Hur stort underhåll?

För andra familjekonstellationer än den klassiska kärnfamiljen.

Moderatorer: Peetra, IdaLotta

Hur stort underhåll?

Oläst inläggav anonym » 28 mar 2012, 11:43

Det finns listor för beräkningsgrunder av underhåll (hittade bla här på forumet). Problemet är bara att jag inte förstår dem ordentligt. Kan någon säga ungefär hur mycket man enligt dessa kan få i underhåll om egen lön är ca 1300 (efter skatt) och mannens lön är ca 3500-3800 (efter skatt). Egna boendeutgifter som lån och el/vatten/sopavhämtning/tv-licens/försäkringar och lite annat kommer att uppgå till 1000-1200€/månad, barnens hobbyn ligger på runt 300€/år. Vet ännu inte vilka boendeutgifter mannen kommer att ha. Börjar kännas lite desperat. Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Hur stort underhåll?

Oläst inläggav enMamma » 28 mar 2012, 21:59

Boka tid till barnatillsyningsmannen! Där får ni hjälp med uträkningarna! Har för mig att det finns nån rekommendation om 10-15% av nettolönen per barn? Alltså av underhållsbetalarens lön.
trebarnsmor
enMamma
Guldmedlem

Oläst inläggav anonym » 24 apr 2012, 13:48

Kommer inte i detta skede att kontakta någon barnatillsyningsman eller kvinna, dom är inte att räkna med i denna kommun. Nyutbildade utan erfarenhet och med en man med narsistiska drag kommer dessa unga tjejer att bli omkullpratade genast. Advokat är det som gäller. Men är det faktiskt ingen som på basen av mina uppgifter kan säga på ett ungefär vad underhållet kommer att vara? Jag förstår mig inte på blanketterna som ska fyllas i tyvärr.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Wella » 26 apr 2012, 10:57

Det finns en viss summa som ett barn i en viss ålder behöver/förbrukar, eller vad det där rätta ordet nu är. Den ska delas mellan föräldrarna enligt deras inkomster och utgifter. Så det går inte att svara på din fråga utan att veta t.ex. hur gamla barn det är frågan om.

Men, om du redan nu vet att du måste anställa en advokat, så kan du ju fråga den personen. Han/hon vet nog, eftersom de har användning av kalkylen i fråga. Kontakta alltså en rättshjälpsbyrå.
Söner 1995 och 2007
Wella
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav skipper » 02 maj 2012, 10:44

Barnatillsyningsmannen (kvinnan) i mitt fall var väldigt kritisk till mig (hade aldrig träffat henne tidigare). Fick ett intryck av att hon mer eller mindre hatar karlar och hennes uträkningar på vad jag skulle betala var helt oskäliga. Så, jag kontaktade rättshjälpbyrån och fick väldigt bra och professionell hjälp därifrån och nu är allt ok. Är också tacksam för vänner och bekanta som sa att jag absolut inte skulle skriva på det ursprungliga underhållsavtalet. Betalade totalt ungefär 200e till rättshjälpbyrån (en privat jurist hade tagit 200e i timmen).

Länk till självriskberäknaren -> https://asiointi.oikeus.fi/web/asiointi/koelaskelma

I min hemförsäkring ingår det rättsskydd men fick nog hastigt veta att försäkringsbolaget inte skyddar mig i såna här tvister... :nepp:
Det var bättre förr!
Användarvisningsbild
skipper

Oläst inläggav anonym » 03 maj 2012, 10:07

Tack för länken Skipper, enligt den skulle jag faktiskt få rättshjälp med mina inkomster. Vad tror du själv om möjlighet till underhåll då lönen är så där pass hög och boendeutgifterna, lån+el+vatten+lite andra boendeutgifter är runt 600 €/månad. Avgifterna för hobbyna är ca 300 €/år. Har du bekantat dig med blanketterna som uträkningen görs på? Jag är ju inte ute efter att skinna någon men med denna löneskillnad skulle jag ju gärna bo kvar, men ser dåligt ut för tillfället. Dessutom har jag ingen ork kvar för bråk, för denna man vinner alltid och då menar jag alltid. Han pratar omkull vem som helst och alla älskar honom efter att ha träffat honom, så det kommer oberoende att vara jag som är skurken och skulle inte blir förvånad om det slutar med att det är jag som betalar underhåll. :cry:
Vad var det som barnatillsyningskvinnan räknade på och vad använde hon sig av för system kontra rättshjälpsbyrån om det blev så stor skillnad i ditt fall? Ska inte anvisningen om hur underhållsbidrag följas av alla kommuner och rättshjälpsbyråer?
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav skipper » 04 maj 2012, 08:52

Nej, jag har inte bekantat mig med blanketterna för beräkningen och jag har varit endast en gång till barnatillsyningskvinnan (btk). Kommer inte att gå dit heller flera gånger och vid behov så tar jag åter kontakt med juristen som jag tidigare har anlitat. Att underhållet blev så högt först beror på mamman som uppgav en del tvivelaktiga uppgifter om utgifterna som btk trodde på. Nå, jag vägrade skriva på avtalen och mamman förde ärendet till sin jurist. Svaret därifrån blev att jag skulle betala ännu mera (jurister är skickliga). :P

Då skaffade jag i min tur rättshjälp och underhållet justerades till en skälig nivå för jag måste ju själv ha råd att leva. Har ett mindre banklån som självklart måste betalas tillbaka men det enda socialen tar hänsyn till är i princip boendeutgifter (hyra, el och vatten).

