Ettor 2012

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

Ettor 2012

Oläst inläggav Arcticwolf » 31 maj 2012, 10:53

Startar nu en ny tråd, för oss som har småttingar som börjar skolan i höst.
Storasysters eftis kommer att vara ca 1,5 km från skolan och som det ser ut kommer hon kanske att gå den vägen helt ensam ibland :scared: Så fastän jag tidigare inte tänkt att hon ska ha någon telefon på lääänge ännu, så vill jag nog nu av trygghetsskäl skaffa en telefon åt henne nu. Men hurdan telefon ska det vara? Ska det bara vara en helt vanlig telefon som man bara kan ringa med? Som tål lite stötar och sånt? Jag menar, det finns ju fina och relativt billiga pekskärmsmodeller också, men de är kanske för känsliga? Och hur är det med internet åt ett så litet barn...?
Senast redigerad av Arcticwolf 31 maj 2012, 13:38, redigerad totalt 2 gånger.
Mamma till storasyster -05 och lillebror -07
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Ettor 2012

Oläst inläggav Muminmage » 31 maj 2012, 12:00

Vi har en blivande etta :) Men hon har redan gått hela förskoleåret i samma skola/klassrum som ettan så blir ingen stor omställning, skulle jag tro.

Jag skulle ge en gammal telefon åt ett så litet barn. Vi har en gammal mobiltelefon som vår 7-åring ibland fått låna, men annars har hon ingen egen telefon. Jag tycker det är för tidigt och hon kan få telefon först senare när behov uppstår. I höst blir det kanske aktuellt för mig att skaffa ny telefon och då kan hon få min gamla som är en Nokia "snäckmodell" utan finesser (man kan inte ens ta emot mms med den, fast det kanske har att göra med abonnemanget? Jag är inte så bra på detta :) ). Men också då tror jag att hon kommer att ha den, men inte med sig hela tiden så att säga utan kanske till någon hobby eller om hon far till en kompis eller liknande. Men inte dagligen i skolan. Hos oss är eftis i skolan så vi har det bra på det sättet.

Jag skulle inte skaffa eget internet åt en så liten. Menar du till telefonen? Hemma har vi internet via datorn och min man har internet via telefonen medan jag inte har det. jag tycker det är onödigt att ha i telefonen för barn och räcker bra att hon kan använda datorns internet.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Arcticwolf » 31 maj 2012, 12:08

Muminmage skrev:Jag skulle inte skaffa eget internet åt en så liten. Menar du till telefonen?
Jo, och jag tänkte främst då på spel och sånt. Men kanske ändå inte internet ännu... :hm: Och tyvärr har jag och min man ingen passande "gammal" telefon att ge åt henne. Därför tänkte jag på någon ny "vanlig" modell utan pekskärm. (är ändå lite rädd att andra har jättefina telefoner, men vet ej med säkerhet... Vet om en förskolepojke som har iPhone!!! :swoon: Det har i sin tur gett press på de andra pojkarna att de "kräver" iPhone av sina föräldrar.)
Edit: googlade lite om telefoner åt barn, och många artiklar påpekar ju att barn inte helst ska prata så mycket i telefonen utan hellre skicka SMS, pga. strålning. Kunde nog motivera detta åt vår dotter, om hon påpekar något om modellen på telefonen etc. Men jag tror faktiskt att hon bara blir överlycklig över att få en telefon, hurdan vi än väljer åt henne, för vi har inte ens tänkt på telefon åt henne tidigare. Men som sagt för att eftis är så långt borta och hon kanske går hela vägen ensam ibland...
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav råddan » 31 maj 2012, 12:21

Vi har också en pojke som börjat ettan i höst. Var länge i valet och kvalet om han skulle börja, men till sist så beslöt vi att han skulle få starta skolan i höst. Det var främst koncentrationen som var problemet, skulle han klara att sitta och jobba längre stunder. Det som fick vågen att tippa var att han är så intresserad av "skolämnen", och att han kommer i en liten klass med bara 10-11 elever. Spännande värrigare fastän vi har 2 större pojkar i skolan redan.
Hemmamamma med 6 söner födda -01, -04, -05, -08, -10, -13
råddan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cecilia » 31 maj 2012, 12:34

Arcticwolf skrev:Men hurdan telefon ska det vara?

