7-årskalas, behöver tips

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

7-årskalas, behöver tips

Oläst inläggav Duff » 11 jan 2014, 09:22

Hej medföräldrar!
Min lilla bebis fyller sju år :ledsen: :heart:
Han älskar djur och nästan varje vecka är det något nytt djur som är populärt och som han hela tiden leker att han är.
Han ville bjuda samtliga klasskamrater på sitt kalas och vi tyckte det skulle vara roligt med en maskerad. Vi bad barnen klä ut sig till sitt favoritdjur.

Nu skulle jag efterlysa tips på bra lekar för 7-åringar. Allra helst så att det passade in i djurtemat. Jag kommer inte på något, jag menar djurcharader är ju bra men det kanske blir råddigt om alla barnen färdigt är utklädda till ett djur och sedan skall föreställa ett annat?

Gärna något kreativt som barnen kan göra själv...?
Alla tips som kan förgylla ett kalas och göra det minnesvärt mottages med tacksamhet.

Duff
Son i januari 2007
Dotter i augusti 2009
Lillpojke i augusti 2013
Duff
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: 7-årskalas, behöver tips

Oläst inläggav ugglemor » 11 jan 2014, 12:25

-lägga svans på något djur (du ritar upp en stor bild på sonens favorit djur å så ska man med ögonbindel på ögonen lägga fast svansen/fjädern m.m det går att anpassa till favoritdjuret.)

- sen kan man helt enkelt ha färgläggningsbilder på olika djur som barne som vill får färglägga.

Ofta så behövs de int så mycke program. Barnen leker nog gärna själva, du kan ju styra lekarna mot tex. Djungeltema eller ökentema. Beroende på din sons favorit djur. Fixa ett rum till djungel genom att bygga en koja å hänga lianer från taket, kanske ha djungel musik på.

Mete brukar också uppakattas av barnen, priset kan ju vara olika smådjur i plast istället för godis.

Hoppa ni får ett lyckat kalas!
från Borgå bor nu i Raseborg.
Första barnet 6/14
ugglemor

Re: 7-årskalas, behöver tips

Oläst inläggav Tinde » 29 jan 2014, 14:45

Afrikansk djurlek
Alla sätter sig på golvet. Lekledaren har i förväg (lättast för en själv) skrivit upp en massa djur i världen. Då lekledaren säger djuret, ska barnen stiga upp och flaxa med armarna ifall djuret kan flyga eller lägga sig på golvet och "simma" ifall djuret är ett vattendjur. Ifall djuret inte kan någotdera, sitter man kvar.

En annan lek är att på varje barns rygg skriva ett djur och sedan ska barnen gå runt och ställa ja / nej-frågor och lista ut vad de andra är för ett djur.

Ifall man har mycket utrymme, så kan man namnge varje hörn i rummet med ett djur och sedan ska barnen springa till det djur (hörn) som lekledaren ropar.
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Skolbarn