Ja, självklart ska man betala för barnen och det gör jag - x gånger minimibeloppet plus några hundra till kan det bli för jag har barnen relativt mycket och betydligt mera än vad umgängesavtalet stipulerar. Jobbar varannan vecka och har således fjorton lediga dagar varje månad, barnen är hos mig sju till elva dagar/nätter, varierar en del pga. deras fritidsintressen.

Samarbetet mellan mamman och mig är inte det bästa och helst skulle jag se att barnen är hos mig mycket mera, dom mår bättre hos mig (ingen stress och skrik som hos mamman).

Kontakt med socialen undviker jag eftersom dom stöder mamman fullt ut (mamman arbetar även hon inom det sociala... ). Det borde ju vara opartiskt men det bryr jag mig inte om längre. Jag vet att jag klarar mig utan dom. :bla:

Ditt ex har ju en hög lön och rent spontant så tycker jag att han borde betala minst trehundra euro per barn och månad.
Det var bättre förr!
Användarvisningsbild
skipper

Oläst inläggav anonym » 21 maj 2012, 11:49

Tack igen skipper för dom kloka orden. Du verkar ju vara en bra pappa med hjärta på rätta stället :clap:
Här igen har jag fått höra att det inget ansvar för barnen kommer att tas, vilket jag antar att betyder att jag kommer att dra ett ganska tungt lass framöver. Kommer inte riktigt nån vart nu heller pga alla bråk om pengar och annat och krafterna slut för att ta tag i detta hårdare. Men jag ska försöka samla ihop mig så småningom och kontakta en jurist. Pga hans narsistiska drag kommer jag alltid till korta och undrar om någon i längden skulle tro på vilket h_e jag faktiskt levt i i många år, alltför många år.
Tycker det är så synd om ena parten frånsäger sig ansvaret för barnen som man tillsammans skaffat. Är det för att göra den andra illa eller? Dom flesta verkar ju ändå nuförtiden vilja ha ett vårdnadsskap som fungerar och verkar vilja bo nära varandra för att kunna sköta umgänget på ett vettigt sätt. Skulle ju vara roligt om den andra parten skulle VILJA vara en del av vardagen och hjälpa till med träningar och hobbyn osv.
Skulle underhållet ligga runt 300-400/månad skulle jag kanske klara av vardagen utan att behöva flytta.

Undrar ännu om det finns någon som har bekantat sig med ansvisningen gällande uträkning av underhållet och hur man ska tolka den?
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Svede » 30 maj 2012, 07:15

Här brydde sig pappan inte riktit heller sen jag o barnet flyttade. Det var jag som kämpade m att få igång umgängesavtal o innehållet där. Varje gång det skulle utvärderas o göras nytt så var det jag som kämpade att få pappan att komma igång på nytt. Men till sist gav jag upp, vill han inte träffa sitt eget barn så måste han ju låta bli. Det är hans ansvar. Mådde mkt dåligt varje gång det skulle göras nåt, han svarade inte trots upprepade försök från mig o socialen. Jag gick till rättshj.byrån o fick ensamvårdnad om barnet. Han sade inget emot, lämnade inte in nåt papper om nåt. VIlket ju bevisar hur lite han brydde sig... Nu mår vi mkt bättre alla, då det inte varje månad är tjafs om ett eller annat. Barnet o pappan träffas några gånger i året, då alltid då sonen besöker sin farmor. Ringer gör han ca 1 gång/månad. Pratar någon minut bara... Underhållet strulade han med, men till sist gick jag via FPA o nu får jag grunddelen därifrån o om han betalat in sin del dit så för jag även den överstigande delen. Så nu vet jag att pengar alltid kommer in, varje månad.

Kämpa på, det är tungt o jobbigt, men du har rätt till pengar! Konstit att en förälder kan strunta i sina barn bara för att man separerar, förut var det ingen som ifrågasatte att barnet skulle ha en ny vinterhalare, men nu mittiallt...

Mitt råd är även att kontakta FPA om underhåll och en rättshj.byrå!!! Lycka till! Kämpa på!
Svede
Guldmedlem

Återgå till Ensamstående, bonus- och skilda föräldrar