Vill ha barn utan en man

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Re: Vill ha barn utan en man

Oläst inläggav Sissi » 26 sep 2010, 13:30

Hej igen efter ett litet uppehåll!

Jag tror att det ändå behövs en någorlunda aktiv tråd för oss som skaffar barn på egen hand... Vi kanske bara borde starta en ny med en annan rubrik? Som skulle gälla både dom som har barn, är gravida, försöker bli gravida eller bara funderar på att kanske våga försöka. Jag känner iallafall att jag vill dela allas upplevelser, inte bara deras som är i precis samma situation. Och förr eller senare kommer det nya kvinnor som behöver stöd och då är det ju synd om vi helt har slutat skriva. Vi är ju bara pionjärerna ser ni ;) Har någon ett bra rubrikförslag? Kanske "Att bli mamma utan en pappa"? Då skulle ju kanske dom som adopterar som singlar också känna att de kan joina?

Jag har mitt stora ultraljud imorgon! Det känns jätteroligt och ganska nervöst. Magen har växt men jag har inte känt av några tydliga rörelser av bebisen ännu. Hoppas, hoppas att lilla hjärtat fortfarande slår...
Sissi
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav viki » 26 sep 2010, 16:33

åh Sissi vad spännande!! Jag håller tummarna att allt är bra :tumme: !! Jag saknar också allt mitt skrivande i tråden. Den rubrik som tilltalar mig mest är något i stil med "Frivilligt singelmamma" för just detta frivilliga val att bli mamma ser jag som viktigt, även om jag nog inte frivilligt valt att vara singel... Av de rubriker som finns tillgängligt så passar väl en dylik tråd bäst under "ensamstående, bonus- och skilda föräldrar". Fast frivilligt singelmamma kanske tilltalar de som är gravida eller redan har barn mer? Då kanske ändå ditt förslag passar bättre, men kanske med ett litet frivilligt inne: "Att frivilligt bli mamma utan en pappa" det är ju ändå ett faktum att våra barn inte kommer att ha pappor, så varför hymla med det? Samtidigt skulle jag vilja lyfta fram att vi frivilligt gjort valet att vara ensamstående. Särskilt om vår tråd blir under rubriken "ensamstående, bonus- och skilda föräldrar" är så många av trådarna där som handlar om svårigheterna kring en skilsmässa och att få vardagen att gå ihop med vardera förälders veckoslut/veckor. Fast en bonusförälder kan ju bra bli aktuell även i våra familjer :)

Usch, det här blev nu en jätte råddig text, men alltså, jo, jag är med på att starta en ny tråd och tror nog att jag blir aktiv även i den även om jag nu just inte känner att jag har ett stort behov att skriva. Och jag hoppas att rubriken blir sådan att nalle känner att hon kan gästa den utan problem och att nya frivilligt ensamstående hittar oss. Mazurka, Elisabeth, vad tycker ni?

Själv mår jag bra, men är trött, trött, trött, :yawn: känns lite som om jag skulle kunna sova dygnet runt. Har både fre-lö och lö-sö haft 12 timmars nätter, och i dag somnade jag ändå i soffan. Förra veckan somnade jag senast nio, men lade mig ett par kvällar redan åtta... Mått illa har jag inte nu senaste dagarna mått nästan allt, men maten smakar nog inte just heller, så får lite tvinga mig att äta och håller mig till strikta matrutiner för att inte glömma bort det.
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sissi » 26 sep 2010, 21:19

Tack för tummarna Viki :)

Angående frivilligheten... Jag är lite kluven där. Å ena sidan har jag ju verkligen frivilligt valt att skaffa barn på egen hand när nu inte en lämplig man finns i mitt liv. Men å andra sidan är jag så ytterst ofrivilligt singel och hoppas varje dag på förändring av det tillståndet... Men alltså, för mig hänger det nu inte på hur vi utformar rubriken heller, bara vi får ha ett gemensamt forum oss som är ensamma och skaffar barn. Kanske man också borde utforma den till att gälla ensamma pappor? Kanske det finns någon Ricky Martin-typ i Finland också som längtar så mycket efter barn att han anlitar en surrogatmamma? :)
Sissi
Silvermedlem

Oläst inläggav viki » 27 sep 2010, 06:58

"Välja att få barn fast partner saknas" ?
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sissi » 27 sep 2010, 09:37

