Vi flyttar till Hfors! Tips ang. skolor??

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

Vi flyttar till Hfors! Tips ang. skolor??

Oläst inläggav heltidsmamma » 01 jun 2012, 19:12

Vi flyttar till Hfors nu i sommar. Vi har inte ännu hittat bostad, så det är inte bestämt ännu i vilket område vi ska bo. Vi har en sexåring som börjar i ettan nu i höst och en 5åring som börjar i förskolan. Vi bor nu på ett helt finkst område, så barnen pratar någorlunda finska, men inte alls på samma nivå som jämnåriga barn. Frågan är i alla fall vilken skola vi ska anmäla dom till. Det beror ju på var vi bor förstås, men en stor fråga är finsk eller svensk skola???? Den kristna skolan är också ett alternativ (på finska)?
Vet ni om det är stor skillnad på skolorna beroende på språken. Jag känner mig lite fundersam över finsk skola, tänker att det är jätte stora klasser, stökigt osv. men jag har kanske helt fel uppfattning.
Någon som vet något om Nordsjö lågstadie? Västersundom skola, kyrkby skola? (visserligen i vanda, som kanske blir alternativ ifall vi inte får bostad i hfors).
Någon som vet hur det fungerar med transporten till skolan? Var går gränsen för att dom ska få transport, eller är det bara busskort som gäller?? Här på landet får ju barn åka skoltaxi ifall skolvägen är för lång, men är det så i Hfors att barnen bara ska åka med lokaltrafiken!!! (Hjälp :swoon: )

Tacksam för svar!
Bild

Bild
heltidsmamma
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Vi flyttar till Hfors! Tips ang. skolor??

Oläst inläggav Cecilia » 01 jun 2012, 21:03

Är barnet enspråkigt svenskt? Har det gått förskola på svenska? Man brukar rekommendera att man går förskolan på det språk som sedan blir skolspråk. Om nu inte finska språket är så starkt så sku jag välja svenska som skolspråk. Isamband med skolan så kommer det så mycket annat som är nytt och sen ännu att börja med ett nytt språk sku jag inte rekommendera.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav heltidsmamma » 02 jun 2012, 20:24

Han har gått i finsk förskola eftersom det är det enda alternativet där vi bor nu. Här finns inga svenska skolor över huvudtaget.
Bild

Bild
heltidsmamma
Guldmedlem

Oläst inläggav skogsmus » 03 jun 2012, 09:09

http://www.hel.fi/hki/opev/sv/Grundskolor/Skolresor här hittar du info om skolresor bl.a.
Bild
skogsmus
Racermamma
Racermamma

Oläst inläggav Mellie » 21 jun 2012, 13:56

Jag skulle definitivt välja svensk skola om jag var du ifall du vill att dina barn ska bli svenskspråkiga och få del av den svenska kulturen. Helsingforsregionen är så finsk i alla fall, så vill man hålla liv i svenskan så bör skolspråket vara svenska. Det är nog nästan så att beroende på vilken kommun ni väljer att bosätta er i (Esbo, Vanda, Helsingfors) så ringer du till den som är ansvarig för bildningsväsendet och frågar hur skoldistrikten är indelade eller så söker du på nätet.
Barn: son f. 2004, dotter f. 2008, dotter f. 2014
Användarvisningsbild
Mellie
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav *Älvan* » 21 jun 2012, 16:16

Ja tyvärr får man nog inte skolresorna fixade smidigt med skjuts. :ledsen: Jag tror gränsen för att få busskortet betalt är 5 km, men jag kan ha fel. Vi bor såpass långt ifrån att vi fick ett. Men föräldrarna hamnar ju betala sina resor ifall barnet ska följas. Vilket vi nu gjort i tre år (först förskola x 2 o sedan på ettan). Tror vi följer ännu nästa år också då det är nästan en km från busshållplatsen till skolan med livliga vägar.. Suck.
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Skolbarn