Hur fungerar det när man separerar?

För andra familjekonstellationer än den klassiska kärnfamiljen.

Moderatorer: IdaLotta, Peetra

Hur fungerar det när man separerar?

Oläst inläggav anonym » 13 aug 2012, 13:40

Jag behöver lite råd..

Jag överväger starkt på att lämna min sambo, efter alla dessa år så har det på senare tid uppdagats att han haft en annan på sidan av mig de senaste två åren...

Hur fungerar allt praktiskt när man separerar? Vi har två barn som vi har delad vårdnad om, jag antar att det blir någonslags vecka/vecka system? Han jobbar på båten varannan vecka, får jag ha barnen skrivna hos mig då? Jag tänkte att jag inte missar någon viktig post.

Hur blir det med huset? Vi äger tillsammans ett hus, som båda "står på", lånen är i bådas namn också. Hur fungerar allting i praktiken när man separerar och äger hus gemensamt?

Nå andra tips och råd påvägen? Känns som att jag tar emot all info som jag kan få nu..

Många frågor/funderigar och jag skriver säkert råddigt, men hela mitt liv känns som kaos justnu.

Tacksam för eventuella svar.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Hur fungerar det när man separerar?

Oläst inläggav skipper » 14 aug 2012, 17:26

Några råd har jag inte direkt (du lär dig på vägen) men du är åtminstone i en väldigt stark position eftersom du är kvinna. Jag jobbar själv vecka/vecka och har nog fått höra från Socialen att jag flyr mitt ansvar (för barn/hem osv...) i och med att jag jobbar som jag gör och att det var jag som lämnade henne.
Det var bättre förr!
Användarvisningsbild
skipper

Oläst inläggav Wella » 15 aug 2012, 09:03

Ta kontakt med närmaste rättshjälpsbyrå, därifrån får du nog svar på alla dina frågor.

Är ni oense om något speciellt, eller vill du bara veta överlag hur det går till?
Söner 1995 och 2007
Wella
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav anonym » 15 aug 2012, 21:45

Skipper - Jo, jag vet att jag har "överläge", dock så är det inget jag vill eller kommer utnyttja. Mina barn har lika stor rätt till båda sina föräldrar.

Wella - Okej, så de vet hur allt fungerar praktiskt? Nej, vi har inte tagit steget att separera än, men vi har pratat om det. Så vi är egentligen inte oense, ännu. Helst av allt vill jag att vi ska ha en god relation även om vi separerar, om int annat så för barnens skull..

Huset lär vi måsta sälja, eftersom att ingen av oss kommer att ha råd att bo kvar själva. Alla saker få vi väl dela upp sinsemellan. Men jag vill ha lite, hur ska jag säga, "kött på benen" innan jag tar beslutet. Det hänger i luften och jag velar, men innerst inne vill jag bara härifrån. Allting är så komplicerat när barn, hus och sånt finns med i bilden..
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav anonym » 18 aug 2012, 08:57

Finansiellt lönar sig inte vecka-vecka för då behöver pappan inte betala något underhåll, jag rekommenderar ensamvårdnad och så att han får ha dem typ vartannat veckoslut.
Det lönar sig för dig att bo kvar i huset och låta karlsloken flytta ut till hyreslägenhet - tänk på att han faktiskt har haft en annan i hela två år.

Flyttt kostar både tid och pengar, fokusera på dina barn, att du har ork för dem. Ni hinnar ju flytta senare, gör alltså inga snabba beslut när du befinner dig i känslornas bergochdalbana...

Var inte för snäll gällande underhåll och gemensam vårdnad, det är något åtminstone jag ångrat i ett senare skede i och med att vecka-vecka inte fungerade överhuvudtaget.
Mina barns pappa lämpade t ex över barnen på sina föräldrar när han var på jobbresa etc, inte att rekommendera.

Kämpa på och väss klorna!
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav anonym » 20 aug 2012, 08:27

^ Min exman har hela tiden betalat underhåll trots att vi haft vecka-veckasystem.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav anonym » 20 aug 2012, 20:54

Anonym - Det du skriver tål att tänkas på. Helt vecka-vecka tror jag inte att han går med på, eftersom att han då aldrig kommer att få en "ledig" helg.
Att behålla huset själv kommer jag nog inte ha råd med, tror inte han heller kommer ha råd att köpa ut mig. Ser nästan fram emot att slippa dethär huset med alla minnen..

Tack för dina råd, jag kommer defenitivt inte göra något förhastat. Jag tänker inte "begära" en separation under kommande månader då jag studerar, har han utnyttjat mig emotionellt så tänker jag f*n utnyttja honom finansiellt.. :twisted: Omoraliskt? Ja! Men han är f*n inte värd mera.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Återgå till Ensamstående, bonus- och skilda föräldrar