Hur mycket speltid på datorn, 9-10-åringar?

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

Hur mycket speltid på datorn, 9-10-åringar?

Oläst inläggav Lysmasken » 03 mar 2013, 13:55

Hur mycket och hur ofta får era 9-10 åringar spela på datorn? Sonen vår spelar ganska mycket, varje dag och flera timmar (uppdelat på 2-3 sessioner) men har nu lite svårt att begränsa tycker jag när alla kompisar hänger där i samma spel (Minecraft) och det är ju socialt på samma gång, dom har så roligt.. Skulle vara intressant att höra lite hur andra tänker o funderar?
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Re: Hur mycket speltid på datorn, 9-10-åringar?

Oläst inläggav Cata » 05 mar 2013, 12:29

Vi har egentligen inga begränsningar för hur mycket tid barnen får tillbringa vid tv:n eller datorn. Intresset för olika aktiviteter går i perioder och eftersom jag själv tillbringar rätt mycket tid vid dator och tv tycker jag det skulle vara orättvist mot barnen att inte låta dem spela när de vill. 8-åriga sonen kan spela tv-spel eller datorspel upp till 5 timmar om dagen. Snart 10-åriga dottern brukar ofta se på en längre stund när lillebror spelar och ibland spelar hon själv tv-spel. Dessutom tillbringar hon ½-1 timme per dag vid datorn, fast det kan nog gå flera dagar utan att hon spelar också. Båda läser också böcker och tidningar varje dag. Nu på vintern finns det ju inte så mycket annat att göra än att läsa och spela. Nog tycker jag ju att det kan bli lite väl mycket dator- och tv-spelande emellanåt men jag tröstar mig med att de på sommaren inte spelar så mycket när de är ute i stället.
dotter 05/2003, son 11/2004 och son 06/2007
Cata
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lysmasken » 05 mar 2013, 18:16

^Har du funderat på om spelandet påverkar intresset att göra andra saker, påverkar det sömnen? Jag menar det inte som kritik, utan det är något jag själv funderar över eftersom vi har sådana problem också. Problemen kan bero på så mycket annat också, det vet jag.
Sommartid är han just inte alls vid datorn utan tillbringar så gott som hela dagarna ute och med kompisar. Förra sommaren blev det förstås en del spelande då det regnade så mycket men som du säger.. finns inte så mycket annat att göra heller och han är inte den som gillar att pyssla. Böcker läser han nog ibland.
Låt alla blommor blomma!

Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Cata » 05 mar 2013, 19:39

Lysmasken skrev:^Har du funderat på om spelandet påverkar intresset att göra andra saker, påverkar det sömnen?

Bra fråga, jag har funderat på samma sak. Jag har satt kl. 21 som gräns för hur länge barnen får spela på kvällen, efter det får de läsa i sängen.Ibland läser 8-åringen till över 23 på kvällen och säger att han har svårt att somna, men han har alltid varit kvällsmänniska. Vad gäller andra intressen så har han aldrig tyckt om att leka utan han har alltid "bara" tyckt om spel av olika former: pussel, brädspel, kortspel, datorspel etc. Jag försöker uppmuntra honom till lite mer fysiska aktiviteter men så fort han kommer in efter att t.ex. ha varit ute och skidat så sätter han sig framför tv:n igen. Man borde väl själv föregå med gott exempel och inte hela tiden sitta framför en dator- eller tv-skärm, men det är inte så lätt att låta bli för mig heller...
dotter 05/2003, son 11/2004 och son 06/2007
Cata
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lysmasken » 05 mar 2013, 20:43

^Jo, vi båda vuxna är bra på att föregå med "gott exempel" :wink: Familjen Dator tänker jag ibland då alla sitter framför varsin dator och dottern framför tv:n..
Låt alla blommor blomma!

Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Barbamama » 16 mar 2013, 19:53

Mina barn får bara spela på helgerna - vill de spela i två timmar ska de också vara ute i två timmar. Ibland får de spela lite extra på helgen utan att behöva "kvitta" det mot utetid. Vid datorn sitter de mycket sällan. Barbazoo gör läxor och läser böcker när han är ensam hemma efter skolan. Ibland är han ute och leker med någon kompis.

