Underhåll då pappan är arbetslös?

För andra familjekonstellationer än den klassiska kärnfamiljen.

Moderatorer: Peetra, IdaLotta

Underhåll då pappan är arbetslös?

Oläst inläggav anonym » 24 aug 2012, 09:38

Jag och pappan har separerat, och har ett gemensamt barn. Hur räknas underhållet när han är arbetslös? Jag har varit i kontakt med barnatillsyningsmannen, men jag tycker jag fick ett märkligt svar. Hon sa att vi kan skriva ett kontrakt där pappan betalar 0€ i månaden, eller en "symbolisk summa", och så får jag ansöka om statligt underhåll. Men om/när pappan får ett jobb, och sedan vägrar skriva på ett nytt kontrakt, vad händer då? Domstol? Usch, vad invecklat :) Så undrar jag också om man har rätt att be om en annan barnatillsyningsman, jag upplever att den jag har och göra med nu, inte ser på barnets bästa, utan bara vill ha alla papper undertecknade. T.ex så så har hon häft ur sig att det är PAPPANS rätt till umgänge med sitt barn, och PAPPAN har nu rättigheter både åt höger och vänster... Jag hoppas någon kan hjälpa :)
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Underhåll då pappan är arbetslös?

Oläst inläggav Svede » 15 sep 2012, 17:27

Numera är det väl FPA som sköter om alla underhåll, därifrån får man varje månad en minimisumma ca 130 e (minns ej riktit), även om pappan inte betalar in nåt eller inte har råd! Kolla med dom!
Svede
Guldmedlem

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Ensamstående, bonus- och skilda föräldrar