Underhåll och hur räknas det?

För andra familjekonstellationer än den klassiska kärnfamiljen.

Moderatorer: IdaLotta, Peetra

Underhåll och hur räknas det?

Oläst inläggav anonym » 04 nov 2013, 14:13

Skall till socialen under de närmaste dagarna för utredning om underhåll.
Fadern som bor på annan ort, så har varit till socialen där och gjort upp hur lite han har råd att betala, skickat det till "min" socialbyrå. Han har kört med sin "stil", dragit ut på att göra upp avtalet, meddelat att han vill betala de faktiska kostnader och inte betala en summa åt modern (mig) som jag använder till att köpa kläder åt mig själv. Tror han att barn sku vara gratis i sin levnad och uppväxt? Med de faktiska kostnader menar han vad han tycker är passligt inte vad det i verkligheten kostar...
Barnen bor hos mig, är till sin far ca 3 veckoslut/månad.
Han har varit en gång till socialen och de räknade ut en viss summa, men inget hände angående något avtal. I juni var han på nytt och meddelade att han sku få en unge i december och summan sänktes. Han ringde och meddelade det i juni och att jag borde ha tänkt på detta innan jag satte allt i rullning att eftersom jag jobbar så är det kanske jag som måst börja betala åt honom för att han har barnen på helgerna. Nu har det då draaaaagit ut på tiden så innan jag får nån summa så är väl ungen född. Men jag tycker att vi (jag och barnen) borde ha rätt till den högre summan fram tills ungen är född och sen därefter den lägre. För inte kan vi väl belastas för något som händer i framtiden. Och han eller socialen (vet ej vem?) har ju dragit ut på detta sen juni. Eller är det så att bara för jag skall till socialen i november så börjar utbetalningen från november eller från den månad som vi båda har skrivit under avtalet. Eller är det från det datum han var till socialen eller då tidigare?

Eftersom jag vill ha detta att gå undan och att vi börjar få nå pengar så undrar jag vet nån vad de frågar? och hur snabbt man får beslut? Behöver jag ha med något? I pappret stod det inget, bara att det "har inkommit en tjänstehjälpsbegäran rörande era barns underhåll." och datum, klockslag och var.

En sak som jag också undrar. Vem skall stå för kostnaderna vid transport till och från fadern?

Kom gärna med synpunkter eller andra saker jag kan tänka på innan jag far på mötet.

Lite rörigt, men skriver detta på jobbet och blir avbruten ganska ofta.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Re: Underhåll och hur räknas det?

Oläst inläggav anonym » 27 nov 2013, 15:35

http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/ ... apulaskuri

Här hittar du en rätt så exakt version av hur underhållet räknas ut. Viktigt är att du står på dig och att allt tas med i beaktande. På nätet finns mycket information bla den anvisningen om hur underhållet ska räknas ut som socialbyråerna använder. Där står också att resorna till och från umgänget sköter umgängesföräldern om och således också kostnaden för den, men alla på sitt sätt, det är ju rätt fritt att gå ifrån normerna och göra avtal på annat sätt om man så vill. Men jag skulle nog rådgöra att göra ett så klart avtal som möjligt. Tex vi har endast vartannat veckoslut i avtalet och några dagar på vintern samt några veckor på sommaren, allt annat bestäms "skilt". Kan vara bra att tänka på med tanke på storhelger. Vet inte från vilket datum det kan skrivas men borde ju vara möjligt att få det från då separationen skett...men där kan jag inget säga. Om jag förstod rätt är det bara vid vägande skäl som underhållet räknas om men propsar han på att det nya barnet ska tas i beaktande tror jag nog du får godkänna det, eller sen som du säger högre först och lägre sedan. Men mata in alla uppgifter i laskurin både innan och efter barnets ankomst så ser du summan. Berätta gärna hur det gått för dig.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Ensamstående, bonus- och skilda föräldrar