Nej, jag har inte bekantat mig med blanketterna för beräkningen och jag har varit endast en gång till barnatillsyningskvinnan (btk). Kommer inte att gå dit heller flera gånger och vid behov så tar jag åter kontakt med juristen som jag tidigare har anlitat. Att underhållet blev så högt först beror på mamman som uppgav en del tvivelaktiga uppgifter om utgifterna som btk trodde på. Nå, jag vägrade skriva på avtalen och mamman förde ärendet till sin jurist. Svaret därifrån blev att jag skulle betala ännu mera (jurister är skickliga).
Då skaffade jag i min tur rättshjälp och underhållet justerades till en skälig nivå för jag måste ju själv ha råd att leva. Har ett mindre banklån som självklart måste betalas tillbaka men det enda socialen tar hänsyn till är i princip boendeutgifter (hyra, el och vatten).
Ja, självklart ska man betala för barnen och det gör jag - x gånger minimibeloppet plus några hundra till kan det bli för jag har barnen relativt mycket och betydligt mera än vad umgängesavtalet stipulerar. Jobbar varannan vecka och har således fjorton lediga dagar varje månad, barnen är hos mig sju till elva dagar/nätter, varierar en del pga. deras fritidsintressen.
Samarbetet mellan mamman och mig är inte det bästa och helst skulle jag se att barnen är hos mig mycket mera, dom mår bättre hos mig (ingen stress och skrik som hos mamman).
Kontakt med socialen undviker jag eftersom dom stöder mamman fullt ut (mamman arbetar även hon inom det sociala... ). Det borde ju vara opartiskt men det bryr jag mig inte om längre. Jag vet att jag klarar mig utan dom.

Ditt ex har ju en hög lön och rent spontant så tycker jag att han borde betala minst trehundra euro per barn och månad.