Barn & prylar

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

Barn & prylar

Oläst inläggav Familjeliv » 04 jan 2013, 12:20

Vi på Radio Vegas Familjeliv skulle vilja veta hur ni tänker kring barn och prylar. Hurdana prylar vill barn i skolåldern ha och hur dyra grejer är det fråga om? Telefoner, iPad, märkeskläder, fina leksaker - vad har barn nuförtiden? Vissa föräldrar påstår att lite äldre barn skryter om vad de fått i julklapp på facebook - har ni märkt av det? Köper ni saker till barnet "för att alla andra har"?

Skriv här eller maila familjeliv.vega@yle.fi. Stort tack!
Familjeliv

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Barn & prylar

Oläst inläggav acasia » 04 jan 2013, 18:45

Jag har två skolbarn. En på tvåan och en på femman. Min andra klassist bryr sej inte så mycket om märke på kläder eller telefonens utseende. Hon är glad att ha en telefon. Femte klassisten däremot sade en tid före jul att alla andra i klassen har Wii, converse skor och onepiece. Till jul kom Wii-U hem till oss. Det var min man som köpte det. Onepiece fick alla tre, men det var av deras morfar. Sade då tjatet om att alla andra har onepiece kom upp att en onepiece kostar så mycket att jag inte tänker köpa en äkta sådan. Men sedan då morfar frågade om julklappsönskemål sade jag att de väldigt gärna önskar sej onepiece. Femteklassaren tyckte det var super bra gåvor.

Femteklassaren har inte facebook eftersom hon inte ännu har ålder för det, trots att jag vet att många på hennes klass finns på facebook. Så där har hon inte kunnat skryta om sina julklappar ;) Hon har istället visat upp dem. Femteklassarens telefon är av snäckmodell men jag vet att hon gärna skulle ha en med touch-screen för "alla andra" i klassen har en sån. Bara för den sakens skull köper vi inte en sådan telefon. Sedan då de nuvarande telefonerna behöver förnyas kan vi fundera på touch-screen modeller. Beror nog lite på priset också.

Converse skor kommer jag inte att köpa. De är dessutom inte bra för ryggen. Vill inte att barnens ryggar ska bli dåliga pga "dåliga" skor. Femteklassaren godkände min förklaring till det.

Märkeskläder har börjat bli viktigare för femte klassaren medan helt vanliga Lindex, KappAhl, H&M osv duger bra åt andra klassaren. Visst köper jag ibland till barnen märkeskläder men då får de färre plagg än om vi skulle ha handlat på en billigare kedja. Brukar ha en summa/barn som jag lägger ut på kläder. Jag satsar gärna på bra kvalitet och då får det också kosta lite mera. Hellre en t-shirt som håller både färg och form många tvättar än en t-shirt som tappar både färg och form efter första tvätten.

Många år har de stora gårdstrampolinerna varit väldigt populära och många år har våra barn önskat att få en. Då de kom och alla andra skaffade hade vi så liten gård att vi inte skulle ha haft rum för en trampolin. Barnen godkände det och de fick ju hoppa hos alla grannar så egentligen behövdes ingen egen. Sedan flyttade vi och nu skulle vi ha plats för trampoliner i flera uppsättningar men vi har ändå inte köpt. Här har också alla grannar trampoliner så barnen får hoppa där. Dessutom verkar det vara så att de är pop bara i början av sommaren. Resten av sommaren står de oanvända.

Ipadar har våra barn inte ännu önskat sej. Femteklassaren fick då hon gick på fyran en egen laptop. Den duger bra för henne.

Våra skolbarn önskar sej inte så mycket leksaker längre. Andra klassaren önskade Lego Friends till julklapp och det fick hon lite av.

Jag tror att många skolbarn får lite dyrare och större saker som tex. ny telefon eller ipad i gåva pga att de inte längre önskar sej leksaker som kostar lite mera. Man vill ge något lite dyrare i julklapp eller födelsedag och då blir det "riktiga saker" då de inte längre vill ha leksaker.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Återgå till Skolbarn