Att vara gravid på nytt efter att ha förlorat ett barn

För oss som har förlorat ett barn.

Moderator: mamma eva

Re: Att vara gravid på nytt efter att ha förlorat ett barn

Oläst inläggav Åsa K » 22 jan 2010, 18:12

Första gången gick jag på Väestöliittos rådgivning (vi hade varit klienter på fertilitetskliniken), där var det en barnmorska. andra gången gick jag på Helsingin Lääkärikeskus (tror det hette så). Då var det en hälsovårdare, vill jag minnas. Ultraljuden gjordes alltid av en specialläkare vilket kändes superbra. Och jag antar att även om man går på kommunal mödrarådgivning så finns det väl ingen lag som förbjuder dig att betala för några extra ultraljud på en privat klinik om man har möjlighet till det.

Stå på er och kräv att bli tagna på allvar! Jag tror det är viktigt att försöka skaffa så bra hjälp och rådgivning som möjligt - för sin egen skull, så att man känner sig trygg och känner att man gjort det bästa möjliga för sin baby. Vad "bästa möjliga "är kan ju sedan vara helt personligt - nå'n tycker att det betyder så mycket läkare och mediciner som möjligt, nå'n annan föredrar att hålla sig så långt som möjligt från sjukhuset. Om det är något som alla behandlingat och graviditeter och depression lärt mig, så är det vikten av att lyssna på sig själv och våga säga ifrån när det inte känns bra.

Lycka till, vad ni än väljer!
ängladotter -04, döttrar -05, -07
Åsa K
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Stjärna » 24 jan 2010, 18:02

Tack! Jo, man måste verkligen stå på sig om man skall få någon hjälp inom den allmänna sjukvården. Som tur är har jag en förstående rådgivningshälsovårdare som har lovat mig att jag får komma på extra kontroller. Jag har också utnyttjat privata sektorn för att få extra ultraljud. Och det kommer jag att göra i fortsättningen också om jag upplever att de kommunala ultraljuden blir för få. Nu just hoppas jag att tiden kunde gå lite snabbare. All denna väntan och oro blandad med glädje! Men man kan inte annat än att ta en dag i sänder.
Stjärna

Oläst inläggav mamma eva » 16 mar 2010, 20:43

Det är just vad jag är det nu,9 veckor in i en ny graviditet som börjar på liknande sätt som den ifjol så inte vågar jag ta ut något i förskott.Var inne på observation i lördags över natten till söndagen och i går på gyn besök och då fick jag se det lilla knyttet och dess hjärta ticka på samt idag på 1a rådgivningsbesöket och nog lever det något där inne.Älskar knyttet och vill inget hellre än att allt går bra men vågar jag hoppas...ville berätta så att jag får det till pappers mitt lilla liv här i min tvivlan,i min önskan,i min sorg och hopplöshet.
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav *Älvan* » 17 mar 2010, 11:17

Håller tummarna för er mamma eva!! :heart: (Som säkert många,många andra.)

Grattis till den nya graviditeten! Hoppas det ännu kommer en dag då du kan slappna av och tro på att allts hoppeligen går bra.
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Johns mamma » 17 mar 2010, 15:07

Lycka till mamma eva! :kram:
Son född -03, ängladotter -08, son -09 och dotter -11.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamma eva » 17 mar 2010, 15:37

Tack till er båda :kram: känner att jag behöver allt stöd jag kan få så därav känns det så viktigt att vara här bland gelikar i alla livets skeenden. Visst har jag dessa irl vänner och familj med som finnes till för en men det behövs också dessa kanaler som man bara är ett musklick ifrån för irl vännerna och familj är ju både när och fjärran och har så fullt upp med sitt att jag inte kan riktigt räkna med dem alltjämt.

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Natasha » 17 mar 2010, 21:46

Hoppas det bästa för er, mamma eva jag med!

Jag har missat vad som hände när ni miste er pojke. Har du skrivit det här på mp? Dog han före födseln?

Jag är själv just nu väldigt rädd för psd. Jag bytte just ut mitt tjocka täcke mot ett tunnare. Vi har också ett andra andningslarm som fungerar vid samsovning, men det bara ramlar av eller blir löst så det ger falskalarm varenda natt. (Respisense) Och skulle göra det fler gånger per natt om jag lät det vara kvar. Skit, säger jag bara. Jag är trygg när hon sover i egen säng för babysense II funkar så perfekt. Men hon sover bara om hon är fast i mig. Och jag vill få njuta av närheten jag med. Men.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav mamma eva » 18 mar 2010, 09:53

Natasha skrev:Hoppas det bästa för er, mamma eva jag med!

Jag har missat vad som hände när ni miste er pojke. Har du skrivit det här på mp? Dog han före födseln?

Jag är själv just nu väldigt rädd för psd. Jag bytte just ut mitt tjocka täcke mot ett tunnare. Vi har också ett andra andningslarm som fungerar vid samsovning, men det bara ramlar av eller blir löst så det ger falskalarm varenda natt. (Respisense) Och skulle göra det fler gånger per natt om jag lät det vara kvar. Skit, säger jag bara. Jag är trygg när hon sover i egen säng för babysense II funkar så perfekt. Men hon sover bara om hon är fast i mig. Och jag vill få njuta av närheten jag med. Men.

