Längtan efter ett till barn

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Längtan efter ett till barn

Oläst inläggav anonym » 24 mar 2015, 13:45

Vårt första barn är nu 1,5 år och han blev till på första försöket. Vi hann knappt försöka och så var jag gravid. Nu har vi försökt få till ett syskon sedan i september då jag fick tillbaka min mens men än har det inte lyckats. Jag längtar otroligt mycket efter ett till barn och blir alltid så ledsen då jag ser andra som går omkring med sina barn eller ser någon i parken som är gravid igen. Jag hade väl onödigt höga förhoppningar i och med att det gick så lätt med ettan och har alltid velat ha ganska tätt mellan barnen. När kan man söka hjälp för att få till ett andra barn och var kan man få det? Har nu börjat äta bidrottninggelé och så äter vi båda vitaminer som borde hjälpa fertiliteten på traven. Är det någon annan som har haft svårt att bli gravid med tvåan och hur länge har det tagit för er? Kanske någon har nåt tips på vad man borde/inte borde göra?
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Längtan efter ett till barn

Oläst inläggav anonym » 31 mar 2015, 19:07

Ingen med erfarenheter?
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav acasia » 03 apr 2015, 16:44

Svårt och svårt... allting är ju så relativt men vi försökte länge på tvåan. Ettan fick vi också på första försöket. Skulle ha velat ha ca. 2 års mellanrum mellan barnen. Det blev 3 år och 2 månader. Vi försökte i ett år ungefär utan att lyckas och när jag tänkte att nu beställer jag tid för undersökning så kabom var jag gravid. Ett år är väl ganska vanligt att försöka. Med trean tog det 1½ år. Då var jag riktigt ledsen och nere. Jag var på koll o allt var ok på mej. Det här var under våren något tag. Läkaren tyckte att vi väntar över sommaren och fixar en koll för min man i augusti. Den behövdes inte. Vad det var som gjorde att det tog sej vet jag inte. I samma veva som jag blev gravid fick jag ett nytt jobb, vet inte om det var det som gjorde att jag fick annat att tänka på/eller så var det det att jag tänkte: nu ger jag upp. Vet inte.
Önskar dej all lycka i bebisverkstaden och tar det sej inte innan sommaren kan du ju börja med att kolla upp dej. :kram:
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav anonym » 12 apr 2015, 13:34

Ett år av försök räknas ju som det normala! Också då det är andra barnet tror jag man skall ha försökt ett år före man går vidare med undersökningar. Speciellt om man inte haft svårigheter med första. Har man haft svårigheter med första är det ju större sannolikhet att man har svårt med andra också.
Hjälp kan man få både via hvc som skickar vidare till gynekolog och via privat gynekolog.

Vi har nu försökt i fem år för ett syskon. Har varit på undersökningar när vi hade försökt i 2½ år men inga fel hittats. Av olika orsaker har vi sen inte orkat gå vidare med ev ivf eller nåt men efter denna sommar kommer vi ta tag i saken igen, känner att åldern kommer emot snart.
Så kanske jag inte kan hjälpa dig desto mera.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav anonym » 12 apr 2015, 19:20

Tack för era svar! Har slutat använda ägglossningsstickor helt nu. Kör på varannan dag och hoppas på det bästa. Ska också testa natural cycles plan app och väntar som bäst på att få hem en basal termometer. Om jag har tur behöver jag inte använda den förrän om 9 månader, annars så testar jag gärna nu hur det funkar för att senare använda den i preventivt syfte. Annars är det väl bara att ta det lugnt och hoppas på det bästa!
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn