Söker kontakt med andra som har änglabarn

För oss som har förlorat ett barn.

Moderator: mamma eva

Söker kontakt med andra som har änglabarn

Oläst inläggav Miiku » 08 nov 2010, 22:43

Hej alla änglaförädrar!
Jag har nyss förlorat ett barn i gv34. Skulle gärna ha kontakt med nån som har liknande erfarenheter. Känns som om det är så litet i svenskfinland, så det finns inget stöd att få, från andra med liknande upplevelser..inga forum. Styrkekrmar till alla :kram:
Miiku

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Söker kontakt med andra som har änglabarn

Oläst inläggav mamma eva » 09 nov 2010, 08:09

Styrke :kram: till dig med från en med 2 änglabarn första i v 26+3 dagar -09 en son som levde bara ett par timmar och i år en flicka v 29 som levde 5 dagar. Det är allt annat än lätt,knappt ett år till ända sker nästa katastrof så mitt/ vårat liv har nog fått mer än vi orkar med. Om man då sen fick sörja i lugn och ro men då ska man bråka med myndigheter (arb kraftsbyrå/ fpa) då ork att ta sig vidare ej finnes och all begravningsorganisering, sten etc samt allt annat i ens väg livsmässigt man ska ta hand om omöjligör att man får tid att sörja och se vart man ska ta sitt liv vidare. Känns så hemskt, orättvist och hopplöst allt. Som sagt kram och total förståelse inför en sorg som nog måste vara den tyngsta av sorger då det handlar om en liten människas tillblivande och starten på denn*s färd genom livets alla cykler.Tycker själv att jag har trippel sorg, sorg över förlorad fullgången graviditet, sorg över förlorat föräldraskap (som för ett levande med allt från amning till att sätta gränser) samt sorgen över det förlorade barnet. 2 ggr 2 år i rad dessutom.
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav smurfina4 » 09 nov 2010, 11:22

Styrke :kram: från en som miste sin 2-åriga son för 2 månader sen :ledsen:
smurfina4
Guldmedlem

Oläst inläggav Natasha » 09 nov 2010, 11:23

Kram.

Genom detta forum har jag fått två vänner via våra gemensamma erfarenheter av att förlora en baby. Det finns dock många fler drabbade än man tror. I svenskfinland är det statistiskt sett 20-35 barn per år beroende på hur man räknar.

Min första dotter dog i magen i vecka 26. Ingen synbar orsak. Detta var 4 år sedan och nu har vi fått två flickor till. Jag är själv inget jättebra stöd (jag vet ju vad jag skulle ha behövt i din situation) eftersom jag gått så långt vidare och mest försöker glömma. Jag måste sköta min egen psykiska hälsa genom att ta distans till alltför färska händelser. Men det kanske ger tröst att se att man trots allt kommer vidare och att det finns andra. Mina två väninnor här har betytt väldigt mycket.

Jag önskar dig mycket kraft. Vi har på vår privata hemsida satt bilder från vår sorgeprocess, från förlossningen till begravningen som vi bokstavligen gjorde själva. Om och när du vill kan jag sända dig länken.

Natasha
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav icah » 09 nov 2010, 11:51

Kram från en som miste sin ena tvillingpojke i vecka 31. Är nu mitt inne i begravningsförberedelser. :(
icah

Oläst inläggav Miiku » 09 nov 2010, 11:53

Hej ni som svarat!!

Jag blev så glad då jag loggade in och såg flere svar. Vår lilla flicka dog i magen och förlossningen började spontant 2.8.Vi visste sen gv 18 att hon hade avvikelser i tarmarna och saknade antagligen ändtarmsöppning. I ett stadie var jag inne på sjukhus och det punkteredes en stor mängd vätska från bebisens mage (genom min mage). Redan då antog alla att hon skulle stötas ut från min kropp. Men hon kämpade så otroligt :heart: . Vi valde att inte avbryta eftersom ingen visste vad som var fel och man vill ju så gärna ha sitt barn. Jobbar dessutom med personer med funktionshinder och tyckte att jag inte kunde göra emot allt jag tror på, alla har rätt till ett liv. Känner mig tillfreds med det nu. Vi valde att begrava henne i urnegrav och har fått stenen, en hjärtformad. Nu är jag ännu ledig, men känns nog lite som om jag inte riktig är säker på framtiden och hur jag mår.. Tar gärna emot linken till blogg-sidan..viss sorts terapi och tröst att läsa hur andra har det.

:kram: på er alla och TACK!
Miiku

Oläst inläggav Miiku » 09 nov 2010, 11:56

icah skrev:Kram från en som miste sin ena tvillingpojke i vecka 31. Är nu mitt inne i begravningsförberedelser. :(

Kram på dig och vet precis hur det känns -overkligt..styrka!!
Miiku

Oläst inläggav Miiku » 09 nov 2010, 11:58

smurfina4 skrev:Styrke :kram: från en som miste sin 2-åriga son för 2 månader sen :ledsen:

