Filtreringstjänster till mobiltelefoner

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

Filtreringstjänster till mobiltelefoner

Oläst inläggav Katerina » 31 jan 2013, 16:10

Hur har ni löst det med filtreringstjänster till nätanvändandet på barnens smarttelefoner? Jag har hört att t.ex. DNA har något som kallas för mobiiliturva, är det någon som har erfarenheter av denna? Vi har själva TeleFinlands anslutningar, men de erbjuder inte motsvarande tjänster. Kan man också begränsa hurdana appar barnen laddar ned med mobiiliturva? Finns det andra operatörer som erbjuder motsvarande tjänster? Det är främst sexrelaterat material som jag vill begränsa.
Användarvisningsbild
Katerina
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Filtreringstjänster till mobiltelefoner

Oläst inläggav Katerina » 26 jun 2013, 21:51

Är lite förvånad över att ämnet inte verkar vara aktuellt då så många barn surfar på mobiler. Har själv satt mig in i
olika alternativ. Löste problemet genom
att ladda ner appen F secure mobile security. Verkar fungera rätt bra, har nu 30 dagars gratis testperiod, efter det kostar tjänsten dryga euron i månaden.
Användarvisningsbild
Katerina
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lysmasken » 27 jun 2013, 15:23

Ok. Det har inte varit något problem hos oss, bara lite i början. Sen lagade jag "esto" på youtube och google så man inte kan söka med vissa sökord. Det var väl nyhetens behag då. Kollar emellanåt hans telefon vad där finns för appar men det är nog bara spel o sånt.
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Katerina » 28 jun 2013, 20:22

Behovet av begränsning i telefonen kom först för äldre barnet i 11 års åldern men jag tycker det är bäst att blockera yngre barnets telefon färdigt...Det äldre barnet hade laddat ner en massa sexrelaterade gratisappar och raderat dem efter hand, det tog ganska länge innan jag märkte detta :(
Användarvisningsbild
Katerina
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lysmasken » 28 jun 2013, 21:10

Jo du har rätt, man ska helst vara ett par steg före. Det är skrämmande tycker jag med föräldrar som fattar noll om datorer och telefoner och inte ids sätta sig in i det. Dom har så rosenskära tankar om sina barn.. vet t ex en pojke som laddade upp allt möjligt på youtube (det har tyvärr min son också gjort sig skyldig till men jag gick in på hans konto och raderade allt och samtidigt ändrade jag inställningarna också så han inte kan ladda upp)
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav acasia » 28 jun 2013, 21:34

Vi har regler för barnens telefoner. De vet vad de får och inte får göra. På nätet får de endast gå då de är hemma, de har tillgång till vårt trådlösa nät. Vi kollar upp telefonerna med jämna mellanrum och än så länge har det fungerat smärtfritt men man vet ju inte hur det blir då de blir äldre. Äldsta är snart 12år o mellanbarnet snart 9 år.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Återgå till Skolbarn