Glasögon på 7-åring

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

Glasögon på 7-åring

Oläst inläggav Meredith » 15 nov 2012, 20:39

Hej alla!

Nu behöver vi hjälp. Hur ska vi få vår nästan 8-åriga dotter att ta glasögonen på sej till skolan? Hon fick glasögonen för närmare 2 månader sedan och allt verkade gå hur bra som helst tills det kom fram att fröken inte haft dem på sej till skolan en enda gång ännu. Hon har ljugit oss rakt i ögonen om detta och nu är vi helt ställda och vet inte vad vi ska ta oss till. Hon tror att alla ska skratta åt henne. Nån som har något tips om vad vi kunde prova på? Kan tänka mej att vi inte är de enda med detta problem, så kanske nån kan hjälpa oss?

Meredith
Meredith
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Glasögon på 7-åring

Oläst inläggav *Älvan* » 15 nov 2012, 22:32

Jag tycker ni ska tala med läraren. Så att denne påminner om glasögonen om inte hon har dem på sig.
I början var når äldsta också orolig (fick dem då han började i förskolan). O någon fjant hade ju någongång också sagt nåt om dem. :ledsen: Men sen hade han dem aktivt. Tror det hjälpte att hans lillebror också fick ett par (och att han ju märkte att han SÅG bättre). (Lillebror däremot han drömde ju om ett par genast då storebror fick ett par, så honom har det aldrig varit problem med)
Nu den här hösten däremot har det varit dåligt med användandet. Han påstår att han ser helt bra utan och orkar inte gräva fram dem förutom om han är väldigt trött i ögonen.
Kanske de kunde tala om dem vid någon samling (om de har sådana inom klassen, vår andraklassist brukar). Att titta, nu har X fått såhär fina nya glasögon. Är hon enda på klassen? Tror vår son är det nuförtiden. Antar att det inverkar.
Visst är det ju ett stort steg att börja använda dem. Men om de behövs så behövs de ju. Vår yngre har det varit lätt att förklara åt, han skelar och jumppar man inte ögonmusklerna nu kan han bli blind i ögat rätt fort som äldre. Men är synfelet inte så stort kan man ju inte "hota" med sådant. Men ni kan ju kanske locka med att synen kanske kan bli bättre med åren om hon använder dem (om detta är möjligt, lönar ju inte sig att ljuga).
Kanske poänglista, för dagar då hon använt dem? Med nåt trevligt som pris efter ett visst antal poäng? (mutor brukar ju funka :blink: ) Kolla med läraren igen att hon inte luras.
Lycka till!
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Cecilia » 16 nov 2012, 00:37

Jag säger precis som *Älvan* prata med läraren så att läraren vet att flickan behöver använda glasögonen och be även läraren påminna henne om att sätta glasögonen på sig om hon inte använder dem. Dessutom sku jag rekommendera att flickan är med då ni pratar med läraren så att hon är medveten om vad läraren vet att hon måste använda glasögonen, då vet hon också att läraren är informerad och då går det inte lika lätt att fuska med användandet och dessutom ljuga om det. Men barn är listiga och försöker slingra sig på alla vis :nicka: .
Sen sku det också vara bra att läraren sku ta upp detta och diskutera i klassen helt allmänt och berätta varför endel behöver glasögon och andra inte och det är sådana saker som man inte kan rå för och man inte retas. Jag vet, barn kan vara mycket grymma mot sina kompisar ibland.
Jag har själv ett barn som har glasögon men i skolan har vi aldrig haft problem för det blev aktuellt med glasögon långt före skolstarten. Minns att det nog var kämpigt i början, men vi började med att de måste vara på då man såg på buuklubben och vi fick nog ta till med endel mutor också. Efter en tid märkte ju barnet nog att man ser ju mycket bättre med glasögon och det slutade med det att barnet vägrade ta bort glasögonen vid sängdags, så långa tider somnade barnet med glasögonen på.

Det är nog viktigt som förälder att informera läraren/dagispersonalen om barnet behöver använda glasögon och när och i vilka situationer. Jag har varit med om ett dagisbarn som hade varit flera år på dagis och hade glasögon som sku ha behövts användas dagligen men på dagis hade vi ingen aning om att barnet ens hade glasögon. Av en tillfällighet råkade det komma fram under en föräldra diskussion. För oss föll många pusselbitar på plats när vi fick höra det, för det var många saker vi funderat över barnets beteende, men barnet såg ju inte det var ju det som var det stora orsaken till mycket. Efter den dagen var glasögonen alltid med och i början bad vi barnet använda dem och det tog inte länge så frågade barnet om det fick använda dem när vi gjorde det och det och det var ju helt klart. I det här fallet var det heller aldrig något problem att någon av kompisarna sku ha retats.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav företagarmamman » 18 nov 2012, 22:28

Jag säger också, tala med klassläraren!

Storasyster fick glasögon i fjol höstas, på femman. I början behövde hon dem endast när hon jobbade med petnoga saker/läste osv., men sedan i höstas har hon dem hela tiden.

I fjol när vi började ana att det är dags (alla i vår släkt har glasögon, så det var väntat), meddelade jag klassföreståndaren att hon lätt får huvudvärk på lektionerna och att vi har beställt tid hos optikern. Då hade läraren möjlighet att ta upp frågan redan innan hon fick glasögonen, hur det känns, om hon behöver byta plats i klassen i något visst klassrum osv. När hon sedan fick glasögonen var alla ämneslärare också medvetna om det eftersom vi gett klassföreståndaren tillstånd att berätta. Har inte en enda gång hört om några problem och ändå går hon i en klass som annars regelbundet har fört en och annan diskussion om mobbning och att inte reta andra.

Storasysters glasögon gick sönder för cirka en vecka sedan och kunde inte lagas. Nu väntar hon på att de nya ska komma (+ ett reservpar...). Det första som hände på den första lektionen utan glasögon var att assistenten på ett finurligt sätt (med grimaser och trilla från näsan gester) hade frågat vad som hänt och sedan på allvar frågat om hon klarar av vardagen utan + sagt att hon måste säga till om det blir problem.

Så tala absolut med läraren och det kan också löna sig att ta upp saken med ledarna för eventuella hobbier. Det kan vara precis lika besvärligt att klara sig där bland barn man inte träffar lika mycket som klasskompisarna och ännu svårare, om man t.ex. är rädd för att tappa glasögonen.
företagarmamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Strawberry » 27 dec 2012, 22:22

Jag fick själv glasögon när jag var kring 8-9. Jag såg det int alls som en dålig sak att ha glasögon, tvärtom ansåg jag mejsjälv lite "speciell", på ett bra sätt! Jag fick själv välja hurdana bågar o efter att ha haft huvudvärk varje dag i nästan ett år var det så skönt att slippa värken!! Sen när högstadiet kom emot skaffade jag linser.

Hoppas flickan kommer inse att dom hjälper henne!
Strawberry
Silvermedlem

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Skolbarn