sommarlov o föräldrars semester

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

sommarlov o föräldrars semester

Oläst inläggav bess2 » 10 jun 2012, 08:02

Int riktigt aktuellt hos oss ännu men börjar fundera på det redan...
Vi har två små barn, bor i Helsingfors o mor- o. farföräldrar bor långt borta. sen när barnen har börjat skolan har de väl 10 veckor sommarlov plus andra lediga dagar under skolåret. och föräldrar har typ 4 veckor sommar semester var. hur gör man då? om föräldrar är lediga olika tider är det fortfarande 2 veckor som barn är utan någon som kan sköta dem... och betyder det i praktik att man kan inte ha semester som hela familj? :hm:
Hur har ni gjort?
Bild

Bild
bess2
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: sommarlov o föräldrars semester

Oläst inläggav Kat » 10 jun 2012, 14:10

I år gör vi så att först har vi barnflicka i två veckor, sen börjar maken sin semester. Efter en vecka har jag också en vecka semester, och vi åker på en resa tillsammans. Sen jobbar jag en vecka medan han fortsätter sin semester, och sen tar jag tre veckor semester i ett sträck, då har han också samtidigt med mej en vecka så vi kan åka och hälsa på mina föräldrar. Han börjar alltså jobba sen och jag är ledig i två veckor med flickorna, sen börjar jag jobba och vi har igen barnflicka i en vecka. Efter det börjar eftis, så då får skolflickan vara där en vecka innan skolan börjar. Nästa år blir svårare, då vi inte kommer att ha eftisplats mera då. Det blir väl barnflicka i fyra veckor... vilket ju också kostar, men annars blir det ingen gemensam semester för hela familjen.
Bild
Bild
Bild
Kat
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Muminmage » 10 jun 2012, 17:27

Vi har det framför oss nästa sommar eftersom jag är vårdledig denna. Här brukar Folkhälsan ordna en sommarklubb för barn i de lägre klasserna i juni. Den fungerar alla vardagar och under vanlig kontorstid. Tror det blir aktuellt för vår förstaklassist nästa år. I Hfrs tror jag det ordnas en hel del "dagsläger" som man säkert kan utnyttja. Folkhälsan, Marthorna m.fl. brukar ordna sånt; kolla Sommarkompassen http://www.sommarkompassen.fi som har infon samlad på en plats!

Jag tycker personligen att familjen ska försöka ha åtminstone en del av semestern gemensamt ledig. Men man kan kanske ta 1-2 veckor på olika tider så att barnen har åtminstone en förälder hemma. Att ta obetalt ledigt kanske också kan funka på en del arbetsplatser om man har råd med det? Ett annat tips är att samordna med någon av barnens kompisar så att ens barn får vara med den familjen en vecka och vice versa.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav snusis » 10 jun 2012, 18:29

Det är ett väldigt stort problem och det är konstigt att kommunernar inte ordnar dagvård. Jag tycker att dagisarna som blir nästan tomma skulle kunna fyllas med de yngsta skolbarnen som behöver vård. De alternativ som ännu inte nämndes som jag nu kom på är att ta tjänsteledigt eller om det är möjligt alterneringsledigt. Alterneringsledigheten kan delas upp i två delar så man kan alltså genom den ledigheten få två somrar ordnade. Ja, eller om båda föräldrarna uppfyller kravet för alterneringsledighet kan man ju i bästa fall få fyra somrar räddade med hjälp av den möjligheten. Ersättningen är inte hög men man får åtminstone något. Kraven är förstås att arbetsgivaren går med på det och att man uppfyller kraven.
snusis
Guldmedlem

Oläst inläggav acasia » 10 jun 2012, 19:18

Ifjol då vi hade bara ett skolbarn ordnade vi det så här: första veckan var storasyster på ett dagläger. Andra veckan var hon utplacerad hos olika kompisar och en dag med mej på jobbet. Tredje veckan hade momi hand om alla tre och fjärde veckan var det famo. I juli hade jag fyra veckor semester varav den sista veckan var gemensam med min man. Sedan hade han ännu två veckor ledigt. Han var ledig första veckan skolan började för då på hösten hade vi två skolbarn. Han hade alltså en vecka sen ännu kvar. Den tog han ut på höstlovet. Det var en vecka då. Jag tog ut övertid och lite andra lediga dagar och så åkte vi på en södern resa hela familjen för att kompencesra den missade gemensamma sommarsemestern här hemma. På jullovet var jag ledig under mellandagarna. Hade övertidstimmar att ta. Och sedan hade vi famo och momi här och hjälpte till några dagar. Och för att ännu nämna sportlovet så hade min man vintersemester då. Jag hade övertid och andra dagar att ta till. Då var vi igen tillsammans!

I år har vi gjort så att jag har tagit obetald ledighet i juni. I juli har jag semester. Min man kommer att ha en vecka ledigt riktigt snart. Det blir allt vi har gemensamt den här sommaren. Sedan då jag går på jobb blir han ledig i tre veckor med barnen. Han kommer alltså igen att finnas hemma den första skolveckan. Här hos oss kommer höstlovet att vara bara två dagar så det klarar vi säkert av på något sätt. Jullovet är också bra ordnat redan nu. Mitt jobb kommer att vara stängt så jag finns här med barnen. Så har min man säkert sportlovet vintersemester och jag borde också ha vintersemester att ta ut.

Det är så här nu några år framåt, hmmm ganska många säkert, innan barnen klarar sej själva under sina långa sommarledigheter. Jag har redan nu tänkt att om det bara är möjligt vill jag nästa år göra som i år. Det här arrangemanget har gett mej lugn och ro i sommar!
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Cecilia » 10 jun 2012, 22:46

Vi har ju haft skolbarn hos oss länge redan. Minns då äldsta fick sitt första sommarlov jobbade jag halvdag fram till semestern, så då var det ingen nöd. Jag var så kort stund på jobb och hon klarade sig bra ensam de timmarna. Sen var hon i något skede en vecka hos fammo.
Följande sommar hade vi ibland barnens kusin hos oss och så var det någon vecka hos fammo igen. Från augusti jobbade jag igen halv dag då följande barn sku börja skolan. Då hade sedan min man sparat några dagar och var hemma vid skolstarten.
Efter det här var jag själv hemma sex somrar då jag var mammaledig/vårdledig och när jag sedan återvände till jobb var äldsta redan tonåring och fick ta hand om de yngre syskonen. Nuförtiden finns det alltid ett tonårigt syskon hemma som har koll på de yngre syskonen.
Hos oss har vi inte haft så stora problem med att få somrarna pusslade. Nuförtiden har vi båda 5 veckor semester på sommaren. Vi har nog nästan alltid haft semester tillika. Samma sak så har vi alltid vintersemester tillika på jullovet och sportlovet. Höstlovet brukar vi jobba, för våra barn har bara 2 dagar och de har klarat sig bra hemma då.
Vi har aldrig heller haft semester flera veckor efter att skolan börjat då något av barnen börjat skolan. När yngsta började var min man hemma första dagen och sen klarade barnet sig självt.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav mipima » 16 jul 2012, 12:04

Vi har haft det så bra ställt att sommaren efter första klassen var jag mammaledig och sommaren därpå vårdledig. Nu i sommar går jag på partiell vårdledighet (som man också kan ha när barnen börjar skolan) och arbertar 9-15, min man arbetar endast kvällskifte och börjar sitt arbete 15:30 så vi går om varandra. Dessutom har mormor och farmor tagit hand om vår nio åring en vecka var och då har vi kunnat ha semester 3 veckor tillsammans. Nästa år när dottern redan är tio år tror jag att hon klarar sig en halv dag ensam. Dessutom har hon 2 olika läger i sommar. Det är väldigt svårt att få allt ihop pusslat. Jag har sedan också en väninna som har barn under skolåldern och hon brukar ta vårdledigt alltid under sommaren.
mipima

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Skolbarn