Hur motivera 9-åring att läsa?

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

Hur motivera 9-åring att läsa?

Oläst inläggav Meredith » 02 nov 2013, 17:23

Vi skulle behöva tips och ideér på hur vi kunde motivera vår snart 9-åriga son att läsa mera. Han lärde sej bra läsa då han började skolan för ett drygt år sedan och kom bra i gång, men han har aldrig tyckt om att läsa och redan nu märks det att hans läsning inte går framåt. Läseläxan kan han läsa genom en gång, men jag vet inte hur jag ska få honom att läsa den flera gånger fast det helt tydligt skulle behövas. Jag har försökt låna olika slags böcker från biblioteket och han lyssnar gärna men vill helst inte läsa själv.

Har någon några bra tips eller ideér?

Meredith
Meredith
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Hur motivera 9-åring att läsa?

Oläst inläggav Tinde » 04 nov 2013, 10:14

Vi har haft det likadant. Har du gett honom tillräckligt lätta böcker? Finns många yngre barn som läser tjocka kapitelbäcker redan, men strunta i det. Jag hämtade hem de mest lättlästa böckerna (t.ex. "Polisen kommer" av Helena Bross som är extra lätt, har litet med text och dessutom versaler). Den fastnade han för och läste om och om igen och tyckte det var så roligt då han plötsligt kunde läsa så bra. Vi hittade också några lättlästa deckarböcker / mysterieböcker (t.ex. "Katt försvunnen" av Helena Bross - hör till serien om Dina och Kevin) och då blev det roligt. Plötsligt övergick han till Lasse och Maja - böckerna.
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Oläst inläggav företagarmamman » 08 nov 2013, 13:03

Trots att många lärare talar om "inga pocketböcker", så är tidningar och Kalle Anka pocketar ibland en bra början. Vår 10-åring läste länge endast sådant, men dem läste han på både finska och svenska (är tvåspråkig). Vi har fortfarande "huset fullt" av dessa serietidningar och böcker eftersom han ännu också läser i dem alltid när han har en chans. Men det tog en tid innan han ville börja med böcker, kände det väl som om han "måste förstå" allt och inte bara läsa för läsandets skull. Numera läser han tjocka böcker utan problem bara han får ha sina serietidningar att ta till emellanåt.

Har ni dagstidning? Hos oss har barnen så småningom börjat läsa den också, först serierna och sedan "bakifrån framåt", 10-åringen har visserligen än så länge stannat på sportsidorna, men bättre det än inget.
företagarmamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Pluppen77 » 09 dec 2013, 13:56

Jag mutade i tiderna min 8-åring. Hon fick typ en euro per lättläst bok och när hon hade läst 10 böcker fick hon gå och köpa något. Då lärde hon sig läsa ordentligt och efter det har det inte behövts några mutor, utan nu när det inte är jobbigt att läsa så gillar hon det.
Pluppen77

Oläst inläggav Azzi » 20 dec 2013, 16:56

Hej!
Du är ingalunda ensam om det här dilemmar. I mitt arbete (är bibliotekarie) möter jag varje dag föräldrar som kommer och ber om hjälp, tips, för att få barnen att läsa. Det är just det som är utmaningen för många föräldrar. Det gäller att hitta precis rätt bok för rätt barn och den vägen väcka läslust som får barnet att frivilligt läsa mer. På bibban har vi boklistor (förslag) på passliga böcker för barn i olika åldrar så det gäller att fråga och be om hjälp. Personligen tycker jag att det är fint om det finns något som barnet tycker om att läsa, det må vara serietidningar, bilderböcker eller mer avancerad litteratur - det är roligt om det finns något som barnet frivilligt läser så att läsningen inte blir ett tvång. Det är ibland jättesvårt att locka till läsning men man kan som förälder också föregå med gott exempel och själv läsa böcker och så kan man ha sina högläsningsstunder med barnet och via de stunderna väcka nyfikenheten och intresset av att njuta av berättelser. Populära lättlästa böcker är LasseMajas detektivbyrå böckerna som jag tror att de flesta barn tycker om. Det finns en massa bra lättlästa böcker, vissa mer pojkfokuserade andra mer flickinriktade. Fråga personalen på era bibliotek, de hjälper gärna, de är insatta i det nya som utkommit och kan säkert ge bra tips på sånt som barn i allmänhet tycker om att läsa i olika åldrar. Lycka till!
Azzi
Silvermedlem

Oläst inläggav Lovisa » 04 jan 2014, 16:03

Min 8-åriga kille har precis börjat läsa mycket på eget initiativ. Han gillar Jeff Kinneys bokserie Dagbok för alla mina fans. De är tokroliga och har också små serieteckningar. Kalle Ankas pocket går också hem. Han har, till skillnad från storasyster som alltid slukat böcker, alltid varit väldigt selektiv med vad han gillar, så det gäller att hitta det rätta!
Flicka juni 2002
Pojke oktober 2005
Bf 10/2014
Användarvisningsbild
Lovisa
Guldmedlem

Återgå till Skolbarn