De har ingen julfest i skolan. Kyrkobesök istället. :(

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

De har ingen julfest i skolan. Kyrkobesök istället. :(

Oläst inläggav Peetra » 03 dec 2012, 23:34

Nån av er kommer säkert ihåg hur jag bekymrade mig för religionsundervisningen före min dotter började skolan. Det gick bra med den saken, lärarinnan tar i beaktan i mån om möjlighet att hon har en hedning på klassen. :wink:

Men det är resten av skolgången som jag tycker är lite bekymrande. Nu i December så har de FYRA besök till kyrkan. Genrep för julkonsert, julkonsert, jultablå och Luciamorgon. Luciamorgonen ska vara istället för julfest. Detta kan inte vara normalt.

Förut iår har det varit två andra kyrkobesök dessutom, hur hiskeligt mycket ska det vara? Över reagerar jag, som tycker att 6 kyrkobesök på en termin är fem för många? Visst är religionen en del av vårt kulturarv, men med såhär mycket religös kultur, så borde de introducera massa supanvisor som motvikt, för supande är ju också finsk kultur? :evil:

Hur mycket besöker era barns skolor kyrkan?
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Re: De har ingen julfest i skolan. Kyrkobesök istället. :(

Oläst inläggav Cecilia » 04 dec 2012, 00:38

Mina barn har haft julfest i kyrkan i flera år redan. Tycker det är mycket bättre för då går det snabbt undan och alla ryms med. I skolan blev det trångt och det var begränsning vem som fick komma på julfest. Mina barn brukar besöka kyrkan 1gång/termin men före julen blir det några extra gånger då de övar till julfesten.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 04 dec 2012, 08:51

Vårt dagis har julkyrka idag men vi hedningar har sovmorgon istället.

Jag tycker det är jobbigt att församlingens tant kommer och hjärntvättar barnen var fjärde vecka. Sagor och lockade pyssel är metoden.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Kileane » 04 dec 2012, 09:30

Luciamorgon i kyrkan låter för mig märkligt, vi har då alltid firat lucia i skolan vid gemensam morgonsamling och besök av Luciatåget. Vad ska man göra i kyrkan på Lucia? Julkonsert måste väl ändå vara frivilligt att delta i, eller?

Här hade alla dagisar och skolor adventsgudstjänst i skolan, de sjöng några psalmer och det tog en halvtimme. Sen vet jag skolorna brukar gå en gång till strax före julfesten. Det tycker jag är normalt och okej. Har inget emot att de besöker kyrkan eller talar om religion men önskar nog att det inte presenteras som någon "sanning" utan som något var och en får tro på om de vill. T.ex. tycker jag församlingens öppet hus för föräldrar och barn (en gång i veckan) är helt bra, det är vanlig lekträff för barnen + sångstund och sen avslutas det hela med att de tänder ett ljus, ber en bön och sjunger Gud som haver eller liknande.

Jag gick själv i söndagsskola och gjorde religiöst pyssel etc, inte blev jag troende för det men idag känner jag mig rätt tveksam till att introducera kristendomen till små barn på det viset, tror knappast vår dotter får gå...
Bild
Med kreativa ambitioner - http://mitthjortronbo.blogspot.fi
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav företagarmamman » 04 dec 2012, 21:28

Här har klasserna 1-5 adventsgudstjänst i kyrkan, fast i år flyttades den till skolans matsal pga det usla vädret. Lillebror konstaterade att det inte var samma stämning som i kyrkan. De som hör till ett annat trossamfund eller har livsåskådningskunskap behöver inte delta i detta utan de får stannar i skolan. De äldre, årskurs 6-9, har julkyrka dagen före jullovet och då får föräldrarna delta. Men här gäller samma regel, inget tvång, om man inte hör till ev. luth kyrkan.

Lucia går runt i skolan på luciadagen och julfesten är en fest utan några större kristliga inslag. Vissa traditionella sånger, såsom Nu tändas tusen juleljus, brukar finnas med. De morgonsamlingar som hålls i skolan är knutna till någon specifik dag - svenska dagen, självständighetsdagen, Runebergsdagen, 112-dagen osv. Blev faktiskt förvånad när treorna hade "När första ljuset lyser..." som diktamenstext.
företagarmamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Peetra » 05 dec 2012, 18:23

Kileane skrev:Julkonsert måste väl ändå vara frivilligt att delta i, eller?
jag kan stäcka av precia alla besök till kyrkan för min dotters del,
men det blev fel den här gången. Jag antar att jag bordat vara mer på pass, men de hade tränat och förstått att det ska bli konsert i kyrkan före jag insåg det/fick informationen. Då såg min dotter redan fram emot att få uppträda i kyrkan. Och visst sjuttsan är det bra akustik i kyrkan och gratis för skolan är dte ju också. Med tanke på var i landsändan jag bor, så borde jag nog sluta uppröra mig över sånt här, jag lär ska få vara upprörd de inkommande 5½ åren... Men järkipuhe verkar inte gå hem åt mig på den här punkten.

jag skrev nyss ett brev om att jag önskar att mitt barn inte ska lära sig mera religösa sånger andra än "Den Blomstertid nu kommer" nästa termin. Det här blev ju fel det här första skolåret, massa på hösten och inget på våren, men det får jag väl tåla.
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Natasha » 05 dec 2012, 22:05

För den här hedningen är det ok med julsånger av typen "Gläns över sjö och strand" och "Nu tändas tusen juleljus". Men sen är jag inte så glad över tex "Hosianna Davids son välsignad vare han", "Tryggare kan ingen vara än Guds lilla barnaskara", "Det går en väg till Jerusalem" och allt vad det nu finns. Det är en hårfin skillnad mellan psalm och julsång, men jag sjunger gärna själv religiösa julsånger. Också "Av himmels höjd jag kommen är".

Men prat om tro och sånt kan jag inte acceptera. Och jag hoppas dom inte sen i skolan börjar sjunga mycket religiöst.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Återgå till Skolbarn