Tar del i er sorg..finns inga ord. :kram:
Miiku

Oläst inläggav Miiku » 09 nov 2010, 12:08

mamma eva skrev:Styrke :kram: till dig med från en med 2 änglabarn första i v 26+3 dagar -09 en son som levde bara ett par timmar och i år en flicka v 29 som levde 5 dagar. Det är allt annat än lätt,knappt ett år till ända sker nästa katastrof så mitt/ vårat liv har nog fått mer än vi orkar med. Om man då sen fick sörja i lugn och ro men då ska man bråka med myndigheter (arb kraftsbyrå/ fpa) då ork att ta sig vidare ej finnes och all begravningsorganisering, sten etc samt allt annat i ens väg livsmässigt man ska ta hand om omöjligör att man får tid att sörja och se vart man ska ta sitt liv vidare. Känns så hemskt, orättvist och hopplöst allt. Som sagt kram och total förståelse inför en sorg som nog måste vara den tyngsta av sorger då det handlar om en liten människas tillblivande och starten på denn*s färd genom livets alla cykler.Tycker själv att jag har trippel sorg, sorg över förlorad fullgången graviditet, sorg över förlorat föräldraskap (som för ett levande med allt från amning till att sätta gränser) samt sorgen över det förlorade barnet. 2 ggr 2 år i rad dessutom.

Hej och tack för att du svarat. Har tänkt mycket på att bli gravid på nytt..vågar vi? Vi har en 3,5-årig flicka -vår räddning i sorgen. Men eftersom det har tagit länge för mig att bli gravid så är risken minimal att det skulle hända nu genast..ingen mens än..har också tänkt mycket på hur man skall klara allt ekonomiskt, som tur har jag mina föräldrar som räddat oss..fpa har inget att komma med, begravningskostnader osv..Men i det stora hela är det nog SORGEN som drabbat en som känns så tung och svår. Kan bara försöka föreställa mej hur ni har det...styrka! :kram:
Miiku

Oläst inläggav mamma eva » 09 nov 2010, 12:17

Tack Miiku för dessa stödjande ord :kram: Blir rörd till tårar,bra är att man kan stödja och få stöd av de som går igenom det man själv kämpar med, hoppas ni reder er och att ni har varandra nu betyder allt,ta hand om er och lev för varandra. Ingen kan ju ersätta någon men som du säger att man har någon att lägga sin kärlek och energi på det ger en möjlighet att känna att man fortfarande behövs och ej ska ge upp livet ty så mörkt har det känts för mig att vad ska jag kämpa för? Jo min familj, och de för mig oss alla för varandra.Styrka, kraft,kärlek och prata när du behöver det ger jag till dig som "färdkost",ingen expert men en medvandrares ord på vägen genom det svåra.

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Miiku » 09 nov 2010, 12:21

They say memories are golden
well...maybe that is true
I never wanted memories
I only wanted you

No farewell words were spoken
No time to say goodbye
You were gone before i knew
And only God knows why

A million times I needed you
A million times i cried
If love alone could have saved you
You never would have died

In life I loved you dearly
In death I love you still
In my heart you hold a place
No one could ever fill

If tears could build a stairway
And heartache made a lane
I´d walk the path to heaven
And bring you back again

My heart still aches in sadness
And secret tears still flow
What it meant to lose you
No one will ever know.
:heart:
Miiku

Oläst inläggav skogsmus » 09 nov 2010, 18:24

icah skrev:Kram från en som miste sin ena tvillingpojke i vecka 31. Är nu mitt inne i begravningsförberedelser. :(
:kram: till er

Ja kramar till er alla!
Bild
skogsmus
Racermamma
Racermamma

Oläst inläggav mamma eva » 09 nov 2010, 21:16

Natasha skrev:
Jag måste sköta min egen psykiska hälsa genom att ta distans till alltför färska händelser. .

Ja, Natasha det har jag full förståelse för och du säger mycket i denna mening hur ont det gör och hur svårt det är att gå vidare och det är bra att få läsa det för det ger en till livs i det du skriver att tid och endast tid kan hjälpa en vidare,inte att stressa igenom det samt att "dra sig undan" lite för att ej igen riva upp sår.Starkt av dig att berätta Natasha. Kram,Eva

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Miiku » 10 nov 2010, 12:53

Hej alla igen!

Meilade rådgivningen idag och nu skall jag få psykologhjälp..känns faktiskt skönt att veta att det kommer ett ställe dit jag får gå bara för att få PRATA..Märker hur jag börjar få ångest då det samlas en massa tankar som inte får utlopp..Har ni fått hjälp/tagit emot hjälp? :roll:

Miiku
Miiku

Oläst inläggav mamma eva » 10 nov 2010, 13:51

För min del Miiku så har jag ej sökt psykologhjälp utan pratat med nära anhöriga,med maken,med vänner som ibland på helt random tider skickat ett sms för att fråga hur jag mår och då har jag kunnat svara och ge ärliga svar ej "jo tack livet leker",ty dessa vänner klarar att ta mig på sämre humör med, och det har hjälpt. Folk som börjar prata då jag tar en promenad vet jag att jag kan ärligt svara med. Var ibörjan rätt rädd att prata men magen var ju så tydligt tom att det ej gick att låtsas att inget hänt och jag gömde mig bakom solbrillor men det kändes snabbt knäppt så jag lät sanningen synas och såg att det ju var bara omtanke bakom de som ville prata en stund med mig att ta avstånd ju bara var mer till förfång än till nytta.Prästen i sta'n har jag pratat med ett par gånger och de på hvc och folk på dethär forumet så där har Någon sänt änglar på min väg och små stunder av prat kommit mer "naturligt" än att för min egen del komma klockan 1 eftermiddag en onsdag utan mer spontant och i "rättan tid". Ta emot den hjälp DU behöver och som du känner att är rätt för dig :kram:

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Änglabarn