Mobbning, mobbning och mera mobbning.... Vad göra?

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

Mobbning, mobbning och mera mobbning.... Vad göra?

Oläst inläggav anonym » 16 nov 2012, 13:47

Skriver under anonymt namn här nu.
Har ett barn som går i 5:te klass som var och varannan dag blir mobbad. Flera gånger har h*n kommit hem och gråtit eller varit upprörd över att andra barn har sagt si eller så, eller gjort si eller så. En gång kom h*n hem och grät för att en av killarna hade sparkat h*n i ryggen då h*n skulle kliva ur taxin här hemma, så h*n flög ur taxin!! Taxichauffören stängde dock bara dörren och åkte vidare!!! En dag ringde h*n till mig och ville att jag skulle hämta. Då hade några killar från h*ns klass + från en annan klass börjat jävlas då de väntade på taxi, vilket slutade med att h*n gick därifrån och ringde till mig. h*n ville inte åka hem med taxin, eftersom dessa killar kommer i samma taxi.
Vi är nu inne på 3:dje året med det här och jag är URLESS och FLY FÖRBANAD på alltihopa!! Jag är förbannad på skolans personal som inte får något gjort åt saken, jag är förbannad på alla dessa barn som beter sig som skitungar och jag är förbannad på föräldrarna som inte verkar bry sig ett skit!! Det har inte blivit det minsta bättre, utan bara accelererar och blir värre och värre! Nu har det gått så långt så barnet vill inte gå i den här skolan längre! H*n vill byta skola och har velat göra det en längre tid nu, och jag sitter nu seriöst och funderar på samma sak. Det jag nu undrar över är om man får bestämma själv i vilken skola barnen ska gå, eller om man måste gå i skolan som är närmaste? Vi har 4 olika skolor i den här kommunen där vi bor, och de två närmaste är 7km (där h*n går nu) respektive 13km ifrån vårt hem. Hur blir det med skolskjutsar och liknande om h*n byter till den skolan som ligger 13km bort? Någon som vet hur det ligger till med lagar och saker angående detta?
Jag är så förbannad på allting just nu, så kommer det något mera skit från en enda unge till så känner jag att jag snart polisanmäler hela skolan, barnen som mobbar och deras föräldrar!!!
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Mobbning, mobbning och mera mobbning.... Vad göra?

Oläst inläggav Cecilia » 16 nov 2012, 20:14

Vad jag förstår av det du skriver så har du varit i kontakt med skolan. Vem har du pratat med? Är det klassläraren eller rektorn eller båda två? Hur är det med skolkuratorn? Om det inte händer någontig med skolans personal så finns det ju en bildningschef som är över dem, bara att ta kontakt.
Är det alltid samma barn som mobbar eller är det många olika?
Om ni eventuellt överväger att byta skola, hur blir det då de kommer upp i högstadieåldern? Går alla i samma skola då?
Det heter ju nog att man skall gå i sin närskola och till den får man skolskjuts om vägen är så lång att man är berättigad till det. Sen varierar det nog från kommun till kommun om man får gå i skola i ett annat distrikt. I endel kommuner är det möjligt och i andra inte och sen beror det ju också på vad orsaken är. Går man i ett annat distrikt så brukar man få bekosta skolskjutsen själv. Min personliga åsikt i ett dylikt fall med mobbning är ju nog att man har tillräckligt vägande själ att få byta skola.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Boa » 16 nov 2012, 21:15

Har inga råd eller hjälp men vill ge en stor :kram: till dig.

Från en som blivit mobbad så gott som hela skolgången och tycker så synd om ditt barn då jag precis vet hur j*vligt det känns :cry:
Tre prinsessor, Stora L 08/06, Storalilla M 09/08 och Lilla E 06/11

Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Boa
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav solöga » 18 nov 2012, 12:37

Kommer att tänka på några saker. Förstås svårt att veta vad som sku hjälpa i just detta fall...

Prata med skolan och be dem konfrontera mobbarna. Finns bra metoder för detta, men det ska göras på rätt sätt. Det går inte att bara prata med mobbarna sådär ogenomtänkt utan följ nån handlingsplan för detta.

Känner du föräldrarna? Min erfarenhet är det kan hjälpa bra att prata direkt med dem, beroende på om de förstår sånahär saker eller bara hejar på sina barn...

Hur reagerar barnet själv när detta händer? Är han/hon en sån som ger tillbaka eller går undan? Blyg eller utåtriktad?

Själv skulle jag inte tveka att byta skola om det var praktiskt möjligt, om annat inte hjälper. Vet flera exempel där det har gått jättebra i nya skolan.

