss, hittills, över 1000 euro att begrava vårt barn (gravplatsen var dyr av orsaker jag inte vill gå in på) och då har vi inte ens köpt plakett till graven ännu. Då har jag inte heller räknat in sjukhusvistelsen som var lång och dyr.
Gogo
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Celinda » 08 maj 2008, 13:28

Vi var väldigt eniga när vi köpte gravstenen,skönt.
Vi fastnade båda för en sten sort som heter "SavonHelmi",det var på den tiden tydligen en ganska ny sort fanns bara ett få tal av den i Åbo påstod de.Den är mörk och skiftar fläckvis i blått och rött i solen.

Texten var i silver och ingraverat finns även ett litet hjärta ovanför namnet.Och så har vi en lite brons ängel på vänster sida.
Hur ska jag beskriva formen vet jag inte riktigt.Går lite snett upp och ner igen på ena sidan som den här lite grann ^.

Stenen är lite mindre H:50cm B:60cm och den gick på 1000€.

Totalt gick begravningen på dryga 2700€ exklusive gravplatsen fast då hade vi dödsannonsen i 3tidningar och det kostade skjortan.
Gravplatsen vet jag än i denna dag inte vad kostade.Eftersom hon bagravdes i en kommun där vi inte var medlemmar i församlingen kostade den säkert aningen mer.Kista köpte vi men vi körde hem från Helsingfors själv till Åbolands skärgård.
Grävde graven gjorde familjen,la igen den också men det hör till så har det alltid gjorts i min hemma kommun.De egna sköter så gott som allt.Det vi fick hjälp med från församlingen var kontrollera att vi skulle gräva på rätt "ruta".I en gammal släktgrav.Min pappas mormors mormor kanske det var tror jag.
Vi fick mycket hjälp av min pappa och makens mamma ekonomiskt i dethär läget och det underlätta otroligt.Annars hade vi måsta ta lån för att ha begravning ungefär,det är fruktansvärt dyrt att begrava.

I efterhand kan jag känna att jag gärna haft en hjärtformad sten men det hade nog blivit för dyrt.Finns mycket annat fint också infällda lyktor och sånt men det kostar lika mycket som stenen till.
Samt att det kanske hade varit smartare att ta en stor sten eftersom jag själv vill bli begravd med henne.
Försöker fundera ut nått sätt att få ett fotografi vid stenen på henne men det måste ju vara vattentätt och hållbart.Någon med erfarenhet?
Barn: Saga *10.04 2003- +17.07 2005
Storebror 19.10 2005
Lilla syster 26.9 2007
Användarvisningsbild
Celinda
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Johns mamma » 08 maj 2008, 14:14

Celinda skrev:Grävde graven gjorde familjen,la igen den också men det hör till så har det alltid gjorts i min hemma kommun.De egna sköter så gott som allt.Det vi fick hjälp med från församlingen var kontrollera att vi skulle gräva på rätt "ruta".I en gammal släktgrav.Min pappas mormors mormor kanske det var tror jag...

I efterhand kan jag känna att jag gärna haft en hjärtformad sten men det hade nog blivit för dyrt.Finns mycket annat fint också infällda lyktor och sånt men det kostar lika mycket som stenen till.
Samt att det kanske hade varit smartare att ta en stor sten eftersom jag själv vill bli begravd med henne.
Försöker fundera ut nått sätt att få ett fotografi vid stenen på henne men det måste ju vara vattentätt och hållbart.Någon med erfarenhet?

Först måste jag kommentera det där med att gräva graven själva; de gjorde vi också o de va en stor terapi-grej för sambon. Större än vad jag hade försått... O de blev så fint!

Vi ha också titta på de hjärtformade stenarna, men eftersom vi absolut vill ha infälld lykta med, så funkar det inte riktigt... Dessutom e dom ju säkert jättedyra.

Vi har också valt att ta (kommer att beställa) en lite mindre sten, eller en basic, ca 70cm*60cm. De stora stenarna e ju fina o bra, men jag tycker inte att en så stor sten passar åt vår lilla gumma... Även om vi också har familjegrav, så e de ju Cornelias sten nu (förhoppningsvis) en lång tid framöver. Sen när det är dags att begrava flere i samma grav, då kan det bli aktuellt att sätta en ny, större gravsten. Men då lär de ju också vara ännu dyrare...

Ja, de svårt de här... O som alla redan konstaterat, skitdyrt också!
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Celinda » 08 maj 2008, 14:57

Johns mamma skrev:
de stora stenarna e ju fina o bra, men jag tycker inte att en så stor sten passar åt vår lilla gumma...

Precis så kände jag.Därför blev det en lite mindre.Känndes alldeles förstort att sätta dit en "vuxen"sten.Även om jag som sagt i efterhand kan tycka att det kanske varit praktiskare med en stor.Men förnuft och känsla är två helt olika saker.Det är förnuftet som brukar säga att det varit smart med en större.men känslan är att den mindre är rätt.

