När kan man benämna sitt förlorade väntade ett änglabarn?

För oss som har förlorat ett barn.

Moderator: mamma eva

När kan man benämna sitt förlorade väntade ett änglabarn?

Oläst inläggav anonym » 17 aug 2011, 21:54

Blir små, små, små pluttar också änglar? :ledsen:
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Re: När kan man benämna sitt förlorade väntade ett änglabar

Oläst inläggav Natasha » 18 aug 2011, 10:53

Det beror bara på hur du själv känner. Jag tänker inte att änglabarn betyder att barnet finns i himlen eftersom jag inte tror på en himmel. Eller åtminstone räknar jag inte med att någon himmel finns. För mig betyder änglabarn ett sätt att berätta att man har ett dött barn. Jag kan tänka mig att man känner så från att man kunnat se "ett barn" på ultra. Men det är upp till var och en att avgöra när ens foster blir ett barn. Ingen annan kan bestämma det för dig. Enligt lagen är det från och med 23. graviditetsveckan. Alltså dag 22+0 framåt. För mig personligen är det om jag sett och hållit i mitt barn eller skulle kunnat göra det.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 18 aug 2011, 11:03

Ett missfall är för många, men inte alla, en stor sorg. Det är en osynlig sorg som det talas väldigt lite om. Jag tycker det skulle behövas någon ceremoni för de som går igenom ett missfall. Tex att det hör till att släkt och vänner ska ge någon viss mat i gåva. Så att tabut kunde brytas och föräldrarna lättare kunde få lov att sörja.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Vårblomman » 26 feb 2012, 21:35

Jag har funderat mycket kring detta...

Jag har varit gravid fyra gånger och det har slutat i missfall varje gång... Första gången vecka 12 och de tre andra gångerna vecka 6. Ibland har jag kännt att det hade varit lättare att få ett barn som dött efter födseln för nu tar ingen mina missfall på allvar... De flesta tycker det är en bagatell och inget att sörja över... Det är som om ett missfall inte skulle räknas som någonting. Hade man en grav att gå till kanske det vore lättare att hantera sorgen... Nu finns det bara de egna tankarna, den egna sorgen. Dessutom känns det som att man inte skulle få sörja, alla säger bara att man skall glädjas åt det man har. Hade man förlorat ett barn skulle kanske andra åtminstone förstå att man sörjer...

Jag ser mina missfall som små änglar även om ingen annan kanske räknar dem som det...

Jag hoppas att ingen tar illa vid sig för jag menar inte med detta att jag hellre hade fått ett barn som dött än ett missfall. Ett missfall är en tillräcklig stor sorg och jag vill inte ens tänka på vilken sorg de som förlorat ett barn känner...
Vårblomman

* Storebror 02/2014
* Lillasyster 07/2015
Användarvisningsbild
Vårblomman
Guldmedlem

Oläst inläggav Tigerlilja » 19 mar 2012, 18:02

Det är upp till en själv.
Dotter -98, son -06, son -08, ängladotter -11, dotter -12
Användarvisningsbild
Tigerlilja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav drakmamma » 09 aug 2012, 13:37

Visst sörjer man också vid ett tidigt missfall, inte är det någon bagatell minnsann, så nog kan man kalla den änglabarn om man vill. Jag hade för två år sen missfall (missed abortion), det hade skett riktigt tidigt men upptäcktes först vid första ultrat v 11, graviditetssymptomen var helt normala o testet visade på plus ända till några veckor efter skrapningen. Fast sunda förnuftet sade att den lilla mänskobörjan inte hade kunnat klara sig så var det jobbigt att ge upp tanken på att vara gravid, jag fattar inte varför en del ska behöva gå igenom sådant flera gånger o hur man klarar det. Jag hade turen att bli gravid ett år senare o har nu en femmånaders baby som jollrar på golvet, en otrolig lycka!
drakmamma

Oläst inläggav nehaali » 12 sep 2014, 14:21

Oj nej vad jag är ledsen för er skull! :ledsen: Verkligen synd att det blev som det blev, men ja oddsen lät ju inte så bra. Sköt om dig! :kram:
neha
nehaali

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Änglabarn