Priset på ett barnkalas

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

Priset på ett barnkalas

Oläst inläggav Nbox » 13 feb 2010, 20:11

Vad tycker ni är rimligt att betala för ett barnkalas?

Hade nyss barnkalas. 11 pers, hemma, notan gick på 140 euro (mat och påsar), ca 12 euro per barn. Kunde förstås ha blivit betydligt billigare om man verkligen hade lagt den sidan till. Som det var nu motsvarar det här ju en restaurangmåltid (fast inte för en vuxen kanske)?
Son f/d 1997, son 1998, dotter 2000
Nbox
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Priset på ett barnkalas

Oläst inläggav Cecilia » 13 feb 2010, 22:38

Jag tycker 140€ låter mycket. Det beror ju förståss på vad man bjuder på också och vilken ålders barn det är frågan om. Kan du i stora drag berätta vad du köpte för denna summan?
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav acasia » 13 feb 2010, 22:44

Oj, det var mycket för ett hemma kalas. Vår storasyster hade sitt kalas på HopLop för 132 € (sammanlagt 9 barn). Då mellansyster hade barnkalas hemma var 11 barn samlade runt bordet och det kostade nog inte nära på lika mycket. Vi bjöd på franskisar, knackkorvar och köttbullar samt glass och kex. I mete fick alla barn en jätte fin julgransboll som jag köpt på rea. Tror man fick 6 bollar för 2 €. Så metegejerna blev 4 € och så maten till.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Lysmasken » 13 feb 2010, 22:57

^Du fick billigt på hoplop då. Jag räknade ut (med billigaste alternativet och 10 barn) så skulle det ha blivit ca 180 euro, kaffe för övervakarna hade jag visst också, men inget speciellt. Det är för mycket, av ren princip :curse: (allt klår de oss föräldrar på)! Kommer nu att hålla på ett annat ställe, 95 euro kostar det + lite tilltugg, men det blir inte så dyrt, tänkte ha lite chips, godis, glass..
Då jag har ordnat hemma har det rört sig om kanske 50 euro (vild gissning), har bakat allt själv. Påsarna de får med sig hem blir lätt dyra, fastän man försöker hålla det enkelt. Tror jag skippar påsen nu när det ordnas utanför hemmet.
Sonen var nyligen på ett barnkalas och jag var så glatt överraskad av påsens innehåll, det var några karameller, en slickesticka, litet tuggummipaket och salmiakpastiller. Sonen var nöjd och glad över det! Inte hade dom haft gäster heller som visst 4 inbjudna. Fram för föräldrar som "vågar" hålla det enkelt! :clap:
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav myggan) » 14 feb 2010, 10:32

Har alldrig räknat vad kalasen kostar, men vi har de hemma och bakar och fixar allt! (till två kalas, barn och släckt/vänner kalas)
Vi har inga påsar, för de tycker jag e onödigt och de blit bara en gemförelse grej bland barnen ( detta e min åsikt). Men om man vill ha de så varsogod. Men hälder har jag gott på borde!
Men man borde kanse räkna någon gång hur mycke de blir :unsure: vågar man de??? :nepp:
myggan)
Guldmedlem

Oläst inläggav Nyckelpigan » 14 feb 2010, 15:17

Lysmasken skrev:Jag räknade ut (med billigaste alternativet och 10 barn) så skulle det ha blivit ca 180 euro, kaffe för övervakarna hade jag visst också, men inget speciellt.

Jag kollade lite på Hoplops sidor att i det stora hela skulle det kosta inträde+matpaket+dukning/barn + utrymmeshyra. Det billigaste matpaketet verkade kosta 4 €/barn, inträde 7,5 €/barn, dukning 1€/barn -> 12,5 €/barn. Utrymmet varierade lite beroende på stället; 10-20 € eller gratis om man väljer att hålla i cafeet. Hur kommer du upp till 180? Ja, sen var det visst kaffe för övervakare men på 10 barn behövs väl kanske högst 2-3. Nu minns jag inte vad det kostade...

Men överlag håller jag med att de är väldigt dyrt. Skulle jag ordna kalas där skulle jag gärna bjuda på lite mat också, speciellt om det är på en vardag genast efter jobb/förskola... Då blir ju priset lite högre; matpaketet med hotdogs med kostade visst 5,5/barn.
Son f. 19.8.03
Dotter f. 31.5.06
Nyckelpigan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav acasia » 14 feb 2010, 15:28

^Jag kollade för en tid sedan in priserna på HopLpos hemsida och såg att de stigit sedan vi hade kalaset där. T.ex. kostade den dukning vi tog inget då, men nu är den 1€/barn. Vi betalade 15€ för rummet, nu såg jag att det var 20€.

Kan priset variera från ställe till ställe undrar jag?
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Nyckelpigan » 14 feb 2010, 15:37

jessica skrev:^Jag kollade för en tid sedan in priserna på HopLpos hemsida och såg att de stigit sedan vi hade kalaset där. T.ex. kostade den dukning vi tog inget då, men nu är den 1€/barn. Vi betalade 15€ för rummet, nu såg jag att det var 20€.

Kan priset variera från ställe till ställe undrar jag?

Då man vill se priset skall man ju först välja staden så möjligen kostar det lite olika. Tittade snabbt på Esbo, Borgå och Åbo. Matpaketen verkade vara samma på alla 3 ställen men inträdet är dyrare i Esbo :curse: 9 € i Esbo, 7,5 € i Borgå och Åbo... Rummen hade också lite varierande priser...
Son f. 19.8.03
Dotter f. 31.5.06
Nyckelpigan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nbox » 14 feb 2010, 17:01

Vad jag fick för den summan jag nämnde (140 euro)?

