Nyfamilj-gemensamt barn?

För andra familjekonstellationer än den klassiska kärnfamiljen.

Moderatorer: Peetra, IdaLotta

Nyfamilj-gemensamt barn?

Oläst inläggav Ensamma mamman » 24 feb 2012, 14:05

Är lite nyfiken på hur ni andra i nyfamiljer har resonerat kring att skaffa ett gemensamt barn och hur har det gått?
Hur har syskon, släkt, ex förhållit sig till saken? I vårt fall är det nog inte aktuellt just nu, men jag vet att min sambo vill det och jag är inte helt främmande för tanken :blink: .
Ensamma mamman

Re: Nyfamilj-gemensamt barn?

Oläst inläggav Humlan » 24 feb 2012, 21:35

Då vi träffades hade jag en dotter sen tidigare. Vi diskuterade framtiden helt i början av vårt förhållande och vi ville båda ha två-tre barn till. Första gemensamma barnet kom inte helt planerat men välkommet ändå. Äldre dottern blev eld och lågor båda gångerna hon fick höra att det är syskon på kommande. Hon var 7 första gången och 8 andra gången hon blev storsyrra. Hon har tagit det bra. Både mina och sambons föräldrar blev jätteglada över att vi sku få fler barn.

Vi ser nog våra tre barn som våra 3, inte som min ena + våra två.

Mitt ex och jag har ingen kontakt så vad han sku tycka och tänka vet jag inte. Och inte bryr jag mig heller. Han lämnade oss och meddelade att han inte vill höra av oss eftersom han hade hittat en ny familj... Kan ju nu i efterhand bara vara tacksam och glad över det så att jag och tösen också fick möjlighet att leva vårt liv på ett värdigt sätt och dessutom få världens bästa man/pappa i våra liv.
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Re: Nyfamilj-gemensamt barn?

Oläst inläggav Pipi » 25 feb 2012, 19:59

När jag och min nuvarande sambo träffades var han fullt medveten om att han fick inte bara mej utan även mina fem barn också. (Två av dem var redan utflugna då) När vi sedan fick minstingen gemensamt var det väldigt positivt för alla. De stora syskonen räknar henne som lika mycket syskon som de andra. Ingen skillnad på halvsyskon här inte! De yngre barnen brukar säga att de har det lyxigt som har både pappa OCH min sambo. Dessutom har de en extra fammo och en lånefaster med! Hos oss har det gått väldigt bra. Men jag tror det beror mycket på att vi är så trygga med varandra allihop.
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Återgå till Ensamstående, bonus- och skilda föräldrar