Har några frågor och funderingar..
Hur gör ni andra som har barn som är hos den andra föräldern varannan vecka? Skickar ni med en väska med alla kläder barnet kan behöva under helgen? Eller har den andra föräldern vad som behövs hemma hos sej och betalar för sånt? Hur mycket betalar er fd i underhåll, eller betalar han/hon alls nåt?
Jag vet varken ut eller in vad jag ska göra och vad jag kan kräva av pappan. Är nu över 4 år sen vi separerade, har 2 gemensamma barn.
Första året hade vi barnen varannan vecka, något som verkligen inte alls fungerade. Det för att pappan inte gick med på något annat än det för att slippa ge mig några pengar. Jag fick barnbidraget (utan ensamförsörjartillägg) och då ansåg han att jag skulle stå för alla kläder, dagisavgifter och försäkringar. Jodå, HELA dagisavgiften skulle jag betala fast han hade barnen varannan vecka! Vad annat kunde jag göra, räkningarna kom i mitt namn, gav jag nån räkning åt honom blev den obetald och jag fick kravbrev.
Sen då det gått 1,5 år, och han träffade sin nuvarande sambo gick han helt plötsligt med på att bara ha dem varannan helg. Då blev det äntligen lite lättare, efter att ha haft ett rent helvete ekonomiskt för nu började jag få ensamförsörjartillägg och underhållsstöd. Men fortfarande behövde han ju inte betala en cent i underhållsbidrag (är privatföretagare och fifflar med bokföringen + en del svartinkomst)
Nu har jag slutat skicka med kläder då barnen far dit och sagt att han får så lov att skaffa vad de behöver när de är där. Och nu vet jag att flera av er tänker att jag är dum som inte tänker skicka med kläder längre. Men då kan jag berätta att jag tröttnat på att köpa kläder som barnen hinner ha några gånger, sen lämnar de hos pappan och kommer tillbaks då de är för små eller söndriga. Kläderna "bara försvinner"! Jag har varken lust eller råd att köpa en massa kläder som jag sen inte ser röken av förrän de är oanvändbara. Sen har jag också flera gånger sett att pappans sambos barn har mina barns kläder på sej som JAG har köpt!
sen de helger barnen egentligen ska vara där har de många gånger andra planer så att de inte kan ha dem. Då får de tllbringa helgen hos farföräldrarna eller pappans bekanta. Vilket jag får veta efteråt, annars kunde de lika gärna få vara hemma de helgerna. Men jag har förstått att pappans sambo helst inte vill att barnen ska vara där. Det är bara hennes barn som gäller.
Barnen har flera gånger sagt saker som"Hos pappa får vi inte hämta posten, det är bara xx´s barn som får göra det, och "hos pappa får vi inte titta i skåpen, det är bara xx´s barn som får det, för vi bor inte där. Och liknande saker.
Och nej, pengar har de int dåligt med, då skulle de inte ha råd att köpa nya bilar, åka till södern (hennes barn är givetvis med, men pappans och mina inte ens tillfrågade) fyrhjulingar skotrar och minicrossar har de så klart också råd att köpa.... och nej det är inte hans sambo som e rik och har råd med såna saker, hon är vårdledig med deras barn (hon har två sen tidigare och ett tillsammans med mina barns pappa)
Jo jag är bitter, är det inte fel att han har pengar och har råd med en massa saker. Men har inte pengar att betala underhåll med, bara för att han av pricip inte ska ge några pengar åt mej. Fattar han inte att det är för barnens skull underhållet ska betalas. Börjar vara så trött på att behöva vända och vrida på varje cent för att få ekonomin att gå ihop.
Blev väl långt och råddigt detta nu, men behövde bara få skriva av mej. Tar gärna emot råd om hur ni gör och skulle ha gjort i min situation.
Skulle egentligen skriva i ensamstående kategorin, men kunde inte som anonym...

Dela denna sida!
Styrkekram! (Och dela med dej av den till barnen, lite så där i smyg utan att de fattar varför!)
) Tur att jag har sambons inkomster att nagga i kanten när egen kassa är tom.
) så de fick bli reservstövlar hos pappa. Pyjamasar har de hittills haft med hemifrån som jag köpt,de fått till present eller ärvt. Sonen kommer och går där lite hur han har lust så han har alla sina saker hemma här och tar bara med lite om han blir längre. Vi bor ändå såpass nära varandra.
(hon tog t.ex flaggstång, veden jag kluvit etc etc etc mer eller mindre skrattretande saker)