Religionsundervisning

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

Re: Religionsundervisning

Oläst inläggav Azzi » 05 jan 2011, 13:38

Jo vi fick nog lära oss om det också. Livsåskådningen var en undervisning som inte fokuserade på EN viss religion utan på många, alla de stora åtminstone, och på det sättet lärde man sig också förstå att det finns väldigt olika sätt att betrakta världen och mänskan.
Azzi
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Är jag en häxa?

Oläst inläggav Peetra » 07 jun 2012, 14:08

Jag har just talat med sekreteraren på bildningsnämnden och rektorn för skolan där mitt barn ska gå och känner mig som smackad bakåt i tiden en bra bit. :nicka: Det finns ingen livsåskådningsundervisning på lågstadienivå för svenskspråkia i Karleby. Visst är de svenskspråkiga få här och visst är Österbotten mer religiöst än resten av Svenskfinland, men HALLOOOOj!!!! Vi talar verkligen om ~500 elever på svenska i årskurs 1-6. 500 styckna!!!! Å det finns inte 3 barn, vars föräldrar skulle föredra livsåskådning istället för religionsundervisning... Jag är ensam?!! :shock: Jag känner mig lite som en exotisk häxa från framtiden, som av misstag gått vilse till 60-talet. Det kan jag nu vara ganska säker på att jag inte är den enda svenskspråkiga som inte hör till församlingen här. Men kan jag vara den enda hedningen som ynglat av mig? Kära nån, be för min själ, de bränner mig kanske på bål till hösten?!!!

Vår skoldirektör är anträffbar först närmare midsommarn och det är nog lika bäst, för jag är väldigt chockad och aningen upprörd över det faktum jag presenterats inför nu. Här på mammapappa kan jag skriva av mig. men det sku nog kunna hända att det dök upp nån piipaa-bil om jag började engera mig IRL nu på minuten, LOLs.
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Humlan » 07 jun 2012, 19:08

Nå det låter verkligen svagt av skolan. Men det kan ju vara att många gjort som vi. Här är äldsta tösen inte döpt men hon meddelade själv före skolstart att hon vill ha religion istället för livsåskådning. Hittills har hon haft jättebra lärare och vi (läs JAG) har varit nöjda med undervisningen. I höst får hon igen en ny lärare och om det då blir för mycket hoo-haa får vi se hur vi gör.
Jag är inte själv det minsta troende men har av nån konstig orsak låtit döpa dom två yngre.
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav *Älvan* » 08 jun 2012, 20:25

Ojdå. Jag sku nog ändå kämpa för min rätt, fast flickan din vill nog säkert inte sitta ensam och bli lärd. :osaker: Jag tycker ju redan det är helkonstigt att det bara är en eller två till på klassen i sonens skola som är med på livsåskådningstimmarna, vi bor ju trots allt i Helsingfors. Men att inte en endaste en. Wow. :scared: Nå vi häxor får väl hänga här då.
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Peetra » 08 jun 2012, 21:43

Vi har alltså ingen rätt till livsåskådningsundervisning, eftersom det verkar vara bara vi som vill ha det av 500 elever. nu tror jag dock att min information baserar sig på bra ettorna, så om jag kräver att det ska frågas av alla föräldrar som har barn i årskurs 1-6 så kan jag få rätt dock. :hm:

Men kan jag kräva det, är det viktigt för samhället? Ja! Är det viktigt för mig och mitt barn? Nej, inte sådär superviktigt, det är lite av utopi. En känsla av att rätt ska vara rätt för alla liksom, om rätt är fel för oss stjäler inte vår familj, vi är så jädrans mycket starkare och större än så, men jag VET at jag inte är den enda, inte iallafall man tar framtiden i beaktan. Är det här min kamp? Hur långt är jag beredd att gå?

Framförallt... Vad kostar detta min kommun i skattepengar?

Jag är väldigt kostnadsmedveten och drar hemåt så mycket jag kan. Hittills så har jag enligt min egen beräkning dragit hiskeliga summor ur Kokkolas budget enbart genom att vara svenskspråkig, dessutom har jag varit berättig till diverse olika stöd från socialen, jag har t.ex inte betalt enda cnt för dagvd på fyra år, eftersom mina personliga inkomster har varit supersmå och detta är dessutom en livsstik jag valt, jag skulle kunna göra pengar om jag bara ville liksom. Jag ät en sånadär parasit på samhället om man tittar på vad jag fått. Nu är jag ju iofs inte alls skamsen över att använda skattebetalarnas pengar i Finland, min släkt och t.om jag har i det nära förflutna genererat skitmycket ALV och andra skatter, nu ska jag uppr'tta en egen firma och det vetni gynnar staten. Men till kommunen har vi nog inte gett mer än vi fått... Å de pengar jag kommer att göra i framtiden kommerantagligen inte att kompensera de summor Kokkola har gett mig, för jag ska bara försörja mig och min familj, inte skapa arbetsplatser.... :(