Mat o dryck (allt gick iofs inte åt), påsar med innehåll, dukning och dekor. (Menyn: tårta, kex, frukt, snacks)
11 st sockerhöga ungar. En trött och lycklig ung dam.

Jag vet hur jag kunde göra det billigare: baka själv, välja smartare påsinnehåll, skippa engångskärlen. Huruvida det skulle vara ENKLARE är sen en annan femma. Ibland tar man det enklaste alternativet och betalar, för att slippa.
Å andra sidan: vårens andra kalas torde bli betydligt billigare: några pizzor o lite limu, och efteråt bara dammsuga.
Son f/d 1997, son 1998, dotter 2000
Nbox
Guldmedlem

Oläst inläggav Pipi » 14 feb 2010, 17:43

När vi ordnar kalas är det absolut inga utgifter i hundraeurosklassen. Never! :swoon:

Sist hade vi "disco" i garaget; Lite belysningsslingor upphängda som lyste och blinkade, rött papper för fönstren och musik. Mattor på golvet och trädgårdsmöblerna i ena hörnet. Hempoppade popcorn, lite chips, några liter glass, saft och kex. Vanliga glas och fat (vägrar pappersdito) och dukning med husets kalasduk! Alla ungar var nöjda och glada och dethela kostade inte mej många euron då det egentligen bara var glassen och chipsen som jag köpte färdiga. Påsar har jag aldrig, tycker det är urdumt!

Jag försöker frekvent ordna billiga annorlunda kalas för att visa för barnen (och deras föräldrar också som ibland går helt vansinnigt överstyr i sina ordnanden) att det går att ordna enkla och billiga kalas och ändå ha roligt! :nicka:
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Florence » 14 feb 2010, 18:11

Nbox skrev:Vad tycker ni är rimligt att betala för ett barnkalas?

Jag tycker frågan är lite svår för jag har aldrig räknat ut vad våra kalas kostat. Jag tycker t.ex. 140 euro är helt rimligt ifall familjen har bra inkomster, och inte supermånga barn. Och jag tycker absolut man ska köpa en färdig tårta om man inte gillar / har tid att göra kakan själv, och har råd att köpa. Själv gillar jag att laga allt från grunden, ja många av er kanske vet hurdan freak jag är gällande färdigmat :wink: . Så bjuder jag på kalla köttbullar gör jag dem också själv. Senast lagade barnen maten själv - under kalaset! 8) Det var kock-kalas. De lagade ravioli med pastamangel och chokladkladdkaka (10-åringar). Så hade vi en del godis framme också. Och med sig fick de endast kockmössorna, som vi faktiskt hade turen att få gratis. Engångskärl tycker jag inte om att använda. Det kalaset kostade inte mycket, bra om det blev 3 euro per barn, men det var ett av de bästa vi haft. Normalt kanske de kostar 3-5 euro per barn, den rörliga delen är om vi har något extra att dela ut vid mete, lyckohjul eller skattjakt. Jag lyckas nog inte få mer pengar att gå åt fast jag skulle försöka.
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Lysmasken » 15 feb 2010, 17:00

^En sån rolig idé med kock-kalas!

Inträdet i Kaarina där vi skulle ha hållit kalaset var 9 e/barn så det blev ren 90 euro. Hyran för rummet var visst 20 euro om jag minns rätt (alla rum var lika dyra).
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Muminmage » 15 feb 2010, 18:59

Jag har inte haft så många kalas ännu eftersom barnen är så små. Nog för släkt och vänner, men inte så många renodlade barnkalas. Blir dags att ha ett sånt barnkalas snart och vi tänkte bjuda på plättar. Det är ju både billigt och gott! Min man steker och lagar förstås smeten själv (höll på att få chock en gång då en kompis nämnde att de alltid köper färdig plättsmet :swoon: - varför då den är så himla enkel att laga själv??). Glass och sylt till plättarna och sen ev. nåt salt före, får se. Kunde tänka mig spett med t.ex. grönsaker och köttbullar och liknande. Eller bara saltigt plock (stavar etc). Torde inte bli så fasligt dyrt? Kanske några tior totalt skulle jag tippa.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Peetra » 15 feb 2010, 19:41

Jag har räknat med en budget på max 70 euro å då är det massvis med vuxna. Jag har nog inte lyckats få färre än minst tio vuxna att dyka upp nånsin. Å så barnen. Ungefär 20 individer sammanlagt brukar det bli. :nicka: Förra höstas då hon fylde fyra, bakade min mormor (den jättestora) tårtan, så då blev det mindre jobb å mindre dyrt.
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Nyckelpigan » 15 feb 2010, 20:56

Vet ni att just då jag tittade på HopLops hemsida märkte jag att priserna har stigit sen jag senast tittade (typ i förrgår) :shock: Så det blir fort nog en hög summa precis som Lysmasken skrev.

Senast jag ordnade sonens barnkalas hade vi bjudit bara några barn och så lagade vi pizza tillsammans, varje barn fick laga/fylla sin egen pizza. Där fick man passligt med tid att gå åt och så satt de och pratade och umgicks alla tillsammans :tumme: Efter pizzan hade vi glass o kex. I metepåsen fick de en pastillask, en liten chokostång, en lakritsstång och en sådandär grå reflexboll/djur. Alla var riktigt nöjda!
Son f. 19.8.03
Dotter f. 31.5.06
Nyckelpigan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Skolbarn