Vi tog förrästen vår sten från Åbo,men det var ju för att det var närmare för oss på den tiden helt enkelt.Och det tog lite över en och en halv månad innan stenen kom.Vi beställde den i början av augusti och den kom i slutet av september.
Storebror 19.10 2005
Lilla syster 26.9 2007
Användarvisningsbild
Celinda
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Johns mamma » 08 maj 2008, 19:56

Jo, vi har nog också kollat runt på fastlandet. Det skiljer sig mycket på leveranstiden!
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Celinda » 09 maj 2008, 07:55

För vår del när det gällde leveransen hängde det på det att firman gärna ville ha leveranser av fler stenar i närheten typ Taivassalo Gustavs trakten.När de skulle åt det hållet.
Storebror 19.10 2005
Lilla syster 26.9 2007
Användarvisningsbild
Celinda
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 12 maj 2008, 22:29

Ja, det var nog terapi att få göra allt själv. Jag glömde skriva att vi istället för en dödsannons för vår flicka satte födelseannons i tre tidningar. En dödsannons är för den döda själv och de som känner den som dött. Vi ville istället att våra namn skulle stå på annonsen, inte bara mamma och pappa för ingen skulle ha vetat men hon var. Men priset var det som gjorde att vi kom på det här alternativet. 50 euro mot 500 ungefär... Lätt val.

Vi satte en text om att hon dött i annonsen så man skulle förstå det.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Johns mamma » 13 maj 2008, 09:28

Nu ha vi beställt gravsten, skönt! Vi får visserligen vänta på den ända upp till två månader, men de e gjort nu iallafall. Sist o slutligen blev det inte en sådan sten som vi från början trodde att vi ville ha... :wink:
Jag blev förvånad att en hjärtsten inte alls var någo dyrare än en "vanlig" i samma storlek, men vi valde inte ett hjärta iallafall.
Som sagt, de e så skönt att de e gjort. Nu längtar jag bara att vi ska få den på plats, så att jag sen kan börja fixa med blommor o annat!

Men gud va svårt de va att bestämma hur den sku se ut! Bara det VAR efternamnet skulle bli... :roll: Mitt på stenen, eller ska alla namn komma under varandra, när vi har lyktan som blir på ena sidan o.s.v.
Nåja, sist o slutligen spelar ju inte de här heller så stor roll. Stenen kommer att bli fin, hur man än sku ha valt att ha allt på den.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tilde » 13 maj 2008, 09:45

Jag orkade inte läsa allas inlägg en, det blev väldigt tungt på nåt vis för min ilska flammar upp till ytan ige så jag blir alldeles matt i kroppen. Ilskan beror på att jag e så förbannad på hur dyrt det är att begrava sitt barn. Först förlorar du det viktigaste i ditt liv o sen berövas du ännu på en massa pengar! Av staten!
Nåja, vi hamnade ta lån för att begrava vårt barn för det är verkligen dyrt.

Våran Noah dog ju hos min pappa i Tavastehus så vi ordnade allt där i den chocken, kista o sten, det kändes rätt så, det skulle ändå göras.

- Stenen är en stor sten för familjegrav, för vår tanke var då att ta tillika plats åt oss själva brevid, ville inte lämna vår son där ensam. Noah är begravd i en sk, barngrav, den är bara 1 m djup för det befinner sig en stor sten under honom, men brevid finns plats för 2 vuxna, oss.
Stenen kostade 3800 euro. Den har inbyggd lykta o bokstäverna e metall o fastborrade i stenen, på så vis är de "eviga".
Stenen i skröplig i kanterna (inte slät alltså) o liknar på så vis vågor från havet (vi bor vid kusten).
Lyktan e gotisk design med skröplit glas o en skyddsängel på. Ville inte ha klart glas för tycker inte själva ljusena e så vackra de behöv synas, bara lågan.

- Dödsannonsen designa jag själv som terapi, den kostade 370,39 euro.

- Vi ville inte att folk skulle hämta blommor till begravningen för blommor ger man åt levande mänskor. Det var vår tanke. Istället fick hans minne hedras med en pnegdonation till hjärtförbundet. Det var bara vi själva som hade ett hjärta fyllt med röda rosor på hans lilla kista. Blomman kosta 134 euro.

- Begavningsentrepenören (eller vad de nu heter) tog 1270 euro för kista o jag vet inte vad. Kistan var i ek, ville inte ha en vit. Funderade inte då vad nåt kostade, det skulle ändå betalas + att vi tänkte som nu att han kommer inte vara nån utgift för oss nånsin mera, annat än det vi sätter på graven.

- Gravplatsen kostade 200 euro o gäller 30 år. Det är som sagt familjegrav.

Så inalles betala vi 5774,39 för att vi förlorade vårt barn.

Men inget har jag ångrat än.

Nu ska jag läsa era andras inläggningar när jag sluppit av men min ilska.
Hoppas det här hjälpte dig lite på traven Johns mamma.
Bild
Bild
Mamma till 3 underbara söner födda
2004 2006 2007
Användarvisningsbild
Tilde
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Änglabarn