Läxor på helgen?

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

Läxor på helgen?

Oläst inläggav Peetra » 14 jan 2013, 08:56

Okey, måndag morgon, så jag är sur som citron. Jag vet inte varför jag blir så grining varje gång nåt inte är som jag tycker det borde vara angående barnets skola. :hm:

Jag frågade klasslärarinnan (åk 1) om läxor i höstas och det skulle inte vara några sådana över helger, men nu denna helg hade min lilla flicka läxor ändå, inget meddelande från skolan om ändrade saker eller så. Men ändrade var de ju?

Jag levde i den goda tron at det aldroig kommer att komma läxor under weekenden. tji fick jag. :w00t: Har era barn läxor över helgerna? Vilka årsklasser då?

mvh Peetra.
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Läxor på helgen?

Oläst inläggav Mannen » 14 jan 2013, 09:41

Hej!

Har inte din/flickans skola något liknande till Wilma? Jag har ganska bra koll på min sons läxor och prov via den tjänsten.
Och jo, de har nog läxor till måndagar också. Han går iofs på sjuan nu men de hade nog läxor på ettan också.

/Mannen
Användarvisningsbild
Mannen
Silvermedlem

Oläst inläggav Peetra » 14 jan 2013, 10:21

Jovisst har vi Wilma, jag hoppas att kommunikationen via wilma ska ta fart, just nu får vi hem ett infoblad om nästa vecka varje fredag, vilket är ganska styltat.
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Lysmasken » 14 jan 2013, 17:33

I sonens skola lägger de inte läxinformation via Wilma, nog provinfo vilket är bra. Läxorna skrivs upp i ett veckoplaneringshäfte (som man även som förälder måste komma ihåg att läsa :oops: ). På ettan och tvån hade de inte läxor över veckoslutet men nu på tredje klassen har de nog ibland, det har också hänt att de har haft prov på en måndag, vilket jag inte uppskattar alls :osaker: Man kanske ju är bortrest över helgen etc så då är det inte så kul att måsta läsa på prov..
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Barbamama » 16 jan 2013, 18:10

I ettan och tvåan sällan läxor över helgen men det hände nog. Nu i trean har Barbazoo nästan alltid läxa över helgen. Han har också haft prov på måndagar.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Barbamama
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Barbamama » 16 jan 2013, 18:12

De har föresten ett läxhäfte där de själv skriver in sina läxor. Jag tycker inte det är lärarens uppgift att lägga in läxorna i Wilma, mycket bättre om barnen själv lär sig hålla reda på sina läxor!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Barbamama
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav råddan » 17 jan 2013, 11:04

Han som nu går i 1:an har inte haft läxor över helgen och inte heller han som går på 5:an hade då han gick i 1:an, men han som gick i 1:an ifjol hade läxor över helgen och har det i år också. Också han som går i 5:an har läxor över helgen och har haft det sen åtminstone 3:an...kanske tidigare ren på 2:an. Ursäkta att det blir så rådigt :roll:

Våra barn har också olika läxhäftes-system, de 2 minsta i 1:an och 2:an får hem läxorna på ett blad i sin mapp veckovis, äldsta håller reda på dem själv.

Tycker inte det har varit nåt problem, vi gör läxorna redan på fredag eftermiddag och har ju då ändå en läxfri helg :nicka: Det kan ju bara vara att det var ett undantag att din tjej hade läxor över helgen, om de inte hunnit med allt på lektionen och läraren ville ha det färdigt :?:
Hemmamamma med 6 söner födda -01, -04, -05, -08, -10, -13
råddan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lysmasken » 17 jan 2013, 16:39

råddan skrev:Tycker inte det har varit nåt problem, vi gör läxorna redan på fredag eftermiddag och har ju då ändå en läxfri helg :nicka:

Rätt attityd! :thx:
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav företagarmamman » 17 jan 2013, 21:26

På ettan och tvåan hade lillebror bara sällan läxor över helgen, nu på trean är det beroende på period. I de perioder de har finska en gång i veckan har han ofta läxa till måndag. Matematik brukar de också ha läxa i till varje lektion. Men inte gör han läxorna på helgen för det, förutom om de råkar ha läxa i matte från fredag till måndag. Han gör normalt läxorna klara den dag han får dem, så är de avklarade. Sällan tar läxläsningen mera än 5 - 10 minuter, så det stör inte helgverksamheten i övrigt.

Storasyster fick visst sina första läxor på femman överhuvudtaget när de började göra längre projekt och mera prov. Men det är i ämnen som historia där man "forskar" och så provläsning, som tar lite längre nu på sexan.
företagarmamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cecilia » 17 jan 2013, 21:44

Mina barn har aldrig haft läxor över helgen då de gått i ettan och tvåan, utan först från trean.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav nbp » 18 jan 2013, 12:08

Nej, på 1&2 har de inte läxor över helgen. De har ett läxhäfte som de själva skriver upp läxorna i. Egentligen ser jag inget större problem med att de hade läxor över helgen. Vi har ofta vardagskvällar som är mera upptagna än veckosluten. Men nu får de ju väldigt sällan läxor till följande dag, så de går att göra i förväg. Och sonen gör det spontant ibland också. Det är bra att äpplet fallit ganska långt från trädet i det här fallet.

Min personliga åsikt är att Wilma suger, men kanske vi bara använder den fel?
Pytte, pytte litet!
Användarvisningsbild
nbp
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Ia » 18 jan 2013, 12:24

nbp skrev:Min personliga åsikt är att Wilma suger, men kanske vi bara använder den fel?

Wilma sku må bra av lite förbättringar, ja....

På 1:an o. 2:an hade vi inga veckoslutsläxor. Nnu på 3:an blir det läxor över veckoslutet, eftersom dom har finska på måndag o. tisdag så blir det bara så. Andra ämnen med läxor över veckoslutet har det ännu inte kommit.
Storebror 10/2003, mellansyster 9/2005, lillasyster 10/2008
Ia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav acasia » 19 jan 2013, 21:52

Jag har en på femman och en på tvåan och ingendera har ännu haft läxor över helgen.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Återgå till Skolbarn