Har alla treor bh och smink?

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

Har alla treor bh och smink?

Oläst inläggav Familjeliv » 26 aug 2013, 13:25

Hej! Vi på Radio Vegas Familjeliv har följt med debatten i Sverige om hur småflickor allt tidigare vill ha bh och smink i skolan. Barnklädskedjorna har bh:n för sjuåringar som uppenbarligen går åt. Nu skulle vi vilja veta hur det är hos er - vill nioåringarna ha bh? Hur gör du som förälder om barnet vill ha för att alla andra har? Får din flicka sminka sig? Hur allvarligt tycker du det är om flickor vill klä sig mer vuxet i lågstadieåldern?

Skriv gärna och berätta om dina tankar kring detta!

Du kan också skriva till familjeliv.vega@yle.fi

Tack på förhand!
Familjeliv

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Har alla treor bh och smink?

Oläst inläggav Lysmasken » 27 aug 2013, 15:24

Jag har också hört om debatten i Sverige och det fick mig verkligen att höja på ögonbryna. Men det tycks nog vara lite liknande här. Min 6-åring kom en dag o sa att hon vill ha BH :swoon: Då har hon hört om 9-10-åriga flickor som har.. Nej, jag tycker inte det är ok! I somras skulle vi köpa bikini (på Lindex) åt min dotter och hittade en bra modell, som inte har bh-aktig överdel utan top-liknande bred. Men skulle hon ha varit en storlek större hade modellen varit bh! Samtidigt var där en mamma med kanske 9-årig flicka på samma ärenden, hörde bara att mamman sade nej, att de går till en annan butik.

Smink gillar vår dotter också, hon får sminka sig här hemma ibland med "leksaks-smink", men hon får absolut inte gå sminkad till förskolan (hon har frågat om hon får!). Jag tror hon var 3 år då hon första gången försökte sminka sig här hemma med mitt smink :D
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav acasia » 27 aug 2013, 20:11

Jag har en tredje klassist just nu och hon skulle väldigt gärna vilja ha en topp som hon kallar det. Samma som bh. jag har sagt nej. Minns att det var likadant då Storasyster gick i trean. Då svarade jag att hon får en bh sedan då hon har något att fylla den med, då hon på riktigt behöver en bh. Det svaret var hon nöjd med och det svaret har Mellansyster också fått. Nöjd är hon inte,

Smink använder tredjeklassaren i lek. Sminket hon använder är sänt jag köpt men som inte passat mej, eller sedan sånt jag köpt billigt för att ha till påskhäxmålning eller maskerad. Aldrig att hon skulle få gå till skolan tex med smink på sej.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Humlan » 27 aug 2013, 21:06

Jag har använt samma svar åt mina flickor. För nu har t.o.m. 3-åringen frågat varför hon inte får bh... Smink använder jag inte själv så det har inte blivit testat här. Funderade just om jag borde köpa hem lite bara för att barnen sku få måla sig lite.
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Cata » 28 aug 2013, 14:28

Min tioåriga dotter är inte intresserad av smink eller av att använda bh. Det sistnämnda har vi egentligen inte diskuterat, men hon vill åtminstone inte använda bikini utan föredrar helbaddräkt. När jag har frågat om hennes skolkompisar använder smink så har det framkommit att en del av flickorna i trean och fyran brukar använda åtminstone mascara och annan ögonsmink. Än så länge tycker dottern att de som sminkar sig ser löjliga ut. Nagellack vill hon dock sätta till festligare tillfällen.
dotter 05/2003, son 11/2004 och son 06/2007
Cata
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Teskedsgumman » 29 aug 2013, 18:57

acasia skrev: Då svarade jag att hon får en bh sedan då hon har något att fylla den med, då hon på riktigt behöver en bh.

Det samma svarade jag när dottern ville ha en bh första gången (då hon sett en kompis ha en), tror hon var bara 4-5 år då... :roll: Efter det var det inget mer snack om saken tills förra året då hon gick i femman och faktiskt började få lite former. Då köpte vi några mjuka topar, och samma använder hon nu när hon går i sexan och verkligen har utvecklats massor.

Smink får hon använda bara när hon ska på disco eller annat festligt. Då blir det bara lite av min mascara och lite läppglans och så är hon nöjd. Tyvärr har jag nog sett att en del av hennes vänner är riktigt svarta runt ögonen även under skoltid redan, samt att vissa ibland ser mer ut som de ska på disco än till skolan. Men jag försöker hålla tillbaka så länge det bara går, och lära dottern att man inte behöver följa strömmen och göra som de andra. Hon har inte heller fått färga håret, vilket har varit väldigt pop i hennes klass redan länge. Man tänker ju att vad ska de göra när de kommer till högstadiet då sen? Tatuera sig? :swoon:
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Vill du ha allsidig info om vacciner? http://vaccin.me/
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sunflower » 02 sep 2013, 13:06

Vår tredjeklassist har inte bh och har heller aldrig frågat efter en. Inte heller har hon pratat om att hennes klasskamrater skulle använda bh. Smink har det inte heller varit tal om ännu och jag har aldrig sett att någon av hennes kompisar skulle använda smink. OM hon skulle börja säga att hon vill ha en bh skulle jag nog ge henne samma svar som flera andra här har svarat; att det får hon sedan då hon har något att fylla ut den med. Smink till skolan tycker jag är onödigt och skulle hon vilja sminka sig t.ex. då hon ska på kalas så skulle hon nog få nöja sig med läppglans.
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Familjeliv » 16 sep 2013, 16:36

Tack till alla som har kommenterat här - det var intressant att läsa om era tankar! Här kan ni som missade programmet lyssna:

http://arenan.yle.fi/radio/2024318
Familjeliv

Återgå till Skolbarn