Ingen som kommer ihåg längre?

För oss som har förlorat ett barn.

Moderator: mamma eva

Ingen som kommer ihåg längre?

Oläst inläggav anonym » 26 dec 2008, 20:14

Jag är glad att jag hittat den här sidan och vill skriva av mig lite även om jag är svensk.
Jag är så besviken, ledsen och arg. Vi har firat jul utan vårt änglabarn, men nära och kära har inte nämnt barnet ens!! När är det okej att sluta komma ihåg våra änglar? Vad får eller kan man förvänta sig av sina nära och kära?
Hur vill ni andra att släktingar och vänner kommer ihåg era änglar, ex. på julen och födelsedag?
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Ingen som kommer ihåg längre?

Oläst inläggav Miko » 27 dec 2008, 10:07

Det är aldrig okej att sluta komma ihåg era änglar, för mej är änglarna lika viktiga barn trots att ni inte längre får ha dom hos er.:kram:

/Medea som inte är ängelmamma
Miko

Oläst inläggav Johns mamma » 27 dec 2008, 11:26

Hej, o kram åt dig!
Min familj kommer ihåg vår lilla Cornelia, de pratar om henne o de tände ljus för henne nu på julen. Det e mycket viktigt för mig! :heart:
Sambons familj däremot, e helt annorlunda... De har svårt att prata om henne o nu under julen blev jag också mycket besviken att de kan "ignorera" henne så. Men som sagt, de har svårt att prata. De vet inte vad de ska säga. Men jag har ju sagt förrut åt dem, att det värsta e ju när man inte alls nämner Cornelia!

Jag vill att mina nära o kära ska våga prata om Cornelia, de skall komma ihåg henne när hon har födelsedag, namnsdag o på julen. Alla dagar där emellan också! Jag vill att människor runt om mig/oss ska våga fråga, prata o fundera. Jag vill att mina släktingar o vänner ännu om 5år frågar hur det känns, hur sorgen ändrat o.s.v. Det är aldrig ok att glömma våra änglar!

:kram: Johns mamma
Son född -03, ängladotter -08, son -09 och dotter -11.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Pinkmama » 04 jan 2009, 18:00

Ditt inlägg fick mig att fundera- nämnde jag vår släkts lilla änglabarn..? :hm: Jag minns inte. Men visst tänkte vi på honom för det. Vi tände ljus för honom på gravgården vid minnesstenen för dem som har grav på annan ort. Men inte berättade jag det för hans mamma och pappa.. inte berättade jag heller hur mycket vi också saknar honom.. borde jag ha gjort det? På nåt vis är det så självklart att vi alla saknar honom trots att vi inte pratar om det.. Det är också svårt att veta HUR MYCKET föräldrarna vill att man pratar om det..? Hoppas att inte vårt änglabarns föräldrar känner sig lika som du gör :(
Pinkmama
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Tilde » 05 jan 2009, 12:33

Jag förstår att det är svårt att veta hur man skall prata om änglabarnet åt föräldrarna. Alla e vi olika men jag kan säga av egen erfarenhet att jag blir oerhört sårad om ingen pratar om honom eller kommer ihåg honom på födelsedag etc....
Tyvärr har jag såna även i släkten o det sårar, djupt.
Han e vårt barn lika mycket som våra andra två pojkar.

Men alla e vi olika, har oxå hört om de föräldrar som inte vill prata om sitt barn. Det är deras sätt att sörja o hantera situationen, inget fel på det. Alla måste göra som man känner själv e bäst för ens sinnesro.

Men jag vill prata om våran son. O höra han nämnas.

Kanske ni kan höra er för med föräldrarna hur de tycker? Förlusten försvinner ju inte med att man inte pratar om den så jag tror nog man vågar fråga, om de sedan meddelar de inte vill så kan man låta saken vara o föra ett ljus till graven eller så.
Bild
Bild
Mamma till 3 underbara söner födda
2004 2006 2007
Användarvisningsbild
Tilde
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Celinda » 15 jan 2009, 11:30

Vi pratar nog om våra ängel självklart visst har vissa i släkten svårare för det än andra men jag vill ju gärna minnas henne.och att andra skall göra det också.Hon var/är en del av vårat liv kommer alltid att vara.vi pratade nog om henne under julen också.sen så gick min pappa till hennes grav med ljus från oss på julen och nyår.Under julen pratade vi nog om henne och det hoppas jag skall fortsätta.Har ända sedan hon dog velat fira hennes födelsedag,brukar inte bjuda över nån direkt för det känns lite konstigt.Men bakat kaka eller något som vi själva då ätit och kommit ihåg henne med.VIll int eatt hennes födelsedag skall falla i glömska.Jag vill fira det faktum att hon levat och gett mig så mycket. :heart:
Barn: Saga *10.04 2003- +17.07 2005
Storebror 19.10 2005
Lilla syster 26.9 2007
Användarvisningsbild
Celinda
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Pinkmama » 15 jan 2009, 12:03

Hur vill ni att man kommer ihåg barnets dödsdag?
Pinkmama
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Nbox » 19 jan 2009, 21:40

