Veckovis eller ett flexibelt system?

För andra familjekonstellationer än den klassiska kärnfamiljen.

Moderatorer: IdaLotta, Peetra

Veckovis eller ett flexibelt system?

Oläst inläggav anonym » 13 maj 2012, 22:03

Jag och barnets far kommer att separera och nu funderar vi på hur det är bäst att ordna med barnets boende.

Är en tvååring för liten för vecka/vecka? För vi vill båda vara med barnet så mycket som möjligt. Men sedan funderade vi på en flexiblare lösning var vi utgår från våra tidtabeller, hur långa dagar man har, eventuella kvällsprogram, men är det dåligt för ett barn, blir det för mycket bollande fram och tillbaka? Men det känns inte som om vecka/vecka är en bra lösning ifall den ena har långa dagar just under sin vecka (vi har inte speciellt flexibla arbetstider). Vi kommer att försöka ordna så att vi bor relativt nära varandra och jag tror att vi kommer att kunna samarbeta i frågor som berör vårt barn. Om någon har tankar eller idéer eller kan berätta om sina erfarenheter skulle jag vara väldigt tacksam.

Hur är det sådära allmänt vid en separation, måste vi kontakta typ socialen, eller kan vi bara själv komma överens om hur vi löser boende och ekonomi?
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Re: Veckovis eller ett flexibelt system?

Oläst inläggav Tossan » 22 maj 2012, 09:16

Jag tycker vecka-vecka låter ganska tungt för en två-åring. Kanske ni till en början kunde köra ett system med tex 4 dagar-4 dagar? Jag vill minnas att vecka-vecka rekommenderas först från 3-årsåldern, då barnet lärt sig uppfatta tiden lite konkretare.
Att vara helt "flexibel" förhåller jag mig lite tvivlande till, fast jag förstår fördelarna med det. Men i allmänhet mår barn bättre av fasta rutiner, och jag tror det underlättar för er vuxna också att i förväg ha bestämt vem som har hand om barnet vilka dagar. Och så tycker jag nog att ni ska gå till socialen och få allt fastställt till pappers - det kan tyckas onödigt just nu, men man vet aldrig vad framtiden för med sig (nya partners, nya jobb, flyttar etc), och man undviker SÅ många gräl och diskussioner om spelreglerna är klara från början. Man kan alltid ändra pappren senare om man så vill, men det är lättare om man ha nånting att utgå från som båda förbundit sig vid. Lycka till!
Bild

Bild

Bild

Blogg: http://snigelnharald.blogspot.com/ - lämna gärna ett litet spår efter er om ni besöker den!
Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Re: Veckovis eller ett flexibelt system?

Oläst inläggav Wella » 22 maj 2012, 09:55

Ni behöver inte gå till socialen och göra någo papper. Om ni kommer överens om allt, och ni litar på varandra så blir det nog inget problem. Och om det uppstår problem, så kan ni ju gå och göra upp avtal sen.

Min äldsta var två år gammal då min man och jag skiljde oss och vi hade vecka/vecka. Det gick hur bra som helst. Tills pappan började jobba skifte, då måsta vi sluta med det.

Men det här är ju så beroende på barnet. Min yngsta son sen igen sku aldrig ha klarat av vecka/vecka i den åldern. Knappast ännu heller. Det pratas mycket om, att vecka/vecka systemet är det bästa, men sen igen så berättar barnen då de kändes som om de inte hörde hemma nånstans. De hade inte ett eget hem....

Det aldra bästa för barnet är att barnet får bo kvar hemma och föräldrarna är de som växlar vecka/vecka med att bo hos barnet. Men det här kräver massor av föräldrarna, man ska kunna lita på varandra 100 % eftersom man har två gemensamma lägenheter. Oftast slutar det här funka då nån dera hittar en ny partner. Jag vet sådana som har gjort så här och barnena har varit nöjda med det.
Söner 1995 och 2007
Wella
Supermedlem
Supermedlem

Återgå till Ensamstående, bonus- och skilda föräldrar