Ekonomi i en nyfamilj

För andra familjekonstellationer än den klassiska kärnfamiljen.

Moderatorer: Peetra, IdaLotta

Ekonomi i en nyfamilj

Oläst inläggav anonym » 24 feb 2012, 13:48

Hur delar ni ekonomin i en nyfamilj med dina barn och mina barn? Vi har nyligen flyttat ihop och hans barn är vartannat veckoslut medan mina är varannan vecka. Har tjänar mera än mig och betalar ett rätt stort underhåll för sina barn. Han betalar en summa varje månad åt mig för boendet men i övrigt har vi våra ekonomier helt skillt. Dessutom kan jag inte be om pengar då mina är slut före lönen utan jag knegar med VISA :oops:. Meningen är väl att man skall kunna ha gemensam ekonomi om man vill ha ett gemensamt liv? Fast det är ju inte alltid så lätt då barnen inte är gemensamma.
Blir ju lite problematiskt då jag ändå gärna skulle vilja göra saker som en familj, men det är ju inte ekonomiskt möjligt att t.ex resa om jag ensam skall stå för barnens och mina utgifter. :osaker:
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Re: Ekonomi i en nyfamilj

Oläst inläggav Humlan » 24 feb 2012, 21:26

Jag hade en dotter sen tidigare då jag träffade nuvarande sambon. I och med att vi flyttade ihop blev också ekonomin gemensam. Jag försökte i början hålla skild ekonomi då jag tyckte att han inte sku betala för min dotter men märkte sen att han ser dottern som också sitt barn och därmed inte har något emot att betala för henne. Vi har dottern boende helt och hållet med oss och vi har ingen som helst kontakt med hennes bio-pappa. Kan vara att det påverkar vår situation.
Tala med din sambo och försök reda ut den ekonomiska biten, i längden blir det nog jobbigt att ha problem med den. Om ni vill ha skild ekonomi och betala bara för egna barn måste ni ju räkna ut nåt fiffigt system.
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Wella » 25 feb 2012, 12:42

Vi har ett gemensamt barn och så har jag ett barn från förut som bor hos oss hela tiden. Vi har ett gemensamt "matkonto" därifrån vi betalar maten och annat som är gemensamt för familjen. Mitt äldsta barns hobbyn, kläder + alla övriga utgifter (utom mat o hygien) så betalar jag själv. Dessutom betalar jag en liten extra summa för hans boende. Det här med boendet är nytt, för det är en sak som ofta kom upp då vi grälade så då valde vi att göra så här istället. Utgifter som är gemensamma (t.ex. försäkringar, nya möbler som ska skaffas) delar vi jämnt. Egna hobbyn, egna kläder och egna mediciner osv betalar vi från egna pengar.

Kanske låter invecklat, men det här funkar för oss.
Söner 1995 och 2007
Wella
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Pipi » 25 feb 2012, 19:54

Får underhåll för de barn jag inte har med min sambo (vi har dessutom ett gemensamt) men vi har nog gemensam ekonomi. Han betalar för mina barn också om det behövs. Vi är en familj och då känns det bäst så här att vi tar där det finns och sätts där det behövs.
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Ensamstående, bonus- och skilda föräldrar