Skilsmässa - vad ska man tänka på?

För andra familjekonstellationer än den klassiska kärnfamiljen.

Moderatorer: IdaLotta, Peetra

Skilsmässa - vad ska man tänka på?

Oläst inläggav anonym » 10 aug 2011, 21:31

Den jag är gift med meddelade för 3 dygn sedan att han vill skilja sig. Han sa att han har funderat länge på det och kommit fram till att det bästa för vår (läs:hans) del är att vi skiljer oss. Jag älskar honom (fortfarande) och vill inte skiljas. Jag har nu de senaste dygnen gråtit hinkvis, men vad hjälper det?

Han har nu meddelat att senast på måndagen lämnar han in ansökan.
Jag skulle borda ta mig i kragen och tänka efter, söka på internet vad jag ska tänka på vid skilsmässa, så att jag inte står som en idiot och misstar allt. Så då kom jag på att jag ska fråga här på mp efter råd och tips.

Så nu undrar jag vad ska jag tänka på? Vad ska jag hålla hårt på och vad ska jag inte ge efter med och vad ska jag ge efter med? Vart ska jag ta kontakt (för hjälp i närheten av Vasa)? Eller har varje kommun skilt? Annat bra att veta? Hur ofta delas barnen i en skilsmässa? Så jag inte efteråt står med bara 3 barn och äger bara lösegendomen som finns i lägenheten och en skrotiger bil.

Bakgrundsfakta: Vi har varit gifta i lite på 14år, 4 barn varav 3 går i skolan. Vi håller på och inreder vår sommarstuga till fastboende med tanke på att vi skulle ha flyttat dit då den är färdig, nu menar mannen att han flyttar dit och tar vår lillunge med sig och jag och de övriga barnen som går i skolan får bli kvar med mig i vår hyreslägenhet. Vi har inget äktenskapsförord.

TS olycklig
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Skilsmässa - vad ska man tänka på?

Oläst inläggav enMamma » 12 aug 2011, 20:41

Oj vännen. Vill börja med att ge dig en stor kram och säga att jag vet vad du går igenom. Det är ett helvete att skiljas. Vare sig man är den som initierar skilsmässan, eller den som "blir lämnad". Jag är så trött nu så jag orkar inte skriva så mycket, fast jag skulle kunna författa en roman om ämnet. Men det största och bästa tips jag kan ge dig är att kontakta socialen och familjerådgivningen. Det ska man göra i sin egen kommun. Familjerådgivning drivs vanligtvis av både kommunen och sen av församlingen. Kolla på nätet för att få kontaktuppgifter. I vilket fall som helst så kan de hjälpa dig vidare med helt praktiska saker och med den mentala biten. Har ni inget äktenskapsförord ska allting delas på hälften så att säga. Om sommarstugan är er egendom och din ex-man ska flytta dit måste han lösa ut dig. Dvs. en förmedlare värderar stugan och han betalar hälften av det till dig. Övrig egendom brukar man komma överrens skilt. Alltså möbler etc. Försök orka, det blir ljusare fastän det inte känns så just nu. :kram: Jo, det skulle jag ännu skriva att socialen och barnatillsyningsmannen där hjälper er med vårdnadsfrågor och underhåll.
trebarnsmor
enMamma
Guldmedlem

Oläst inläggav Wella » 13 aug 2011, 11:09

Ta kontakt med rättshjälpsbyrån. Där får du all den hjälp du behöver.
Söner 1995 och 2007
Wella
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav anonym » 24 okt 2011, 22:18

enMamma skrev: Jag är så trött nu så jag orkar inte skriva så mycket, fast jag skulle kunna författa en roman om ämnet. Men det största och bästa tips jag kan ge dig är att kontakta socialen och familjerådgivningen.
Jo, det skulle jag ännu skriva att socialen och barnatillsyningsmannen där hjälper er med vårdnadsfrågor och underhåll.

Sku du kunna skriva nå mera? Tips, vad jag behöver tänka på?

Skall snart till socialen/barntillsyningsmannen. Och först då göra ett vårdnadsavtal. Vad frågar de? Vad? Vad? Vad? Massor med frågetecken snurrar i mitt huvud men jag vet ej ens frågorna då jag inte ens vet vad de vill veta. Vad behöver jag tänka på? Nån som minns då ni själva varit och gjort vårdnadsavtal som kan ge mig tips? Har de liksom ett standardavtal som de utgår ifrån eller ska man själv måst säga vad man tycker? Vi går ej dit samtidigt och då enligt fadern så kommer han att säga att han vill ha dem alla ledigheter (varje veckoslut och varje lov) att jag får ha barnen skoldagarna som väl är 180 dgr + några dagar till då han ej har passligt+min födelsedag och han ska ha dem resten. Och det vill jag förståss inte.
Om jag har förstått rätt så har man liksom "en chans", menar med det att när avtalet är skrivet så kan man inte ändra det sådär bara om man kommer på något nån dag senare att det sku jag också vilja ha med. Utan det som står i avtalet så är det som gäller framöver. Så därav sku det vara bra att veta nu på förhand det jag behöver veta/tänka på före avtalet görs.

Snabba svar tar jag tacksamt emot så jag hinner fundera nån dag före jag går dit.

TS
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav chester » 26 okt 2011, 19:10

Jättetråkigt det du går igenom. Nu måste du nog stå på dig gällande vårdnaden.

Många av mina bekanta här i södra Finland har delat vårdnaden så att
barnen är hos pappan varannat veckoslut. Det är ju klart att du också ska få ha barnen något veckoslut!

Vissa har vecka-vecka boende, typ en vecka hos mamma och sen en vecka hos pappa. Men det verkar vara kaotiskt och jag känner nog ingen där det fungerar
smidigt... Jag tror också att barnen mer uppskattar att ha ett riktigt hem och sen besöka den andra föräldern. Jag har för mig att många pappor föredrar vecka-vecka helt enkelt för att slippa betala underhåll - mindre för att de verkligen vill tillbringa tid med sina barn. Vissa har med det systemet också haft gräl om vem som står för vad, typ vem betalar vinterkläder, -kängor etc :ledsen:

Vad jag annat skulle rekommendera är någon form av stödgrupp för dig, där lär du känna mänskor som är i samma situation som du och kan ge vidare råd.
Styrkekramar här i oktobermörkret! :kram:
chester

Oläst inläggav Svede » 27 okt 2011, 06:54

För många år sedan då det var på gång att vi skulle ha gjort ett umgängesvtal så var det tal om att dela upp alla lov, tex hade jag sonen på sportlov så skulle pappan ha honom över påsken och sen följande år skulle vi byta... Hade jag julaftonskvällen detta är så skulle pappan få ha honom nästa år. Inget som ändå skulle ha fungerat för oss, men kanske hos er...
Då vi äntligen fick till ett avtal så skulle han vara hos pappan vart tredje veckoslut, fre-sön. Sen hände det nångång att jag ville byta, pratade då om det läääänge på förhand och ibland gick han med på det, ibland inte. Men vi planerade ju våra resor och allt så det inte skulle infalla på hans pappa-helg!
Svede
Guldmedlem

Återgå till Ensamstående, bonus- och skilda föräldrar