avslutningens program

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

avslutningens program

Oläst inläggav anonym » 01 jun 2013, 16:23

Klassen hade avslutning idag och betygen delades ut. I samband med detta läste läraren upp komplimanger barnen skrivit om och till varandra. Många kommentarer var väldigt fina och roliga, åtminstone ur en vuxens perspektiv. Det jag reagerade på var att det lästes upp många kommentarer gällande barnens utseende. Även om kommentarerna var positiva och skrivna av barnen tycker jag inte att graden av söthet, fina ögon, fint hår och dylika komplimanger hör hemma på en skolavslutning. Vissa kommentarer var av det roligare slaget och där är jag inte helt säker på att mottagarna med tanke på blickarna förstod humorn i innehållet. Tanken bakom det hela var ju gott men det hela lämnade en lite konstig eftersmak. Är det vanligt att man läser upp dylika listor på skolavslutningarna runt om i svenskfinland?

"fundersam förälder"
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: avslutningens program

Oläst inläggav acasia » 01 jun 2013, 20:19

Har inte varit med om det du säger. Här hos oss läste barnen dikter om sommaren i ett av barnens klasser. Men annars var det nog bara superlativer om hela klassen, hur duktigt de jobbat, hur bra de tar hänsyn till varandra och sånt.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Re: avslutningens program

Oläst inläggav Sunflower » 02 jun 2013, 17:54

Alla barn i dotterns klass fick ett litet häfte och på en sida stod det kommentarer som de andra barnen hade skrivit om barnet. Vet ju inte vad det stod i de andra barnens häften, men kommentarerna om min dotter handlade i alla fall inte om utseendet. Dessa lästes alltså inte upp högt i klassen.
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Återgå till Skolbarn