Blommor/annan prydnad vid graven

För oss som har förlorat ett barn.

Moderator: mamma eva

Blommor/annan prydnad vid graven

Oläst inläggav Johns mamma » 02 aug 2008, 10:08

Nu ha vi satt Cornelias gravsten på plats! Den blev jättefin o det känns bra att äntligen ha den där. Jag riktigt längtar tills jag kan gå till graven igen... :roll:
Nu sku jag vilja veta vad ni brukar ha vid gravar ni sköter om. Blommor? Annat? Sätt gärna in bilder om ni har, o om ni vill visa! Eller berätta om andra gravar ni sett som ni tyckt om.
Det känns jätteviktigt för mig att vår gummas grav ska se fin o välvårdad ut. Eftersom det ibland kan gå veckor utan att vi är där, vill vi ha hållbara blommor. Vatten får de, men ibland behövs det ju lite mera skötsel, t.ex. att man plockar bort vissna blommor.
Vad har ni för tips o råd? Hur ofta byter ni blommor? Vad har ni varit nöjda/missnöjda med? Hur ofta besöker ni graven?

Ja, ni förstår... Berätta allt! :D
Son född -03, ängladotter -08, son -09 och dotter -11.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Blommor/annan prydnad vid graven

Oläst inläggav Gogo » 04 aug 2008, 15:18

Här är mina tips från de månader vi haft graven:
Först planterade vi minnarcisser och pärlhyacinter.
Pärlhyacinterna åt någon upp (citykaninerna, antagligen).
Sedan planterade vi violer och en marguerite. Margueriten blev uppäten. Violerna var fina ganska länge men blev sen skrangliga.
Sen tog vi bort margueriten och planterade silverblad och petunior.
Eftersom vi inte kan sköta graven så ofta dog petuniorna av torkan men silverbladen höll sig fint.
Nu har vi bytt ut allt utom silverbladen och planterat rosor och rosa hösteld. Silverbladen är kvar. Få se hur det nu håller sig!
Dessutom har vi en vit nalle som tack vare bristen på regn (tills nu) hållits snygg och fin.
Mamma till ett kort men klart stjärnskott och en tjock och glad prins
Gogo
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Meri » 04 sep 2008, 23:08

Det finns en vacker blomma som heter Kärleksört. Blomman är anspråkslös, men har en vacker färg (och ett vackert namn). Den har ljusröda blommor som blommar i augusti september. Det är inte många blommor som blommar så sent, så därför tycker jag att den är ett fint inslag i rabatten vid en gravsten. Kärleksörten växer t.o.m. på berg, men klarar sig fint även i rabatter.

Stor kram och styrka att orka vidare!

Meri
Meri
Meri

Oläst inläggav Tilde » 14 sep 2008, 14:22

Jag byter till varje årstid o ibland flera gånger per årstid. Beroende på sommarn mest om det regnat mycket o blommorna förstörts av det eller torkat. O så vet jag ännu inte vilka blommor riktit passar, varje år e ett experiment lixom.

Jag vill inte ha några perenner i blombänken för jag har ett inre behov att ansa nånting hela tiden så jag pynjar gärna med blombänken o omnejden så att säga. I ena hörnet av blombänken (den e 1 m lång för vi har familjegrav) så har vi en perenn, en kuulilja (vet inte vad det e på svenska) men annars byter jag.
Jag var ifag o köpte höstblommor, dom lämnar jag under hela vintern. Ja köpte (e urdålig på blomnamn så föklarar :roll: ) silvertråd (hopealanka) murgröna och sån där växt som liknar lite lingon med stora röda bär. Den hade jag oxå förra året med andra växter i runt o tycker den är söt, trots att rådjuren var o smaskade lite på den :?

Sen har jag olika saker jag varierar med, på sommarn hade jag ett troll som håller on en änglabebis, jag själv gjort. Små stenar runda o med hjärtform och målade som K plockat åt lillebror har jag alltid på kanten och så varierar jag med fjärilar, en prinsgroda som sitter o funderar, små mjukisar eller änglar...har en hel box som e N:s med små dekorationsgrejer i. Terapilåda.

Har dock inte för mycket på en gång (i mitt eget tycke iallafall...) för enklast e alltid vackrast tycker jag.
Bild
Bild
Mamma till 3 underbara söner födda
2004 2006 2007
Användarvisningsbild
Tilde
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Gogo » 01 nov 2008, 22:41

Krampå Allhelgonadagen alla ni som varit tvugna att gå till era barns gravar.
Mamma till ett kort men klart stjärnskott och en tjock och glad prins
Gogo
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Änglabarn