Priset på ett barnkalas

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

Re: Priset på ett barnkalas

Oläst inläggav Pipi » 15 feb 2010, 21:03

Nyckelpigan skrev:Vet ni att just då jag tittade på HopLops hemsida märkte jag att priserna har stigit sen jag senast tittade (typ i förrgår) :shock:

Det är väl den vanliga höjningen som många kör med strax före sportlovsveckorna. Sen när loven är över sänker de igen. :curse:
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav blomgren » 31 maj 2010, 10:16

Här är en billig maträtt man kan bjuda på som jag tror kan uppskattas om man är lite yngre. Korv och spaghetti på ett annorlunda vis (--> http://i.imgur.com/rvcvD.jpg Lite kretivitet är oftast ett enkelt sätt att hålla nere kostnaderna!
blomgren

Oläst inläggav isis » 31 maj 2010, 11:03

Eftersom du skriver i kategorin skolbarn så antar jag att det gäller kalas för skolbarn. 8)
Skolbarnen har inte fått metespåsar hos oss. Har det varit hemmakalas har det varit salt + sött i matväg och inget övrigt program. Barnen har fått leka i vårt hem och notan har gått på några tior, högst.
Det dyraste vi haft var ett neon-bowlingkalas i en bowlinghall, med tillhörande födelsedagsfirning i skilt utrymme efteråt (glass, godis, pop corn, chips, ballonger). Vi delade utgifterna med en annan familj vars barn fyllde ganska samtidigt och ändå blev det nästan 100 per familj. Då var det 12 barn som bowlade en timme och sedan åt och drack i det där utrymmet. Plus att man själv slapp städa. Så nog fick man ju valuta för pengarna fast det kändes dyrt.
Användarvisningsbild
isis
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tinde » 31 maj 2010, 21:59

blomgren skrev: Korv och spaghetti på ett annorlunda vis !

:tumme: Det var ett roligt och klurigt påhitt!
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Oläst inläggav Lysmasken » 31 maj 2010, 22:22

^Mina ögon fastnade först för den nedersa bilden och jag hann tänka "nej, tänk att nån iss" :lol: :oops: Tills jag såg den andra :) Men jag funderade att nog måste de väl ändå vara kokta i vatten, fastän korvarna mer såg lättstekta än kokta ut :hm:
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Tinde » 01 jun 2010, 20:35

^Så var det för mig också (blicken gick alltså först till den nedersta bilden). Intressant! :lol:
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Oläst inläggav *Älvan* » 01 jun 2010, 20:56

Jag tror nästan jag måst laga sådantdär till ungarna någon dag! :lol: De brukar redan tycka att skrattande korvar är roliga så väntar med spänning på reaktionen på dethär. :tumme:
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Arcticwolf » 30 maj 2012, 09:45

Vi kommer att ha kalas för vår 7-åring idag, och det blir 14 st. barn med våra barn medräknat. Jag har inte kollat kvittona på hur mycket vi har handlat för, men jag tror nog att vi är uppe över 100 euro. Då räknar jag med allt från inbjudningskort, rekvisita, mat, överraskningspåsar (=som jag egentligen skulle vilja protesetera emot) mm. Plus stress att skaffa allt detta, städa och feja. Lutar nog mot "organiserat kalas" nästa gång... Bowlingkalas låter ju superskojigt!Läste på nätet för nåt år sedan att man kunde ordna kalas på något brandkårsmuséum också, det skulle vara skoj för vår blivande 5-åring! Måste ta reda på!
Edit: Jag kollade, det finns nog en hel del födisprogram på diverse muséer, gym, bowlingshallar mm. Men oj så dyrt! typ 20-27 euro/barn! :swoon: T.ex. http://gymi.fi/juhlat.html
Mamma till storasyster -05 och lillebror -07
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Ch_rL8tt_ » 03 jun 2012, 17:41

Det här året skippade jag påsarna helt av två orsaker, dyrt och tidskrävande att fundera ut innehåll och plocka ihop. I stället hade vi vädret på vår sida. Min man gjorde en jätte fin skattjakt där skatten var en frysbox med glass.

