Hur delar ni kostnader?

För andra familjekonstellationer än den klassiska kärnfamiljen.

Moderatorer: IdaLotta, Peetra

Hur delar ni kostnader?

Oläst inläggav Ensamma mamman » 22 dec 2011, 10:19

Min ex man och jag har flera barn tillsammans och vi har dom vecka-vecka. Barnen är skrivna på mig så jag får barnbidragen.
Han blev kvar i vårt gemensamma hus så månadskostnaderna är ganska höga, han förtjänar dock betydligt mera än jag gör.

Till saken hör att han anser att jag skall ensam stå för allt som barnen behöver, kläder, skor, sportgrejer mm. Deras försäkringar och telefonräkningar kommer självfallet till mig. Trots det så funderar han om faktist HELA barnbidraget kan gå åt alla månader.
Sen när jag ser frånskilda bekanta som får stora underhåll så blir jag och undra HUR man egentligen skall dela på såna här kostnader? Hur gör ni andra?

Detta håller på och tar min ekonomi på knä, i synnerhet nu då det blir vinter och alla behöver nya utekläder och stövlar. Eftersom det var jag som flyttade bort så blev också största delen av barnens kläder hon honom så jag har också varit tvungen att köpa nya kläder åt dem.

Vilka utgifter skall delas och HUR skall man komma överens om man inte kan komma överens?
Ensamma mamman

Re: Hur delar ni kostnader?

Oläst inläggav EmMia » 22 dec 2011, 11:23

Vår överrenskommelse var följande; jag jobbade och han studerade; ingen elatusapu då den räknas till mina inkomster så..

Han betalade bensinkostnader för sin bil då han bodde längre bort, dagisavgiften samt 50% av barnets försäkringar och självrisk, dyrare utekläder/skor, hobbyn, födispresent/kalasutgifter osv.
Jag betalade mat, innekläder/vardagskläder, 50% av barnets försäkringar, dyrare utekläder/skor, hobbyn osv. Och allt annat som jag ville köpa, men som barnet bra hade klarat sig utan.

Jag fick barnbidrag (vilket jag satt in i sin helhet på barnets konto) och ensamförsörjartillägg. Barnet var hos sin pappa vartannat v-slut; 2veckor på julen, 1vecka på hösten samt 1vecka på våren. Sommaren varierade.
I början packade jag med en väska med kläder men senare så hade hon lite kläder även hos pappa.

Om det uppstod andra kostnader så delade vi på dem 50-50.

-mia
Emmi 21.4.2006 <3 Elina 7.6.2010 <3 Alexander 24.6.2013
Änglason 9.6.2012 <3
Användarvisningsbild
EmMia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Svede » 22 dec 2011, 14:00

Jag flyttade o tog sonen med. Vi hade då gemensam vårdnad. Jag fick bb + ensamförsörjartillägg. Senare fick vi igång underhållet på 150 e/mån. Han var hos sin pappa vart tredje veckoslut, fre-sö, han hämtade sonen på fre o jag på sön. Dvs vi delade på resorna. MEst för att vi hade skrivet så i umgängesavtalet som gjordes upp på soc. Men jag har nog hela tiden varit tvungen att betala ALLT... Har nångång försökt få delat tex kostnad för nya glasögon, dyr försäkring od, men icke... Exet fortfarande sur o led mig trots att vi varit separerade sen -07... Vägrar svara i telefon då jag ringer, vägrade skriva under papper som gällde sonen od... Svarade inte från soc då de ringde ang umgängesavtal... Det är nu 2 år sen vi haft nåt avtal och ca 1 år sen jag fick ensam vårdnad. Så nu känns det inte lika bittert att betala ALLT själv! Men tidigare då vi hade delad vårdnad, var det surt att måsta stå för alla kostnader själv! Underhållet får jag nu från FPA för att han slutade att betala, nu vet jag iaf att grunddelen på 136 e kommer så den ska, restrerande kommer OM han har betalat in nåt...

Jobbit om man inte kan komma överens, det är ju ändå barnen det gäller!!! O tidigare då man bodde under samma tak var det minsann ingen klagande då det skulle köpas nya skor, kläder, skidor od. Då betalade han och så var det med det... Hoppas det orndar upp sig för dig med! :kram:
Svede
Guldmedlem

Oläst inläggav Ensamma mamman » 22 dec 2011, 14:36

Ingen av oss betalar underhåll så därför tycker jag att det vore vettigt att dela på större kostnader som vinterkläder och sånt, men han anser att jag får MASSOR med pengar då jag får barnbidraget.
Suck, inte räckte ju barnbidraget till barnens alla grejer och kläder då vi va rgifta heller :ledsen:
Ensamma mamman

Oläst inläggav Svede » 22 dec 2011, 16:15

En bakant till mig som har vecka-vecka, bara ett barn, betalar inte heller nåt underhåll. Där har barnet skilda kläder hos mamman o pappan, då hamnar ju båda att köpa ungefär lika mycket. Och barnet behöver inte då heller gå med sin stora klädväska mellan boendena... Inte vet jag om det är en bra ide´ heller, men...
Svede
Guldmedlem

Oläst inläggav EmMia » 22 dec 2011, 19:33

Svede skrev:En bakant till mig som har vecka-vecka, bara ett barn, betalar inte heller nåt underhåll. Där har barnet skilda kläder hos mamman o pappan, då hamnar ju båda att köpa ungefär lika mycket. Och barnet behöver inte då heller gå med sin stora klädväska mellan boendena... Inte vet jag om det är en bra ide´ heller, men...

Så de har dubbla vår/höst/vinterkläder? Det må bli dyrt..

-mia
Emmi 21.4.2006 <3 Elina 7.6.2010 <3 Alexander 24.6.2013
Änglason 9.6.2012 <3
Användarvisningsbild
EmMia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav anonym » 31 dec 2011, 11:19

Jag har en kompis med två barn som bor vecka-vecka, där är ena barnet skrivet hos mamman och andra hos pappan, på så sätt får de varsitt barnbidrag och det blir naturligt att dela kostnaden på alla dyrare inköp, typ vinterkläder, skidor, cyklar till barnen, för att förenkla det hela och inte behöva fundera på vad den ena köpte senast och vems tur det nu är att köpa ngt har de ansvar för det barn som var skrivet hos dem angående dessa större inköp. Vardagskläder, leksaker etc köper båda till båda barnen så det finns inte båda hemmen. Kanske en idé för er också om era barn faktiskt bor strikt vecka-vecka och barnbidraget nu har blivit en "orättvishetsgrej"om de inte är ojämt antal förstås...
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav eowyn » 06 jan 2012, 21:20

Min mamma har ett förskolebarn (min halvbror) som bor vecka-vecka. Mamma får barnbidraget och betalar därför dagisavgiften (före förskolan började så var dagisavgiften 260€ och barnbidraget räckte ju till ungefär hälften av den :lol: ) . Annors delar de så där ganska 50/50, de har inte behövt någon strikt kontrakt eftersom de kommer överens med varann så bra. Har TS diskuterat saken med kommunens barnatillsyningsman? De flesta är berättigade till underhåll även om barnen bor vecka/vecka om närföräldern tjänar betydligt mindre än den andra.
eowyn

Återgå till Ensamstående, bonus- och skilda föräldrar