Hur går det för alla nya ettor?

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

Hur går det för alla nya ettor?

Oläst inläggav Tintin » 06 sep 2012, 08:26

Hej,

undrar bara hur era barn har acklimatiserat sig till skolvärlden? Om de trivs eller längtar tillbaka till dagis? Fått nya kompisar? Osv...

Vår lillebror är inne på sin sista vecka av inskolning (de har tydligen 3 veckors inskolning då de inte följer schemat helt slaviskt) och har nog funnit sig väl tillrätta i skolan. Dock tycker han säkert som andra ettor att rasterna är alldeles för korta och i början tappade han bort sina klasskompisar när han kom ut på rast, för skolgården var så stor och det fanns så många barn :cry: Dessutom ska man hinna knyta skosnören innan man går ut och det är ju lite pillande!
Läxorna gör han snällt och tycker nog att det är kul men har lyssnat lite på storebror som knarrar då han har flera läxor på en gång! Mest matte och skriva bokstäver har det varit!
Överlägset bäst gillar han eftis - då får man spela forboll, gå på utfärder, tälja med kniv, baka bröd och leka med lego osv. Skulle säga att eftis gör att skolstarten blir lyckad för där fortsätter det enkla dagislivet på sätt och vis, med lek i olika former. :tummenupp:

Hoppas att alla ettor fått en bra start!

Tintin
Bild

Bild
Tintin
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Hur går det för alla nya ettor?

Oläst inläggav Peetra » 07 sep 2012, 19:29

Vår lillebror är inne på sin sista vecka av inskolning (de har tydligen 3 veckors inskolning då de inte följer schemat helt slaviskt)
Här hade de nio dagar. Helt tillräckligt, eftersom jag hade anmält henne till den senare gruppen och det inte fanns morris mellan nio och tio och jag fick en läseordning själv med alla mornar från åtta. Helt okey, gubben rykte in, jag skulle lätt kunna vänja mig vid att han tar henne till skolan på mornarna! :nicka:

Min Lillfilur tycker att allt är roligt utom då pojkarna säger att flickorna inte får vara med i spindelgungan.

En bra sak är att man inte behöver vila i skolan säger hon. Hon gick i heldagsvård i samband med sin förskola, så dagsvilan var en del av vardagen ända tills slutet av juli faktiskt, eftersom jag hade henne i dagvård i mitten av sommaren.

Jag tycker det är hiskeligt med läxor, det kan ta över en timme att göra dem. Men då hon skulle träna på att skriva ettor och nollor så var hon snabb, så hon kanske blir en dator då hon blir stor! :lol: Själv tyvker Lilfilluren min att det är roligt med läxor. :D Banren får inte läxor över helgen, men vi föräldrar får hem en viktig lapp varje fredag.

Hon kan inte räkna hur många ljud det finns i ord(eller så sjåpar hon sig för att hon missförstod uppgiften allra första gången och nu envisas, vi vet inte riktigt :sneaky: ) så då får hon stödundervisning för nåt som kallades fonetisk träning (Tror det hette så, rätta mig gärna). Hon var första gången med specialläraren idag och tyckte det var superkul, så nu är jag riktigt belåten över att hon inte kan räkna ljud. :tummenupp:

Och HUJEDA mig!!! Hon får språkdusch för att alla andra i klassen är från finskspråkiga familjer och det antas att hon kan få svårt att hänga med om två år om hon inte duschas lite före. Undrar just hur det skulle gå om sånt skedde i finskspråkiga skolor på orter där svenskan är stark. :hm: Nhå, nu är det ju inte så att man skulle kunna bo så centralt, som vi bor i Kokkola och undgå finskan, dessutom umgås hon med sin pappa lite grann, som är finsk, så det verkar som om språkduschen inte kommer att behövas sen ändå. Hon ska vara med å duschas med två tvåor i några veckor till och så ska det funderas pånytt. Stackars unge grät nästan den morgon hon skulle första gången till språkdusch. Hon hade tagit ordet dusch ordgrant och ville inte å duscha med tvåorna... :oops:

Det är jag som har svårt att vänja mig vid allt nytt iom hennes skolstart, det kan nog vara lite så att jag vill bromsa att min lilla baby blir stor. ;) Barnet anpassade sig fort, hon kände nästan allihopan på klassen från förskolan. Skolgården är samma som förra åras och matsalen likaså.

Överlägset bäst gillar han eftis
Samma här, för då få man leka, säger hon.

// Peetra.
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Re: Hur går det för alla nya ettor?

Oläst inläggav Joa » 15 sep 2012, 20:21

Här har det också börjat riktigt bra. Vår pojke är född -06, så han började skolan ett år tidigare, vilket i sig nog kommer att bidra till lite olika funderingsmoment nu som då även efter att skolan rullat igång (t ex har vi hittills lite funderat på att alla andra har tappat många tänder, och att ingen annan tycks cykla med en 16-tummare :) ). Han har funnit sig riktigt väl tillrätta och älskar skolarbetet. Alla förskolekompisar är på samma klass, och storasyster är alltid ute på rast samtidigt och äter samtidigt i matsalen, tryggt!

En sak som vi nog tänkte på då vi fattade beslut om att tidigarelägga skolstarten, men som nu riktigt konkret slog oss, är att sonen kanske inte skulle vara mogen för skolan om den även innebar eftis för honom. Men jag jobbar hemma, och kan både följa honom till skolan och hämta hem honom direkt vid skoldagens slut, så skolan innebär för honom max 5 timmars dagar och sedan är det egna lugna lekar hemma hela eftermiddagen. Inte för att jag tror att hans behov av egen stillhet hade varit annorlunda om han börjat skolan som sjuåring, det har nog att göra med hans personlighet, men det känns väldigt bra nu att kunna erbjuda honom den stimulans som skolan ger och hålla dagarna lika korta som de hade varit om han hade varit kvar på dagis - eller de facto kortare. (Lite OT, detta, kanske.)
dotter 04/04, son 02/06
Joa
Guldmedlem

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Skolbarn