Läs i tråden här på änglabarn "från mamma eva", jag miste honom i v 26+3 dagar, han kom för tidigt och klarade sig ej längre än ett par tre timmar.Jag födde honom hemma i badrummet och fick ha honom en kort stund innan sjukvårdspersonal tog honom med sig för en färd till Tammerfors för att där vara i kuvös tills hans skulle ha kunnat komma närmare hem men de hann ej längre än till Vasa med honom där hans livslåga slocknade. Hade blödningar av alla sorters färg och mer och mindre hela graviditeten och nu börjar det i samma karaktär med denhär så jag är väldigt orolig hur det ska förlöpa men jag har sett det lilla knyttet ha ett hjärta ticka så finnes liv finnes hopp som det heter men det är så svårt att våga tro då man gått miste om en liten så nära som ifjol och har nog ej sorgearbetet klart än men man blir ju gravid då man blir livet kan man ej totalplanera.

Har tre barn sedan tidigare men de är sina egna unika varelser och har alla sina olika åldrar och ingen av dem kan jag ha som ersättare och det är ej en ersättare till Vincent jag vill ha men ett nytt litet liv att ge mer liv och tro på allt positivt samt ett fullsyskon till sonen som så behöver någon att leka med,att konkurera med och att ha som bundsförvant ty döttrarna är så mycket äldre att de är mer som mostrar än lekande syskon.Går det vägen så går det och får jag denna baby så har jag den högsta önskan för mig uppfylld.

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Gogo » 07 apr 2010, 11:59

Jo det är så här att nu får jag, efter en lång lång kamp, också vara med på den här listan...

Håll tummarna för oss. Ännu har oron inte överväldigat mig, men visst är det klart att jag ser på den här graviditeten på ett helt annat sätt än på den förra. Vad vi vet nu är att så här långt har allt gått bra och ser ut som det skall. Och jag försöker nöja mig med det, men inte räknar jag ju längre med att få komma hem med en levande bebis från sjukhuset. Ingenting är längre sälvklart. Jag får vara glad för varje dag som förlöper som den skall.
Mamma till ett kort men klart stjärnskott och en tjock och glad prins
Gogo
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kayla » 07 apr 2010, 14:37

Grattis Gogo så jättemycket till graviditeten! Jag har följt med det hemska som hände er och jag önskar er alla lycka i världen med den nya lilla bebisen!! Det samma gäller förstås också för mamma Eva! Kraaam :kram:
Kayla
Silvermedlem

Oläst inläggav Sköldpaddan » 07 apr 2010, 15:30

Grattis Gogo!

Skall nog säkert hålla tummarna för dej! Har nog väntat så på nyheter från dej.
Sköldpaddan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Johns mamma » 08 apr 2010, 15:48

Stora lycka-till-kramar åt er båda, Gogo och mamma eva!!!!! :kram: Vad glad jag blir av att läsa att ni har en liten i magen! Jag hoppas att det går bra för er båda. Jag förstår er oro och er lycka. Oron kommer man inte ifrån, den finns alltid när mer eller mindre. Man vågar inte tänka framåt eller planera något, men man vill inte heller tänka det värsta. Hoppas ni ändå orkar o kan njuta av er graviditet!

Johns mamma
Son född -03, ängladotter -08, son -09 och dotter -11.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamma eva » 08 apr 2010, 19:17

:kram: till Johns mamma samt :kram: till Kayla, det värmer att ni tänker på mig speciellt som denhär graviditeten är lite full av dramatik med med blödningar och extra koll på gyn mottagningen. Vill för allt i världen att det ska gå vägen denna gång, att inget ska vara fel och att en liten skriker öronen av mig till hösten, det blir mammas vackraste musik (nåja hehe då kanske man tänker liite annorlunda men ni förstår en som LEVER och FINNS kvar). Färsöker lyda orders från läkarna att ej göra för mycket, ta det lungt och vila men jag blev själaglad då jag fick veta att ett besök hos någon nog är möjligt,då får man lite annat till livs en stund och känner mer energi. Tack för värmande vänlighet!

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav fridda » 09 apr 2010, 19:18

Vad underbart mamma eva,att ni har glädjen att ha ett nytt litet frö i magen.
Önskar er all lycka.... :heart: :heart: :heart:
fridda
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav mamma eva » 10 apr 2010, 14:21

skrållaan skrev:Vad underbart mamma eva,att ni har glädjen att ha ett nytt litet frö i magen.
Önskar er all lycka.... :heart: :heart: :heart:

Tusen tack :kram: hoppas så att lyckan varar för evigt!

Var idag efter besök hos farsgubben till graven med ett ljus åt lille Vincent och jag vet att jag ej orkar bära dit ett litet till :ledsen:

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Änglabarn