barn som stjäl

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

barn som stjäl

Oläst inläggav anonym » 10 jul 2013, 21:49

Vi råkade ut för en tråkig händelse. Ett av våra barn blev bestulen av sin kompis och dennes bror när de var hemma hos oss för att leka. Summan var på strax under 200 euro. Pengarna och plånboken har vi fått tillbaka. Brodern har åkt fast för stöld tidigare och barnen erkände att det här är mer ett vanligt förekommande fenomen än något som skett slumpmässigt, de berättade även att de tagit pengar från oss tidigare men då har det rört sig om betydligt mindre summor och de pengarna krävde vi inte tillbaka. Barnens mamma känner till vad som hänt men reagerade inte nämnvärt. Vi har nu som regel att dessa barn inte är välkomna hos oss längre. Barnen får nog leka tillsammans men det får ske utomhus då vi tyvärr inte kan lita på dem fullt ut. Sen detta skedde har vi inte sett barnen och jag har en känsla av att de eventuellt fått som straff hemifrån att de inte får gå ut och leka. För vår del är ju saken mer eller mindre avklarad men jag undrar om det trots allt är något man borde reagera starkare på och eventuellt berätta åt någon utomstående? Hur skulle ni göra? Barnen är i lågstadieåldern.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: barn som stjäl

Oläst inläggav IdaLotta » 11 jul 2013, 00:54

Min första tanke är att varför stjäl dessa barn? E de ett rop på hjälp eller e de en groende kleptomani...???

Vet du något om deras hemförhålkande?
Om vi alla ändå bor i mumindalen, så vill jag vara häxan!

Ettan 04/05, Tvåan 01/07 och Trean 09/13
På hugget - bloggen
Användarvisningsbild
IdaLotta
Rautanainen
Rautanainen

Återgå till Skolbarn