Vem betalar kompisars presenter?

För andra familjekonstellationer än den klassiska kärnfamiljen.

Moderatorer: Peetra, IdaLotta

Vem betalar kompisars presenter?

Oläst inläggav anonym » 26 feb 2014, 22:07

Mina barns pappa betalar 250€/barn/månad i underhåll. Pga det här ska han inte behöva köpa någonting till barnen annat än mat när dom är hos honom men han kräver också att jag ska köpa barnens kompisars presenter när nåt av barnen far på kalas under pappahelg. Det tycker inte jag, det är ju ändå en form av nöje som barnen far på så om jag ska betala presenter när dom är hos pappa så känns det lika logiskt som att jag skulle betala simhallsbesök och dylikt när dom är hos pappan.
Är det nån som har en uppfattning om vad som gäller?
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Vem betalar kompisars presenter?

Oläst inläggav sir.k » 01 mar 2014, 10:49

kan ju bara säga hur vi gör, visst retar det mig ibland då modern ringer en dag före barnen kommer att dom ska på kalas till helgen, men nog köper vi presenter beroende på var dom är,alltså är dom hos mig är det ofta jag som köper då!
funkar väl ganska bra tycker jag, och brukar ha en gräns på ca 20 euro när det gäller presenter..
kan inte uttala mig hur det är "på laglig väg" men har nog fått höra att då jag betalat underhåll så ska det inte behövas betalas annat, men tycker personligen det är lite dumt när det kommer till såna saker, visst ska barnen få åka på kalas oberoende vem som betalar..
kan ju tillägga mitt underhåll är 300 euro, +att jag nog betalar en del andra saker såsom kläder hos mig och t.ex kör dom land å rike runt (känns så ibland), när det gäller idrott och aktiviteter så försöker vi dela på det så gott det går.
nåja, det är ungefär hur vi gör, behöver inte vara rätt men funkar något så när
sir.k

Oläst inläggav anonym » 01 mar 2014, 14:31

Tack för ditt svar! Alla jag frågat upp med gör som ni gör och så hade vi ända tills underhållet blev fastställt i domstol, efter det har han inte gjort annat än j*vlats med precis allting, detta trots att jag utan att bråka gick med på en sänkning av underhållet på över 100€. Nu skickar han fula sms att jag är girig för att jag vill att han köper presenter till inkommande helg, han anser att han inte ska betala. Jag ska ringa soc på måndag och hoppas få ett svar på min fråga. På 2 månader nu är det frågan om 10 presenter, det svider rejält när man studerar. Min gräns för presenter går där vid max 12€, i den åldern barnen är funkar det ännu bra. Jag är glad att mina barn blir bjudna på kalas men visst är det en stor belastning rent ekonomiskt med presenter.

sir.k: Jag tycker inte att er fördelning verkar speciellt rättvis angående att du köper kläder som används hemma hos dej när du betalar underhåll. Jag har köpt några ombyten som lämnat hos pappan, det gjorde jag eftersom det inte funkade att ha klädväska med då smutsiga kläder trycktes ner tillsammans med rena (av hans sambo) så jag fick lov att tvätta allting i väskan varje gång dom kom hem.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav sir.k » 04 mar 2014, 06:48

nej du har rätt, rättvist är det knappast, och fått höra jag lägger ut mig ganska ordentligt för mina barn, men för mig funkar det ändå på nåt vis, vet jag borde ha mera råg i ryggen så att säga och stå på mig, men i nåt skede kom det till en punkt jag helt enkelt inte orka mera utan kör mitt eget race lite grann....
huvudsaken är att barnen har det bra! och vi har "skillda" klädskåp åt barnen, och försöker hålla det isär trots det ibland blir kläder lite hit och dit..

låter som om du har en envis ex, känner igen det ganska duktigt, men är att stå på sig lite grann på ett moget sätt, och ta reda på hur det ligger till....blev själv "hotad" med socialen för en tid sen, så ringde själv dit och pratade med dom och visa sig jag hade mera rätt än vad andra sidan trodde, så förklara vi kunde gärna gå till socialen igen men då passa det inte mera :hm: =)
är alltid knepigt med sånt där då det blir lätt till en maktkamp mellan vuxna, ett litet tips, spara smsn och lycka till
sir.k

Oläst inläggav IdaLotta » 13 mar 2014, 22:41

Vi har inget definitivt system med någonting med mitt ex, inga kontrakt om underhåll, umgänge eller dylikt. Mitt ex betalar åt mig när jag ber om pengar. Denna månad gav han 800€ sen kan det gå flera månader utan någonsomhelst penningtransaktion. Han för barnen på resor och vi köper kläder, skor etc åt dem båda två samt den som anmäler till hobbyn tar och grejar räkningen osv.

Med gåvor är vi likadana, jag brukar köpa legopaket, kritor etc på reor eller via jobbet med personalrabatt som jag gömmer i skåpet här hemma och exet brukar tillstå med nån godispåse eller liknande från sitt jobb. Är inte så noga med sånt, 5-7€ brukar vara vår budget men absolut max 10€.
Om vi alla ändå bor i mumindalen, så vill jag vara häxan!

Ettan 04/05, Tvåan 01/07 och Trean 09/13
På hugget - bloggen
Användarvisningsbild
IdaLotta
Rautanainen
Rautanainen

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Ensamstående, bonus- och skilda föräldrar