Ultraljudet var fint, allt såg normalt ut! Det verkar vara ett busfrö som inte låg stilla en enda stund :) Och det nya beräknade förlossningsdatumet är 14/2! Tänk vad många vändagar som har känts lite ensamma och extra jobbiga som singel... Tack lilla hjärtat för att du tänkte komma då :love:
Sissi
Silvermedlem

Oläst inläggav viki » 27 sep 2010, 12:00

Underbart Sissi :D Vad skönt att allt är bra!! :clap:

Nu tänker jag starta en ny tråd under ensamstående, visserligen är det under huvudkategorin "barn och familj" och jag hoppas ju att även de som försöker få barn på egen hand och de som är gravida skall hitta till och trivas i tråden, för finns heller ingen annan underkategori som riktigt passar. Känns samtidigt nu fel att fortsätta skriva om glädjen och bekymmer med graviditet och familjeliv under en kategori där så många kämpar så hårt med att få nå dit och att gå under en garvid-kategori utesluter tycker jag mera dem som som redan har barn än vad gravida och försökare utesluts under ensamståendekategorin.

:!: I alla fall, de som vill fortsätta följa med våra skriverier eller själva delta i tråden hittar den under "ensamstående..." och jag kommer nu att namnge den till "Välja att få barn fast partner saknas" då utesluts ingen utgående från hur preferenserna för partnersvalet ser ut, eller om man själv är man eller kvinna. :!: Dessutom håller jag lite med Sissi, vi är nog inte alla gånger frivilligt singlar, så ordet frivilligt kan ge fel signaler, däremot har vi själva valt att få barn, eller försöka få barn. Om någon hittar på ett bättre namn så kan vi ju döpa om tråden senare, och vill någon ha den under en annan huvudkategori kan vi säkert också be någon snäll moderator att vid behov flytta tråden, men på något sätt måste nu denna tråd nu flytta, så jag startar denna flytt :)

Vi ses där Sissi, Mazurka, Nalle, Elisabeth och alla eventuella nya skribenter!
Senast redigerad av viki 27 sep 2010, 18:00, redigerad totalt 1 gång.
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sissi » 27 sep 2010, 15:59

Bra initiativ Viki! Och rubriken är jättebra tycker jag. Vi ses där :)
Sissi
Silvermedlem

Oläst inläggav Mazurka » 27 sep 2010, 20:25

Ja, vi ses där! Känns lite vemodigt att avsluta denna tråd. Usch, men man kan ju inte kalla det ett ont måste. Ett gott måste är det ju då det handlar om många nya liv.

Opponerar mig lite mot rubriken för nya tråden :blink: Tycker att den signalerar att det skulle vara lätt som en plätt. Typ: Hon gick till en klinik under kaffepausen och blev inseminerad och nu är hon gravid. Karikerat, men... Lite som att skaffa barn liksom. Men okej, någon rubrik måste vi ju ha och man kan ju inte göra rubriken för lång heller för att gardera sig för missförstånd. Man VÄLJER ju att försöka, men man väljer sannerligen inte att bli gravid. Då skulle nog många av oss varit gravida långt tidigare.

GRATTIS till underbara nyheter på ultrat, Sissi!

Tack till alla som skrivit och alla som läst :heart:
Mazurka
Silvermedlem

Oläst inläggav Baby Blues » 07 okt 2010, 12:54

Hej!

Vad glad jag är över att ha hittat den här tråden. :lol:
Ser att ni planerar att starta en ny tråd och hoppas få höra om den så att jag kan vara med.
Har planerat det här jätte länge men bara inte vetat vad jag skall göra. Idag fick jag för mig att kolla här på forumet och hittade er tråd. Super.
Så nu borde jag till först kontakta Väestöliitto... hmmm... undrar hur och vart...
Ungefär vad betalar man för 6 inseminationsförsök då? (Med alla diverse kostnader runt projektet).
Jag vet absolut ingenting, men har tänkt igenom saken länge och är beredd att försöka.

Ett stort problem är ju dessutom det att jag nog försökt bli gravid med en man de senaste två åren men det har inte lyckats.
Jag har alltså ingen man, han har bara medvetet försökt hjälpa mig. Men eftersom det inte lyckas måste jag börja fundera i andra banor. Det här betyder säkert dessutom att jag inte så lätt kan bli gravid. Men hoppas en inseminations kunde hjälpa. För jag vill inget annat i mitt liv än få ett barn.