Du gör ju absolut rätt som reagerar, och ge inte upp. Inget barn ska behöva ha det så och vi vuxna måste ju tillsammans ta ansvar för det. Kramar!
solöga
Silvermedlem

Oläst inläggav snusis » 19 nov 2012, 08:50

Att byta skola inom kommungränsen är så vitt jag vet inget större problem bara det finns platser i den nya skolan men det kräver förstås godkännande på högre nivå. Jag känner inte till lagstiftningen men om det är så att ditt barn måste byta skola pga mobbning tycker jag nog att det är kommunens sak att ordna skolskjutsen. Det är skolans/kommunens sak att sköta om att mobbningen försvinner (kan vara lättare sagt än gjort) och om de inte lyckas med detta så tycker jag att du gott kan kräva att kommunen ger ditt barn en trygg skolgång samt skolväg någon annanstans. Om jag var du skulle jag se till att dokumentera allt det barnet berättar så att du har det svart på vitt, det kan vara svårt att om någon månad komma ihåg vad som hänt.
Hoppas att det lösar sig till det bästa!
snusis
Guldmedlem

Oläst inläggav *Älvan* » 19 nov 2012, 10:01

snusis skrev:Det är skolans/kommunens sak att sköta om att mobbningen försvinner (kan vara lättare sagt än gjort) och om de inte lyckas med detta så tycker jag att du gott kan kräva att kommunen ger ditt barn en trygg skolgång samt skolväg någon annanstans. Om jag var du skulle jag se till att dokumentera allt det barnet berättar så att du har det svart på vitt, det kan vara svårt att om någon månad komma ihåg vad som hänt.
:nicka:
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Smultronet » 07 jan 2013, 20:37

Jag blir så lessen och arg av att läsa sånt här :cry:
Vi hade lite smått liknande (fast ändå "mildare") i höstas när några äldre pojkar bråkade med min 8-åring på busshållplasten och i bussen. När det kom fram hade fdet hänt några gånger.
Jag var helt förstörd och mailade klassläraren och rektorn. De hade sedan möte med inblandade och "mobbningsexperterna" i skolan och efter det har jag inte hört nåt. Skolresornas trygghet är på skolans ansvar.

Det är ju egentligen fel signal mot mobbarna om det är den utsatta som tvingas byta skola, men jag förstår att man gör vad som helst för att slippa. Vidrigt är vad det är -mobbning. Och i dagens läge när man har alla världens "KiVa skola" och verktyg tycker man det är förvånansvärt stor procent som ändå blir mobbad..

Kram till er och hoppas av hela mitt hjärta att det ordnar sig.
Stora storebror juni 2003, lilla storebror augusti 2004 och en liten syster augusti 2007. Och ännu en liten lillabror april 2010..

www.nadjamittilivet.blogspot.com
Användarvisningsbild
Smultronet
Guldmedlem

Oläst inläggav anonym » 08 jan 2013, 21:48

Skolresornas trygghet är på kommunens ansvar.

Mobbning skall vara tillräckligt själ för att få byta bort från närskolan. Hur det går med rätten till skolskjuts varierar, i princip har man inte rätt till kommunal skolskjuts om man inte går i närskolan, men om det av andra själ inte finns möjligheter att gå i närskolan (tillexempel om man behöver specialklass och det inte finns i närskolan) så får man skolskjuts till den skola man då går i, så man tycker ju att mobbning som skolan/kommunen inte fått slut på också borde vara ett tillräckligt själ för att få skolskjuts till annan skola om man en gång tvingats byta skola p.g.a mobbningen. Antar dock att det då förutsetts att det finns dokummenterat att man anmält mobbingen till skolan, och att skolan försökt åtgärda det.

Du har rätt att polisanmäla mobbning, här förekommer ju både fysiskt våld och kränkningar, med minderåriga barn kontaktar då polisen socialen (barnskyddet) som skall kontakta hemmet. Om detta sedan hjälper kan man ju fråga sig, beror på hur barnskyddet fungerar i just din kommun.

Skolan är lagligt skyldig att ha en åtgärdsplan vid mobbning.

Kämpa på! Är hemskt när ens barn blir mobbad! :kram:
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Malin E » 13 jan 2013, 18:44

Håller med ovanstående Anonym. Det är skolan som skall ha en plan hursomhelst går till väga när det gäller mobbning många skolor har det. Vi Jari vår skola en plan och har ettan som tar hand om mobbnings fall som också tar kontakt med hemmens angående saken. (Jag jobbar som Skb i en högstadieskola). Mobbning är en sak som man skall ta allvarligt på och anser du att skolan inte tar tag i sakenså tycker jag att du skall gå vidare med saken via anmälningar.

Hoppas. Det ordnar sig för er
Pojke 10/03 Pojke 03/06, Flicka09/08
http://malins-dag.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Återgå till Skolbarn