På vardagarna skulle de knappt hinna spela även om de fått: efter skola/dagis är de ofta ute en stund och sen är det fotboll/innebandy/scouter/bandy i en salig blandning... Ibland yogar de dessutom med sin mamma :wink:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Barbamama
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Johns mamma » 21 mar 2013, 14:37

Ja, det här är ju ett intressant ämne! :)
Vi har provat med lite olika begränsningar för vår son som fyller 10år i år. Först behövdes inga begränsningar, sedan blev det max. en timme/dag, sedan har vi också provat att han inte spelar ti-to för då brukar han ha mycket läxor.
Vi brukar hålla fast vid att läxorna ska va gjorda, mellanmålet uppätet och helst utevistelse också, innan han spelar. Nu kör vi väl med 1-2timmars spel per dag.
Jag kan tycka att det är mycket, men jämför man med hans kompisar så är det lite... :roll:
Vår son spelar mest Playstation spel, lite Nintendo och surfar bara ibland på nätet.

Jag tycker att spelandet kan påverka sömnen. Sonen skall inte spela efter kl 20, helst kan han sluta ännu tidigare. Sen beror det ju på vad man spelar också.
Son född -03, ängladotter -08, son -09 och dotter -11.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Teskedsgumman » 21 mar 2013, 22:20

Vår 10-åring får spela/sitta vid datorn 1-2 h per dag, men det blir inte varje dag. På helgerna kan han ibland få sitta lite längre. Han är också inne på Minecraft nu, men tittar gärna på legofilmer på youtube också. Sen går han i sitt rum och gör egna legofilmer eller bygger i lego det han gjort på Minecraft, så något gott för det med sig i alla fall... :wink: Vi har också som regel att läxorna ska vara gjorda först, och att han inte får sitta vid datorn till senare än ca kl.20-20.30. För då är det pyjamas och kvällsmål och så är han i säng senast 21.30 på vardagarna.

12-åriga dottern spelar inte alls på datorn, men surfar lite ibland, lyssnar på musik och sånt. Oftast ungefär samma tid skulle jag säga, 1-2 h, men långt ifrån varje dag.

De har inga egna mobiltelefoner heller, så det blir inget spelande på såna.

Vi har inte märkt att barnens sömn skulle påverkas av den mängd datortid som de får nu. Men jag själv är extremt känslig och kan inte sova på flera timmar efter att jag släckt datorn på kvällarna, så jag förstår nog lätt att det kan påverka barns sömn också om de får mycket datortid.
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Vill du ha allsidig info om vacciner? http://vaccin.me/
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lysmasken » 21 mar 2013, 23:02

^Vilket bra tips, om att bygga Lego som i Minecraft, det ska jag föreslå, det är ju kreativt :tummenupp: Vi har också så att man måste komma bort från dator/telefon minst en timme förrän man ska i säng, helst före, men på veckoslut har vi tillåtit en timme. En dag i veckan slutar han ren kl 12 och då har jag tillåtit lite mer spel så han får tiden att gå ifall det inte är någon vuxen hemma då han kommer hem. Läxorna ska göras när man kommer hem från skolan, det har vi också som regel och den har han följt ganska bra. Ibland lämnar han något om det är svårt och han behöver vuxens hjälp. I säng går han 10 h före han ska vakna. På veckoslut får han vara uppe lite längre och sova ut på morgonen. Oftast vaknar han nog ändå 8.30 tiden.
Han spelar inte på telefonen just, mest tittar han på Minecraft-filmer på youtube, alltså där man får tips om saker o ting vad man kan göra i spelet. Men brukar ha så att man inte får gå från datorn och fortsätta på telefonen.. utan något annat istället. Fastän tv också är "ruta" så tycker jag det ger mer än att sitta vid datorn. Mera utevistelse tycker jag man borde få in även så här vintertid, fastän de är ju ute i skolan förstås och så går han till och från skolan nästan varje dag.
Låt alla blommor blomma!

Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Teskedsgumman » 09 apr 2013, 21:05

Har ni trådlöst internet Lysmasken? Vi har valt att inte ha det, och ändå påverkas jag så mycket att jag härom kvällen låg vaken (med en hjärna som gick på högvarv och stresskänsla i kroppen) till över 02.00 efter att jag stängt av datorn före 23.30... sov sedan riktigt oroligt de få timmar sömn jag fick innan minstingen tog morgon en 6-tiden... Vet inte om jag ska skylla på åldern eller vad, men jag verkar bara bli känsligare och känsligare.

Mobilstrålning påverkar sömnen: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... tm_content

"– Allmänheten måste informeras nu. Allt fler barn och unga har sömnproblem och psykisk ohälsa, men i stället för att informera om den möjliga kopplingen till strålningen och se om minskad exponering reducerar symtomen, ges de allt mer sömnmedel samt antidepressiva och lugnande medel."

Och då stänger jag av mobilen till natten och har inga modem eller andra strålningskällor i sovrummet.
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Vill du ha allsidig info om vacciner? http://vaccin.me/
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Återgå till Skolbarn