Vårt barn dog för så länge sedan (12 år) så ingen minns det längre utom vi föräldrar och så våra levande barn, men eftersom de inte var födda ens så förstår jag att det för dem är en ganska avlägsen historia allt som allt. De andra nämner inte honom med ett ord nånsin. Då, i början, var jag bitter och ingen kunde göra rätt. Nu förstår jag att om ett ofött barn dör så har ingen utom dess föräldrar kunnat skapa en ordentlig relation till det, och då är det på nåt plan förståeligt att han inte är närvarande för nån annan än oss. Men om nåt av våra nu levande barn skulle tas ifrån oss och ingen skulle komma ihåg det barnet senare, så skulle jag inte kunna förlåta.
Son f/d 1997, son 1998, dotter 2000
Nbox
Guldmedlem

Oläst inläggav Johns mamma » 20 jan 2009, 08:42

Att komma ihåg dödsdagen, är för mig, bättre än att inte komma ihåg något alls. Men vi har bestämt oss för att fokusera på födelsedagen istället.
Son född -03, ängladotter -08, son -09 och dotter -11.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jesskan » 25 jan 2010, 20:52

Jag har inget änglabarn. Men jag är moster åt Celindas ängel. Jag säger alltid när jag berättar hur många syskonbarn jag har att jag har 4 stycken. Men kan då beroende på vem som frågar säga att ett inte finns med oss längre. Men jag räknar alltid med Henne i allt. Hon finns där. Som min syster sa hon är/var en del av vårt liv och kommer alltid vara det.
Bild

Bild

18.06.1007 - En liten prinsessa
25.11.2008 - En liten prinsessa
Användarvisningsbild
Jesskan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Gogo » 26 jan 2010, 10:56

Jag blev ledsen när jag bjudit in släkt till mitt änglabarns födelsedag, med kaka och kaffe etc, och foto framme, och de inte ens DÅ nämnde min ängel en enda gång.
Mamma till ett kort men klart stjärnskott och en tjock och glad prins
Gogo
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 26 jan 2010, 11:15

Gogo skrev:Jag blev ledsen när jag bjudit in släkt till mitt änglabarns födelsedag, med kaka och kaffe etc, och foto framme, och de inte ens DÅ nämnde min ängel en enda gång.

Det där var nog riktigt obehaglig läsning. Är döden så tabubelagd? Varför är det månne så? Jag tror inte jag skulle våga ordna en minnesfest för vår ängladotter, det skulle säkert gå lika, och mina nerver håller nog inte.

Jag försöker tänka att jag är nöjd med att min mamma, moster och många vänner pratar om vår ängladotter. Mina kusiner och min mans släktingar pratar aldrig om "det som skedde" men jag känner på mig att dom nog tänker på det ändå. Ibland kommer riktiga guldglimtar, som när mina kusiners mormor pratade om henne och när min mans kusiners mormor gjorde det på en midsommarfest. Sånt lever man länge på. Och det kompenserar. Bekanta pratar mycket mera med oss om vår förlust än vad släktingar gör. Konstigt.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav anonym » 26 jan 2010, 11:32

Gogo skrev:Jag blev ledsen när jag bjudit in släkt till mitt änglabarns födelsedag, med kaka och kaffe etc, och foto framme, och de inte ens DÅ nämnde min ängel en enda gång.

Oj Gogo, vad ont det måste ha gjort! Många varma kramar. Det är skönt att se tecken från dig här på mapa! :kram:
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Gogo » 26 jan 2010, 11:33

Natasha skrev:Det där var nog riktigt obehaglig läsning. Är döden så tabubelagd? Varför är det månne så? Jag tror inte jag skulle våga ordna en minnesfest för vår ängladotter, det skulle säkert gå lika, och mina nerver håller nog inte.

Jag försöker tänka att jag är nöjd med att min mamma, moster och många vänner pratar om vår ängladotter. Mina kusiner och min mans släktingar pratar aldrig om "det som skedde" men jag känner på mig att dom nog tänker på det ändå. Ibland kommer riktiga guldglimtar, som när mina kusiners mormor pratade om henne och när min mans kusiners mormor gjorde det på en midsommarfest. Sånt lever man länge på. Och det kompenserar. Bekanta pratar mycket mera med oss om vår förlust än vad släktingar gör. Konstigt.

Jo, jag tror nog att jag inte ordnar kalas igen. Det blev så trist på det här sättet. Min mamma är enda undantaget, hon förstod nog att prata om födelsedagsbarnet och gjorde det till och med lite "demonstrativt" men de andra nappade inte.
Samma är det annars här, vänner pratar men släkten (utom mamma) tiger helt.
Mamma till ett kort men klart stjärnskott och en tjock och glad prins
Gogo
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Katizi » 26 jan 2010, 11:34

Oj Gogo, vad ont det måste ha gjort! Många varma kramar. Det är skönt att se tecken från dig här på mapa, tänker ofta på dig!
Tripp2001, Trapp2005 och Trull2008
Användarvisningsbild
Katizi
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Änglabarn