Jag brukar baka och laga det mesta till kalasen. Maränger och popcorn brukar oftast vara barnens favorit. Det här året önskade födisbarnet dessutom en marängtårta.

Det är bara engångskärl och inbjudningskorten vi slösar lite mer på.
Flicka -05
Flicka -06
Flicka -10
Pojke -12
Ch_rL8tt_

Oläst inläggav Peetra » 07 jun 2012, 18:46

När har riktigt påsarna dykt upp förresten...? Jag kommer inte ihåg några påsar från min barndom... :nepp: Men nog börjar det droppa hem påsar från de flesta kalas hon besöker nu. Jag kommer nog inte undan att göra påsar när hon fyller sju. :lol:
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Humlan » 07 jun 2012, 19:14

Ja säg det, när har dom dykt upp? Jag gick lågstadiet 85-91 och då fanns det inga påsar. Och inte brukar vi få påsar med hem om vi är på fest hos vuxna heller. Månne dagens barn kommer att ha det så?

Vi har nu två år i rad firat tillsammans med en annan från klassen och på det sättet kommit mycket billigare undan. Eller ja, vi har inte firat i år ännu så jag vet ju inte hur dyrt det blir...
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Lysmasken » 07 jun 2012, 19:18

Jag minns nog påsar från barndomen :) Fast kanske inte på alla kalas, men nog ofta. Första gången jag fått påse med hem var då jag o syrran var bjudna på en av hennes vänners 4 års(?)kalas, det var då kanske 1982 eller något sånt.

Utanför ämnet: Jag läste nyligen om hur dom firar bröllop i New York. Där får bröllopsgästerna med sig en gåva hem. Det är då inte fråga om nån söt tändsticksask utan lite mer påkostat, verkligen dyra gåvor, var det nu månne smycken, en vas eller något sånt.
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Peetra » 07 jun 2012, 20:48

Humlan skrev: inte brukar vi få påsar med hem om vi är på fest hos vuxna heller.
Tadaa, bang, gissa vem som tänker packa påsar innehållande nåt pysselmaterial och t.ex några lyxpraliner med hem åt nästa vänner eller släktingar som blir hitbjudna på mat! :mrgreen: Borde bli ganska kul plojgrej, hehe.
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav acasia » 07 jun 2012, 21:20

Då jag var barn fick vi nog påsar från barnkalasena. Det var mete och då fick man sin påse, eller det var inte i någon påse utan det var en sak bara. Minns att det på ett mitt barnkalas i början på -80 talet var ett litet häfte med hund eller katt blad i.

På mina egna barns kalas har vi också haft mete och barnen har fått hem påsar. Det har varit penna och gummi eller glansbilder eller såpbubblor eller tomtetuva osv. Den traditionen bröt jag då vi flyttade hit till vårt nuvarande hem för snart 3 år sedan. Nu har vi inte gett med någon påse hem och ingen har heller frågat efter en påse. Jag tycker det har minskat eller så inte. Mellansyster har ibland fått med påse hem från de barnkalas hon varit på under alla dessa år. Men ser jag på de kalas Lillasyster varit på nu under det senaste året så har hon kommit hem med påse från alla kalas. Det var bara vi som inte hade påse. Det senaste kalaset gav en ballong med gas. Något kalas var det häfte, penna och slickepinne. Något annat var det helt vanlig ballong och lite godis.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav vero » 07 jun 2012, 21:46

Jag är nog så ute, läste först om dessa gåvo påsar här på MP. Aldrig att vi som små skulle ha fått med oss några påsar från kalasen. :nepp:

Lite nyfiken är jag dock, är detta en flickkalas grej eller ger även pojkar dessa gåvopåsar?

Tror/hoppas att ingen sysslar med något sådant här. Än har de ju inte blivit bjudna på några kalas så återstår att se.
Mera givande skulle nog vara något evenemankalas, men ja det kostar ju en hel del.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

FöregåendeNästa

Återgå till Skolbarn