-BB-
Baby Blues

Oläst inläggav nalle » 07 okt 2010, 15:42

sisådärja. Då har jag sällskap på den här tråden igen. Välkommen i gänget.
Baby Blues skrev:Ser att ni planerar att starta en ny tråd och hoppas få höra om den så att jag kan vara med.

Dom andra som var aktiva på den här tråden är gravida eller har redan barn så dom har flyttat till barnforumet, dom skriver under rubriken "ensamstånde blabla någo". Är bara jag som inte blivit gravid ännu, har mest skrivit under ivf oktober-tråden sista tiden.

Om du har planerat att ta kontakt med väestöliitto så är det nästan elisabeth som känner till den kliniken, fast hon är jättelat och skriver nästan aldrig (*vinkar till elisabeth* :) ).
Annars har alla kliniker prislistor på sina hemsidor.
http://www.vaestoliitto.fi/lapsettomuus/hinnat/

Det är bara att ringa och berätta ditt ärende, dom bokar genast in dej på ett gratis första försök och därefter börjar du utredning. I det ingår 2-3 ggr psykologbesök. Och när utredningen är klar och psykologen ger grönt ljus så görs sen det som ska göra dej gravid. Om det sen blir ins eller ivf, om du har försökt två år själv kan det vara att det blir ivf från början, kanske..?
nalle
Guldmedlem

Oläst inläggav Elisabeth » 07 okt 2010, 16:42

Hej!
Den här gången va jag snabb på att svara Nalle :blink: Går ju nog in på forumet varje dag och kollar om det hänt nå´t nytt och spännande, men då jag har så många olika diskussionstrådar att följa med (mest graviditetstrådar både på svenska och finska), så hinner jag bara läsa och skrivandet bara blir...

Men välkommen Baby Blues! jag har faktiskt gått på Väestöliitto och varit helt nöjd. Personalen är trevlig, förstående och empatisk och allt har löpt som det skall. Behövde fem inseminationer innan det lyckades, men får vara glad att det ändå gick såpass lätt eftersom jag ju är rätt gammal. Räknade ut att allt blev att kosta ca 3700€ för mig. Priset beror naturligtvis massor på hur mycket hormoner som behövs, hur många ultran som görs osv. Jag hade hormonstöd först vid det femte försöket. Eftersom de fyra första inseminationerna gjordes utan hormonstöd, behövdes inte heller någon extra ultra innan(endast vid första inseminationen). Då man kontaktar Väestöliitto bokar man tid för ett första planeringsbesök. Efter det blir det obligatoriskt psykologbesök, ett eller två stycken. Jag klarade mig med ett, antagligen för att jag inte är så pratsam och fyllde tiden, så vi tog allt på en gång. Sen görs en "kuukautiskierron kartoitus", infektionsblodprov tas och ev. undersöks det om äggledarna är öppna. Allt detta innan man på riktigt kommer igång. Vet inte hur långa köerna på Väestöliitto för tillfället är. Jag var på mitt första besök i mars 2009. Första inseminationen gjordes i september samma år och i februari 2010 plussade jag :clap: Nu har jag 2,5 veckor till beräknat och går otåligt här hemma och väntar på att det snart skall börja hända nå´t. Kan hända om en dag eller först om en månad! Spännande tider...
Senast redigerad av Elisabeth 08 okt 2010, 09:33, redigerad totalt 1 gång.
BildBild
Elisabeth

Oläst inläggav Baby Blues » 08 okt 2010, 08:39

Hej Nalle och Elisabeth!

=) Tack för era svar! Vad mycket gladare och ivrigare ni gör mig! Inser hur dumt det varit att jag bara gått ensam och funderat på dessa saker hur länge som helst och hur fint det är att få dela sådana här viktiga saker med någon. :clap:
Men jag hade bara inte hittat hit. Borde ha sökt aktivare, men är inte nån aktiv intenetanvändare.

Jag har nu kollat på Väestöliittos sidor som Nalle gav mig linken till och eftersom Elisabeth tycker att det var ett bra ställe, tror jag att jag skall börja med att kontakta dem. Fast jag känner mig nog jätte nervös dirket jag tänker på det. Känns väldigt pirrigt och jobbigt att ta första kontakten, sen när processen kommer igång blir det väl på ett helt annat sätt pirrigt och jobbigt.

