Era barn som går på årskurs 2

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: jessica

Re: Era barn som går på årskurs 2

Inläggav jessica » 19 jan 2010, 22:39

Sonja D: det var mycket läxor! Här har vi fortfarande en läxa/dag och vad jag förstod då jag var på utvecklingssamtalet i höstas skulle det vara så i fortsättningen också. Skönt tycker jag.

Nu har jag inte arbetsboken här men storasyster har dikatamen till fredagen och den handlar om då Allan är hos farmor. (kollade veckobrevet) Jag har märkt att antalet ord inte alltid överensstämmer med hur många ord det står att det ska vara.
Har tre härliga flickor!
Användarvisningsbild
jessica
Orginalmammapappare
Orginalmammapappare

Inläggav Tintin » 21 jan 2010, 12:03

Hej,

här har också grundprincipen varit en läxa per dag men nu märkte jag att det eskalerat. Vi har alltid en läxa som har med tabellerna att gör och sedan en "vanlig"läxa.

Hurudan diktamen har ni andra ? HT hade vi ord men nu har vi bytt till hela meningar och läraren dikterar flera ord åt gången och det ska vara skrivstil. Mycket nytt på en gång! Så vi kämpar på med skrivstilen!

Läseboken 2 B har vi oxå! Men vi tar inte diktamen mera därifrån, utan den finns inklistrat i ett skilt häfte.

Tintin
Bild

Bild
Tintin
Guldmedlem

Inläggav jessica » 21 jan 2010, 15:17

Tintin skrev:Hurudan diktamen har ni andra ?

Vi har från arbetsboken som hör till läseboken. Lärarinnan läser hela meningar vad jag har förtsått. Det har hon gjort sedan det blev hela meningar. Hon kan vid behov upprepa meningen. Nu är det meningen att de ska skriva bunden handskrift. Det kom efter jul.
Har tre härliga flickor!
Användarvisningsbild
jessica
Orginalmammapappare
Orginalmammapappare

Inläggav Sonja D » 21 jan 2010, 18:52

jessica skrev:
Tintin skrev:Hurudan diktamen har ni andra ?

Vi har från arbetsboken som hör till läseboken. Lärarinnan läser hela meningar vad jag har förtsått. Det har hon gjort sedan det blev hela meningar. Hon kan vid behov upprepa meningen. Nu är det meningen att de ska skriva bunden handskrift. Det kom efter jul.

Samma diktamen gäller även här. I Haralds klass övar de nu med bunden handskrift men de textar under diktamenstillfället.
Storebror född år 2001, lillebror född år 2004 och lillasyster år 2010
Sonja D
Supermedlem
Supermedlem

Inläggav Tinde » 21 jan 2010, 20:29

Vår pojke går på ettan, men har hela hösten oftast haft ett par läxor / dag; 2 ggr i veckan läseläxa + 1 sida i arbetsboken, 1 gång i veckan 2 sidor matematik (+ ibland ännu läseläxa) och 1 gång i veckan diktamen (eller matematikprov 1 gång i månaden).
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Stamgäst
Stamgäst

Inläggav Sara » 09 mar 2010, 17:08

Läseläxa nästan varje dag, öva till diktamen en gång per vecka, någon gång något annat- till exempel bokrecension, eller saker som ska "undersökas" hemma till MNK. I höstas hann vår tvåa inte så bra med matten i skolan så då hade han ofta även matteläxa, 2-3 gånger i veckan, men nu har det gått upp för honom att om han jobbar flitigt på timmarna så slipper han läxa sen.
Mamma till två pojkar
Sara

Inläggav råddan » 10 mar 2010, 13:45

Vi har 1-2 diktamen / vecka, läs läxa nästan varje dag, om inte skrivningen övas, matte 2-3 gånger/vecka. Läx mängden/dag är för det mesta 2 läxor.
De håller nu på med åtminstone 6:and tabell om inte 7:ans.

Jag tycker det här är lagom, han gör dom på ett nafs för det mesta.
Hemmamamma med 4 söner födda -01, -04, -05, -08
råddan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Inläggav Tant gredelin » 01 apr 2010, 16:41

jessica skrev:Antar att det finns färdiga modeller att ta kopior av.

Jepp! så är det
Har tre flickor
Tant gredelin
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Föregående

Återgå till Skolbarn