En helt vanlig som man kan ringa med, behövs inte några finesser. Min förstaklassist nu använde först en gammal telefon som vi hade och sen fick han en ny till sin 7-års dag som var före skolan började. Vi köpte en Nokia som kostade just under 50-lappen och den har han varit nöjd med. Förut har han bara ringt men nu i slutet av terminen har han börjat skicka lite sms ibland, brukar ha en räkning på kanske 2€/månad så inte ringer han mycket, men han får tag på oss då han kommer hem från skolan och vi får tag på honom, eftersom vi inte har någon hemtelefon.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Arcticwolf » 31 maj 2012, 12:54

Cecilia skrev:
Arcticwolf skrev:Vi köpte en Nokia som kostade just under 50-lappen och den har han varit nöjd med. Förut har han bara ringt men nu i slutet av terminen har han börjat skicka lite sms ibland, brukar ha en räkning på kanske 2€/månad så inte ringer han mycket, men han får tag på oss då han kommer hem från skolan och vi får tag på honom, eftersom vi inte har någon hemtelefon.

Låter bra, Cecilia, vi har ingen hemtelefon vi heller.
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Oni » 02 jun 2012, 13:32

Vår flicka börjar också i höst. Hon kommer att få en iPhone, eftersom vi har en överlopps i knutarna. Plus att hon kan den utan och innan. Dessutom gillar jag gps- locatorn... Man får reda på var hon/telefonen är oberoende på var man själv är. Nät kommer hon ju att ha, men vi plockar förstås bort alla köpmöjligheter odyl från den.
Våra fina döttrar 11/05 och 3/08
Oni
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Tintin » 05 jun 2012, 11:13

Hej,

vår yngsta börjar också skolan i höst men han kommer inte att få telefon. Han har inget behov av det ännu eftersom han både före och efter skolan kommer att vara på eftis. Storebror fick telefon i trean då han började ta sig själv till och från skolan och vara ensam hemma efter skolan.

Tintin
Bild

Bild
Tintin
Guldmedlem

Oläst inläggav Ch_rL8tt_ » 06 jun 2012, 14:27

Vår äldsta flicka börjar också skolan i höst. Flera av hennes kompisar har redan frågat henne om hon redan har en telefon eller om hennes syskon (?) har telefon. Tänk när vi var små hade alla koll på tider och man bestämde träff på en bestämd plats där man möttes. Inga hysteriskt oroliga föräldrar förekom i min bekantskapskrets åtminstone. Jag undrar bara varifrån kommer denna hysteri med att barn t.o.m. I dagis redan har en egen telefon?

Vi kommer åtminstone att vänta så länge det går innan vi förser barnen med egen telefon!
Flicka -05
Flicka -06
Flicka -10
Pojke -12
Ch_rL8tt_

Oläst inläggav råddan » 09 jun 2012, 12:26

Vår son som börjar ettan kommer inte att få en telefon då han börjar ettan, hans äldre bror som börjar tvåan har inte heller en. Jag tycker inte att det behövs iom att jag är hemma på dagarna, vill de ringa en kompis så får de använda min. Sen om de skulle komma hem till ett tomt hus efter skolan så skulle de nog ha en. Jag har inte direkt märkt någon hysteri bland barnen eller föräldrarna då det gäller telefoner, visst har vissa ren i förskolan/dagis, och sen i ettan är de flere, men inte alla som har.
Hemmamamma med 6 söner födda -01, -04, -05, -08, -10, -13
råddan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Arcticwolf » 12 jun 2012, 08:31

Ch_rL8tt_ skrev:Tänk när vi var små hade alla koll på tider och man bestämde träff på en bestämd plats där man möttes. Inga hysteriskt oroliga föräldrar förekom i min bekantskapskrets åtminstone.

Nu vet jag inte var du bor, men jag-som-hysterisk-Esbo-mamma (nä, det är jag nog inte...) skulle faktiskt inte ens ha kommit på att skaffa telefon åt henne, men i.om. att hon nu från hösten kommer att ibland gå ensam hela vägen från skolan till eftis (ca 1,5 km) förbi ganska oroliga ställen med pubar etc. Så vill jag att HON ska kunna ringa oss om hon blir rädd, ängslig eller nåt. I dag hör man så mycket äckliga pedofilnyheter, att jag bara vill tänja navelsträngen ännu lite grann. Man vill ju bara skydda sitt lilla barn :heart: Inget fel med det inte! :nepp:
Och att bestämma träff på bestämd plats, fungerar ju inte i detta fall, i.om. att jag är inte emot henne vid eftis, det är ju eftispersonalen som skulle bli oroliga i första hand att hon inte kommit fram... Vi skaffar som sagt telefonen åt henne för att vi alla ska känna oss tryggare.
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Arcticwolf » 12 jun 2012, 08:44

Oni skrev:Vår flicka börjar också i höst. Hon kommer att få en iPhone... Dessutom gillar jag gps- locatorn... Man får reda på var hon/telefonen är oberoende på var man själv är.

Berätta mera om denhär gps-locatorn, det är en iPhone app eller? (jag kommer att få en Nokia arbetstelefon nu, och min man har också Nokia, och vår dotter får antagligen också en billig Nokia, men nog finns det väl motsvarande appar för Nokiatelefoner också, skulle man tro?)
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Skolbarn