Jag måste tyvärr vid det här skedet redan meddela att eftersom jag inte är en så jätte aktiv internetanvändare, så kommer jag nog inte att så super ofta skriva här. Men definitivt ändå ibland, eftersom jag inser vilket superbra stöd ett sådant här forum är. Bara jag hinner skall jag läsa igenom alla inlägg här, har bara hunnit med de några av de första och några av de sista sidorna ännu. Så förlåt ifall jag frågar någonting som redan nämns. Nu har jag iaf fått väldigt viktig första information och måste bara våga ta första steget och ringa väestöliitto. Viljan är stark (har så gärna velat få ett barn sen jag blev myndig, vilket börjar va ett bra tag sen -15år- och de senaste typ 8 åren har det varit det enda jag velat), men hur är det med psykologbesöket? Kanske det inte ses med goda ögon om jag alltför jätte mycket visar hur super massor jag längtar efter ett barn? Då kanske dom tycker jag är för instabil eller nåt... :hm:

Elisabeth! Grattis :clap: till graviditeten och lycka till :tumme: . Hoppas allt går bra :nicka: !
Baby Blues

Oläst inläggav viki » 08 okt 2010, 11:14

Hej Baby Blues! Välkommen till vår tråd!! Vad roligt att det hittar in nya. Jag kontaktade själv kliniken (annan än väestöliitto) i januari i år, första insemineringen blev i början av mars. Jag hade sådan tur att min cykel började några dagar efter första besöket så man kunde genast göra alla blodprov, kolla äggledarna och ta infektionsvärdena. Jag fickk också inbokat psykologsamtalen, samt de små simmarna beställda. När allt var testat såg allt ok ut och genast nästa cykel var första försöket. Hela berg och dalbanan kring mina försök kan du läsa på denna tråd om du vill, så gott som hela medicinhistorian finns här :)

Den slutade med att i september -oktober skiftet gjordes min första IVF som resulterade i ett plus. Alla mina insemineringar var med hormonstöd, så var extra ultran och IVF med alla super dyra mediciner har gjort att jag inte ens velat räkna ihop vad det kostat... men räkna med att det blir dyrt. Ännu är jag helt i början av min gravditet, så går fortfarande lite på tårna, även om jag haft ett första tidigt ultra som visat att allt är bra, och därmed kunnat pusta ut lite. Vår nya tråd heter "Välja att få barn fast partner saknas", finns under kategorin "Ensamstående osv".

Att vara orolig för psykologbesöken behövs inte, det är främst till för att hjälpa en själv med svåra frågor i denna process samt ge verktyg med tanke på barnet och dess frågor sedan i framtiden när det börjar fundera på sin pappa och egna identitet. Jag tror att enda rådet som lönar sig med dessa besök är att vara ärlig med hur man känner, ingen som inte redan länge, länge längtat efter barn ger sig in i denna process.

Varmt lycka till!!
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav nalle » 08 okt 2010, 11:54

viki skrev:Jag tror att enda rådet som lönar sig med dessa besök är att vara ärlig med hur man känner, ingen som inte redan länge, länge längtat efter barn ger sig in i denna process.

Håller med, ärlighet varar längst. Var bara dej själv och ta emot det som psykologibesöken kan ge dej.
Har du, baby blues, familj och vänner som vet vad du planerar?
Baby Blues skrev:Jag måste tyvärr vid det här skedet redan meddela att eftersom jag inte är en så jätte aktiv internetanvändare, så kommer jag nog inte att så super ofta skriva här.

Du skriver när du skriver, vi finns nog alltid här sen. Våra tankar kring allt det här har täckts i olika omgångar på den här tråden, du kanske kommer att hitta inlägg som du känner igen dej själv i. Tror nog att det för dej också kan vara skönt att läsa att andra tänker likadant och grubblar på lite liknande saker, så det är bra att du hittade mp-forumet.
nalle
Guldmedlem

Oläst inläggav viki » 08 okt 2010, 12:11

Baby Blues skrev:Jag måste tyvärr vid det här skedet redan meddela att eftersom jag inte är en så jätte aktiv internetanvändare, så kommer jag nog inte att så super ofta skriva här.!

Haha, det var inte jag heller - innan denna process =) (kanske svårt för er läsare att tro :blink: ) men på något sätt fick behovet att ventilera allt men funderade på samt kontakten med folk i samma situation mig att från att ha varit en "jätte-sällan-användare" förvandlas till en "super-aktiv-användare".
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn