Vad behöver ettorna då de börjar skolan?

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

Vad behöver ettorna då de börjar skolan?

Oläst inläggav Celinda » 09 aug 2012, 20:42

Ja frågan är precis som rubriken lyder.
Det drar ihop sig och snart skall älskade "lill" killen börja skolan (när blev han så stor?? :love: ),vad behöver de ha till skolstart?
Väska,pennal,pennor osv?
Barn: Saga *10.04 2003- +17.07 2005
Storebror 19.10 2005
Lilla syster 26.9 2007
Användarvisningsbild
Celinda
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Vad behöver ettorna då de börjar skolan?

Oläst inläggav acasia » 09 aug 2012, 20:55

Bokplast! Eller det är du som behöver det då han kommer hem med läxor till dej ;)

Vet inte hur ni har där men här vill de att eleverna har hyllpapper som skydd i pulpeten.
Inneskor, mina barn har sina crocs.
Mapp, där veckobrevet och andra viktiga papper kommer släta hem i.

Det var nu vad jag så här snabbt kom på.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav råddan » 09 aug 2012, 22:01

Pennor och sånt får de vanligen från skolan... Egen penal, skolväskan och bokplasten är nog viktigast den första dagen. Hyllpapper till pulpeten behövs också hos oss.
Det beror den på hur mycket skolan står för, hos oss får de mappen att ha veckobreven i från skolan. Inneskor har de inte behövt i vår skola om man inte vill ha förstås. Sen får ni nog veta vart efter vad de behöver, jumppa saker m.m.

Lycka till! :clap:
Hemmamamma med 6 söner födda -01, -04, -05, -08, -10, -13
råddan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tintin » 10 aug 2012, 07:36

Hej,

gympapåse att ha handduk och gympakläder i behövs. Hos oss får vi även mapp för veckobrevet. Storbror menade att ingen penal behövs för läraren ger en korg att ha alla pennor etc i.
Inneskor (främst för att strumpor och uteskor inte ska bli så våta och smutsiga!)

Tintin
Bild

Bild
Tintin
Guldmedlem

Oläst inläggav Lysmasken » 10 aug 2012, 14:27

acasia skrev:Bokplast! Eller det är du som behöver det då han kommer hem med läxor till dej ;)

Vet inte hur ni har där men här vill de att eleverna har hyllpapper som skydd i pulpeten.
Inneskor, mina barn har sina crocs.
Mapp, där veckobrevet och andra viktiga papper kommer släta hem i.

I sonens skola används en skoldagbok som har en skild ficka för viktiga papper och veckobrevet kommer i form av en blogg, så ingen särskild mapp har behövats. Ej heller hyllpapper.
Så lönar sig kanske att vänta tills skolan kommer igång så vet ni vad som ska skaffas. Men inneskor behövs säkert, eller nån slags tossor. Vi har också använt crocs.

Blyertspennorna som delas ut är t om enligt lärarna ganska dåliga så sådana kan man skaffa själv, likaså suddgummin. De som ser lite tråkiga ut brukar vara bäst, tyvärr. Penal har också behövats, likaså påse för jumpakläder (men sådan hade han färdigt från dagis, där det delades ut).
Så behövs såklart kläder för alla väder, för på rasten är man ute :wink: Så är trenden tyvärr lite så att regnkläder kan man inte ha :scared: så de har inte blivit använda av vår son sen han började skolan, men han har en jacka som tål regn, alternativt paraply på skolvägen. Det är klart det är bråttom ut på rast så då har man inte tid att stå o klä på sig regnkläder :osaker:
Jumppakläderna behöver inte vara så avancerade, har klarat sig med vanliga mjukiskläder/shorts hittills och då de har varit ute vanliga utekläder.

Och som en påminnelse, kom ihåg att märka barnens kläder, i synnerhet skor och stövlar :wink:
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Cecilia » 12 aug 2012, 20:32

Tintin skrev:gympapåse att ha handduk och gympakläder i behövs

Ettorna brukar få jumppapåse när de börjar skolan.

