Hur ungt barn med på Duvemåla?

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

Hur ungt barn med på Duvemåla?

Oläst inläggav Maria43 » 25 jan 2013, 17:55

Tänker gå med familjen och se på Christina från Duvemåla nu i vår. De äldre barnen är tonåringar, men undrar om ynstingen skulle kunna följa med. Hon är bara 6 år, men väldigt lillgammal och "skolmogen" och har varit på några 3 timmars teaterföreställningar med framgång, med det har varit sommarteater, ute. Hur unga barn har ni haft med på Duvemåla? Vad tyckte de?
Maria43

Re: Hur ungt barn med på Duvemåla?

Oläst inläggav Mixo » 01 feb 2013, 19:48

Ja-a, det där är nog individuellt, men jag ska nu ge min åsikt. Har själv sett den 3 ggr eftersom vår 7-åring är med i den, som ett (eller han spelar två barn) av Kristinas och Karl-Oskars barn. Han var 6 år då den började spelas för snart ett år sedan. Vi skall gå och se på den med honom nu i mars, men jag skulle nog inte gå med honom om han inte var med i pjäsen. Men eftersom han är med, så tycker jag han skall få se den som helhet, han är ju inte med i alla scener och han har aldrig sett den i sin helhet ännu. Tycker det den behandlar inte är riktat till barn. Sen så kommer man ju inte ifrån att själva pjäsen kanske är det bästa jag någonsin sett på en teaterscen. Knappast förstår ett barn allt av det som händer, men vet ej heller varför man därför sku ta med ett barn på den. I sig skulle jag vilja att vår 5-åring sku få se sin bror på scenen, musiken har vi lyssnat mycket på och den tycker också barnen om, men just p.g.a innehållet så får vi nu bara leva med det att lillebror inte kommer att se den.

På en av föreställningarna jag såg var nog några barn med, kanske de var ca 6-7-år gamla, och klarar man av att sitta på en stol i ca 2 timmar innan det blir paus, så inte tror jag ett barn direkt tar skada av händelserna, men som sagt så kan nog en hel del gå förbi. Den handlar ju om bl.a. svält, död, missfall, missväxt och drömmen om något bättre, musiken är fantastisk, likaså skådespelarna, musikerna, dansarna, ja alla inblandade gör ett superjobb, sen kan det ju hända att det att en hel del sjungs också gör att ett barn inte hänger med, men som sagt är det ju individuellt. I en scen föder kristina också ett barn bakom deras resväskor /-kistor, så här tror jag det är ganska avgörande om man talat öppet med sitt barn, och man efteråt vill tala, om hur barn blir till och hur de föds och ev. att det ibland går så att ett barn föds dött:(. Skulle jag gå på den med ett barn i 6-7-års åldern, sku jag nog försöka förbereda barnet på det den behandlar, man kan ju inte under föreställningen förklara nåt... dessutom vill man nog inte själv bli "störd" av något under föreställningen utan bara ta till sig allt.

Så att, utan att känna ditt barn och hur ni behandlar / hur mycket ni talat om sådant som pjäsen behandlar är det ganska omöjligt att säga varken bu eller bä. Men en lättviktare är den inte, varken till längd eller innehåll.
Mixo

Oläst inläggav Maria43 » 05 feb 2013, 11:13

Tusen tack för ditt svar! Måste fundera på hur vi gör.
Maria43

Oläst inläggav Tinde » 10 feb 2013, 21:07

Jag håller med Mixo.
Jag såg den utan våra barn (6, 8 och 10år). Pjäsen är mycket sorglig (jag storgrät mycket, så också det kunde ha känts skrämmande för ens barn att förstå) och skrämmande. Men musikalen är samtidigt det vackraste, mäktigaste och bästa jag sett på teater. Skulle gärna se om den.
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Skolbarn