Jag älskar mitt Karleby och vill inte vara en hake i budgeten! Men om jag känner att jag kan ge något åt kommande föräldrasr i min situation, så vet jag att det är värt att undersöka. Jag gjorde en snabb kalkyl över vad jag sku måsta kosta om jag hade tre barn i undervisning 50 minuter i veckan och det var nu int sådär värstingfarligt, det blir nog dyrt om man jämför med dagvård, men billigt som sjtton, om man jämför med vad rättsprocesser kostar. Kanske min kommun kan få statsunderstöd för sånahär hedningar? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav nbp » 28 aug 2012, 22:52

Det där är ganska typiskt i många skolor. Rektorn säger i tur och ordning åt varje förälder som ringer "Nej, tyvärr. Vi har inte en grupp för livsåskådning, hoppas det passar bra med religion fast ert barn inte hör till kyrkan". "Eller vi har inte här, men i kommunens största skola har de en grupp. Vi kan ordna skjuts dit". Jag vet inte om det var rektorsbyte eller att det råkade vara tre som frågade efter livsåskådning samtidigt när vår äldsta började på ettan, men det blev då för första gången en grupp för livsåskådning. Det var väl de tre plus fyra elever från äldre klasser, så helt klart hade de kunnat få ihop till en grupp tidigare också...

Orsaken rektorn säger så är inte bara pur ondska, utan för att de inte skall behöva sätta en timresurs på en liten grupp. Dessutom måste läseordningarna ofta synkas för de klasser som har barn med livsåskådning.

Jag bytte själv till livsåskådning först i högstadiet. Det var ett av de bästa valen jag gjort under min skoltid...
Pytte, pytte litet!
Användarvisningsbild
nbp
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Wella » 29 aug 2012, 07:53

Jag tror som nbp, att rektorn säger så där åt alla. MEN, fast det inte finns en grupp i livsåskådning så kan du ändå kräva att ditt barn inte är med på religionstimmarna.

Min son hade livsåskådning i lågstadiet så att det fanns barn från flera årsklasser med dvs inte bara ettorna.
Söner 1995 och 2007
Wella
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Peetra » 29 aug 2012, 20:17

Jag har nu fått reda på att det åtminstone har funnits livsåskådning på lågstadienivå i något skede här i Karleby, tom i skolan som min unge går i. :) Men jag har också fått reda på att en annan skola verkade ha problem med att gå ut med informationen om att en elev deltar i religion och att relionsundervisningen därför är mer medvetet INTE riktad ur kristen synvinkel för hela klassen. Att skolan på något sätt skämdes för att alla inte ville delta i undervisningen. Voi, voi, voi.....

Den här veckan ritade de kyrkor på rellatimmen, sen ska de tala om Bibeln och sen ska de redan ta upp att det även finns andra religioner. Lärarinnan verkar iallafall vilja gå mina önskningar till mötes och jag är nästintill lite ledsen för att orsaka besvär för henne. :oops:

På skolstarten sjöng hela skolan Måne och Sol, en kulturell grej kuulemma. Jag tycker om psalmer själv, men tycker nog att de är mera subkultur än riktig kultur. Jag hamnar nog att hålla koll på musiklektionerna också. :hm:

Jag talade med ett annat föräldrapar om den här psalmen på skolstarten och lustigt nog reagerade de MYCKET STARKT emot psalmen, trots att de hör till kyrkan och är helt mainstream. :w00t:

Idag var det välsignelse av ettorna i sockenkyrkan, den skippade vi. Julkyrka, Lucia och kanske påskkyrka samt givetvis alla LEDIGA kristna högtider tycker jag kan räknas till kultur. Det här är väldigt svårt minsann, varför kan int allihopa bara tycka som jag? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Tossan » 31 aug 2012, 16:01

Jag är tudelad till denhär frågan om relion vs livsåskådning. Skulle jag få bestämma skulle alla barn läsa ett och samma ämne, men det skulle alltså vara mer allmänbildande och mindre inriktat än vad det är nu. Jag tycker religionsundervisningen i skolan borde vara konfessionslös, och alla skulle måsta läsa lite om alla religioner, typ.
Bild

Bild

Bild

Blogg: http://snigelnharald.blogspot.com/ - lämna gärna ett litet spår efter er om ni besöker den!
Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Tinde » 03 sep 2012, 20:54

Det är svårt att vara den första ja. Här fanns det inte heller någon livsåskådningsgrupp ännu för 6 år sedan, men tack vare ett föräldrapar som vågade kräva och kämpa (trots att det först bara såg ut att finnas två elever), så grundades en livsåskådningsklass och vips dök det upp flere elever. Inte är de många i klassen (elever från klass 1-6) - en tio stycken av 200 elever - men då den finns är steget att välja den undervisningen ju lättare att ta.
Jag är nöjd över undervisningen. Läraren har studerat livsåskådning.

Lycka till med kämpandet! Du är stark!
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Föregående

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Skolbarn