Angående info-papper så har ju många skolor börjat använda sig av "Wilma" och skickar allt via nätet.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Kat » 12 aug 2012, 21:39

Hos oss behövdes inget annat än skolväska. Jumpapåse förstås sen när det blir aktuellt, men pennor, mappar och annat får dom i skolan. Vi plastade in skoldagboken så den skulle hålla, men nu går den mesta infon om aktiviteter, läxor och annat över Fronter, så bara man kommer ihåg att logga in en gång i veckan så har man koll på det mesta.
Det är nog bra med en liten väska med reservkläder för dom där härliga regniga dagarna då barnen är täckta med lera efter några uteraster... Vår unga dam använder gärna både gummistövlar och regnjacka, men man ska komma ihåg att ta på dem också... :)
Bild
Bild
Bild
Kat
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav acasia » 13 aug 2012, 21:44

Cecilia skrev:Angående info-papper så har ju många skolor börjat använda sig av "Wilma" och skickar allt via nätet.

Här används Wilma mycket nog men skolan skickar också hem papper. Ifjol var det så att man skulle säga till ifall man inte ville ha hem papper utan läser allt från Wilma istället. Jag glömmer bara bort att kolla där.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Arcticwolf » 14 aug 2012, 13:11

Bokplast!Hur kunde jag glömma!? :) Tror nog jag har någon rulle hemma, men hur bra det limmar mera vet jag inte...
Innetossor glömde vi idag, jag visste inte att det har innetossor i skolan.
Mamma till storasyster -05 och lillebror -07
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tintin » 15 aug 2012, 07:26

Hej,

vår skola rekommenderar igen att man inte använder bokplast med tanke på miljön annat än på de böcker som ska användas av flera. Vår skola ger inte gympapåsar, utan det behöver vi skaffa själva.

Tintin
Bild

Bild
Tintin
Guldmedlem

Oläst inläggav Tinde » 16 aug 2012, 09:16

råddan skrev:Inneskor har de inte behövt i vår skola om man inte vill ha förstås.

Hos oss sägs det att orsaken till att barnen måste ha inneskor (då de inte får gå med uteskor inne :wink: ) är ifall det skulle börja brinna och barnen snabbt ska utrymma skolan (t.ex. mitt i vintern).
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Oläst inläggav Arcticwolf » 16 aug 2012, 12:07

Tintin skrev:vår skola rekommenderar igen att man inte använder bokplast med tanke på miljön annat än på de böcker som ska användas av flera.

Ok, jag förstår, men egenligen... :hm: ...vilkendera är värre miljöbov, bokplastet (=böckerna håller längre) eller att trycka upp nya upplagor av skolböcker oftare? Boktryckerierna är ju inte heller värst ekologiska... :hm:
Mamma till storasyster -05 och lillebror -07
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lysmasken » 16 aug 2012, 19:28

Arcticwolf skrev:
Tintin skrev:vår skola rekommenderar igen att man inte använder bokplast med tanke på miljön annat än på de böcker som ska användas av flera.

Ok, jag förstår, men egenligen... :hm: ...vilkendera är värre miljöbov, bokplastet (=böckerna håller längre) eller att trycka upp nya upplagor av skolböcker oftare? Boktryckerierna är ju inte heller värst ekologiska... :hm:

Tycker inte heller det låter så smart. Ifall vi inte plastar böckerna håller de inte ihop till våren. Det finns värre miljöbovar än bokplast :swoon:
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Muminmage » 17 aug 2012, 13:42

Jag har också funderat på att plasta eller inte plasta böckerna. De böcker vår etta fått är ju sådana som INTE ska återanvändas, dvs det är uppgiftsböcker. Så jag tror de ska hålla ihopa ett läsår. Vår skola är en grön glagg-skola så de förespråkar också att man tänker på miljön, men jag tycker ju också att bokplast kanske inte är den värsta miljöboven. Å andra sidan så blir det ju mycket plast om flera hundra böcker ska plastas in (dvs flera hundra/tusen ettors böcker ska plastas)...
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Skolbarn